Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

S plachetnicí La Grace ztroskotal životní sen. Ovšem naděje umírá poslední

Prostějov/Marbella – Česká pirátská plachetnice leží už týden bezmocně v písku u španělského města Marbella. Když o ztroskotané brize La Grace hovoří prostějovská rodačka Eva Žondrová je slyšet v jejím hlase pohnutí. S lodí ji váže spousta osobních vzpomínek a především kus práce, který na ní odvedla. Pomáhala tehdy svému kamarádovi Josefu Dvorskému, který s plachetnicí plul potom jako kapitán.

8.11.2012
SDÍLEJ:

POŠKOZENÁ. Nakloněnou loď s dírou v podpalubí poškozují vlny a pohyblivý písek. Kapitán neztrácí naději na její záchranu.Foto: Archiv La Grace

„Byl to Pepův velký sen. Před několika lety jsem mu náhodou volala že jsme se dlouho neviděli. No a on mi řekl, že je teď v Suezu, kde staví pirátskou loď. Tak jsem všeho nechala, koupila si letenku a jela za ním," vzpomíná Eva Žondrová.

Ona sama totiž moře miluje. Je třetí ženou v republice, která přeplula na plachetnici Atlantik, je kapitánkou a za kormidlem strávila už téměř třináct tisíc námořních mil. V Suezu se ale stala jedním ze dvou set dobrovolníků, kteří pomáhali se stavbou lodi.Pirátská plachetnice La Grace

„Brousili a natírali jsme jednotlivé části a já jsem především komunikovala s Egypťany z loděnic, kteří tam pracovali," vzpomínala Žondrová.

Dohodnout se s místními dělníky často totiž nebylo vůbec jednoduché.

„Nemohli například absolutně pochopit, že to děláme zadarmo, jen tak z nadšení, To oni vůbec neznají. Pokud nemají práci, tak sednou a pijí čaj. To je jediná činnost v jejich volnu. Ještě že tam není alkohol," poznamenala kapitánka.

Dobrovolníci měli jasně daný honorář. Jeden den práce na stavbě lodi znamená jeden den plavby. Mnoho z nich si svou odměnu vybrat nestihlo.

„V pátek 26. 10. 2012 asi v jednu hodinu v noci za silnějšího větru a asi metrových vln La Grace splula z kotvy a jižní vítr ji zahnal na mělčinu u pláže El Cable v Marbelle," zapsal kapitán Josef Dvorský do lodního deníku, který je nyní k dispozici na stránkách věnovaných plachetnici.

Jak plachetnici zachránit?

Nakloněnou loď s dírou v podpalubí poškozují vlny a pohyblivý písek.Pirátská plachetnice La Grace

„Už teď je jasné, že na místě budeme muset nechat kýl, který uvízl v písku a vlny jej utrhly," podotkl kapitán. Jak velké je poškození bude ale definitivně jasné až po vyzvednutí lodi.

„Rýsují se dvě možnosti, jak loď ze zajetí písku osvobodit. Buď za pomoci ohromných autojeřábů dostat loď na blízkou pláž, nebo přivézt dva jeřáby na plovoucích říčních pontonech s mělkým ponorem a loď naložit a odvézt do loděnice na opravu," vysvětlil kapitán.

Až se La Grace podaří vyprostit, čeká ji cesta do přístavu Algeciras, kde bude loď vyzdvižena z vody a opravena. „To zvládneme přes zimu a loď bude zase v létě brázdit vody Středomoří," neztrácí optimismus kapitán.

Mračna nad dalším osudem

Josef Dvorský je odhodlán loď zachránit stůj co stůj. Svému snu už obětoval tolik, že si nedokáže představit něco jiného. V rozporu s obvyklým názorem, že mořeplavba je zábava pro bohaté se vrhl do začátku projektu zhruba se sto dvaceti tisíci. Vzal si půjčky od Pirátská plachetnice La Gracebank i hypotéku na dům a šel za svým snem. Ten mu ale necelé dva roky po jeho uskutečnění ztroskotal. Značnou část vypůjčených peněz doufal splatit při sjednaném natáčení jednoho z dalších pokračování Angeliky. I nad tím se teď stahují mračna. A než loď sveze další platící cestující přejde mnoho měsíců. A v každém z nich bude chtít banka splatit část úvěru.

Jestli zůstane La Grace nadále českou plachetnicí záleží i na vás.

„Po zveřejnění výzvy se zdvihla velká vlna solidarity a mimořádné dary klubu posílají i lidé, kteří dosud o české školní plachetnici La Grace neměli tušení. Za veškerou pomoc děkujeme," vzkázala všem mluvčí klubu La Grace Daniela Fořtová. La Grace je jednou z mála lodí, které má nyní republika poté, co Viktor Kožený prodal obchodní loďstvo.

Plachetnici navrhl její konstruktér Dan Rosecký podle originálních plánů z osmnáctého století.

„I když je uvnitř vybavena veškerou moderní technikou je postavena tak, aby si ani admirál Nelson nepovšiml na první pohled nějaké nesrovnalosti," podotkl šéfkonstruktér. I moderní přístroje včetně motoru však mohou selhat a loď nyní potřebuje veškerou dostupnou pomoc.

La Grace, tedy Půvabná

Své jméno La Grace, tedy Půvabná nese plachetnice po lodi českého námořníka Augustina Heřmana. Tento rodák ze Mšena pobělohorský exulant nejprve odešel jako mnozí jiní do Holandska. Odtud se však už před rokem 1633 vydal do Ameriky, kde koupil půdu ve Filadelfii. Usadil se však v Novém Amsterodamu, jak se tehdy jmenoval New York. Stal se členem nejvyšší rady guvernéra. na jeho příkaz se také vyrážel na moře, kde přepadal jako korzár nepřátelské lodi, zejména španělské. Jako jeden z prvních se pustil do pěstování indiga na Manhattanu a jako vůbec první založil tabákové plantáže ve Virginii. Stal se také největším exportérem tabáku. Známější však byl guvernér a proto v současnosti oblíbené cigarety nesou na obalech jméno Petra Stuyvesanta a nikoli Augustina Heřmana.

Heřman byl též zdatný kartograf a kreslíř. Roku 1650 nakreslil první vyobrazení New Yorku a o dvacet let později zhotovil první mapu Virgínie a Marylandu. Za mapu obdržel v Marylandu rozsáhlé pozemky a právo užívat titul lord. Své pozemky pojmenoval „České panství" – Bohemia Manor. Na nich vyrostlo město, které bylo v roce 1839 přejmenováno na Chesapeake City. Stalo se tak v době vybudování kanálůuChesapeake – Delaware, který původně také vyprojektoval Augustin Heřman.

Až do své smrti se tento pirát z Karibiku cítil být Čechem na svou mapu kolem svého portrétu nechal vyrýt Augustine Herrman Bohemian. (pam)

Můžete pomoct

Svou loď si Josef Dvorský postavil za peníze své a sponzorů, bez všech Evropských unií, vládních dotačních programů a jiných veřejných peněz. A přitom naší republice dělá větší reklamu než mnoho projektů se žlutými hvězdičkami kolem loga. Na lodi, u které se v každém světovém přístavu fotografují turisté vlaje česká vlajka a její posádka mluví česky. Tato rarita teď potřebuje i Vaši pomoc. Peníze budou potřeba nejen na právníka pro jednání s pojišťovnou, pontonový jeřáb či dubový kmen na nový kýl. A kdo rychle dává, dvakrát dává. Svůj dar můžete poslat na účet klubu La Grace 240290748/0300. Do zprávy pro příjemce vždy uveďte své jméno. Jako variabilní symbol napište 26102012. Třeba pak při pohledu na výpis z účtu zaslechnete šumění moře a vůni dálek.

Autor: Pavel Moš

8.11.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Mladík v BMW při zběsilé jízdě Přerovem demoloval zaparkovaná auta
2 3

Zběsilá jízda z pivních slavností: mladík v BMW demoloval auta i stromky

Pivo Aurosa se prodává v třetinkové lahvi s růžovým nádechem.
DOTYK.CZ
4

České pivo určené výhradně ženám pobouřilo Britky. Je to sexismus, zlobí se

AKTUALIZOVÁNO

Útok ve Švýcarsku. Pachatel zranil motorovou pilou nejméně pět lidí

Ve švýcarském městě Schaffhausenu došlo k útoku, při kterém bylo zraněno nejméně pět osob. Dva z postižených jsou ve vážném stavu, tři osoby jsou zraněné lehce. Podle svědků útočil pachatel motorovou pilou. Jeho totožnost už policisté znají.

Francouzi se bouří. Cigarety mají stát minimálně 10 eur

Francouzi patří k nejnáruživějším kuřákům v Evropě. Teď se na ně valí hrozba. Vláda plánuje, že stanoví minimální cenu za krabičku na deset eur. Měla by se zvýšit během následujících tří let.

Nejen slunce, oči ohrožuje v létě i voda a nebezpečný prvok

Léto je spojeno s lákavou představou dovolené, lékaři ale upozorňují, že pro naše oči je to ale naopak období plné nástrah v podobě slunce, klimatizace i špinavé vody.

O azyl v ČR za pololetí požádalo 713 cizinců, meziročně o 52 méně

/ANKETA/ Za šest měsíců letošního roku požádalo o azyl v Česku 713 cizinců, což bylo meziročně o 52 méně. Vyplývá to z aktuální zprávy, kterou zveřejnil odbor azylové a migrační politiky ministerstva vnitra. Nejčastěji letos azyl chtěli získat občané Ukrajiny, jejichž žádosti tvořily více než třetinu z celkového počtu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení