VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Sokolník Pavel Palacký: Můj raroh Buk je na mě vázán jako na životního partnera

Dřevohostice /ROZHOVOR/ – Kromě toho, že sokolníci odchovávají a učí dravce lovu, zabezpečují například biologickou ochranu letišť. Ta je důležitá pro zajištění letového provozu a bezpečnosti pilotů a cestujících. Nejen o této činnosti se Přerovský a hranický deník bavil s druhým profesionálním sokolníkem v České republice, čtyřiapadesátiletým Pavlem Palackým z Dřevohostic.

26.8.2012
SDÍLEJ:

Profesionální sokolník Pavel Palacký se svým rarohem Bukem na fotografii z roku 1990Foto: Archiv sokolníka

Jak dlouho provádíte na Bochořském letišti biologickou ochranu?

Působím na letišti od roku 1983. Vznik této metody se datuje k 80. letům minulého století. První profesionálním sokolníkem, kterým se tímto zabýval, se stal Petr Shäfer. Do dnešních let nebylo překonáno tehdejší zabezpečení letišť. Dříve jsme si sami pro tyto potřeby odchovávali dravce, protože to bylo levnější než je nakupovat. Spolu s řidičem objíždíme dokola letiště a postupně pomocí dravců vytlačujeme ptáky z nejbližšího okolí, zhruba pět kilometrů od letištní dráhy, aby nedošlo k nějakému neštěstí.

U jakých ptáků hrozí, že vlétnou do motorů letadel a mohli by způsobit havárii?Profesionální sokolník Pavel Palacký se svým rarohem Bukem, který má už úctyhodných 24 let

Jedná se hlavně o havrany, racky a holuby, tedy o ptáky, kteří létají v hejnech. U holubů je problém, že se vracejí na místa, i přesto, že na nich došlo k úmrtí. To se pak řeší domluvou se zemědělci, kteří vysadí atraktivní plodinu tam, kde nám holubi nevadí. Na letišti bývají samozřejmě také vlaštovky, skřivani, vrabčáci či straky. Kvůli nim se však musí udělat jiná opatření, například posekat tráva, aby se tam nezdržoval hmyz, který třeba vlaštovky hojně vyhledávají.

Jak může malý pták zapříčinit pád letadla?

V motorech letadel jsou ultrazvukem vrtané malé dírečky. Ty, když se ucpou, tak se při vysokých otáčkách může motor roztavit. V případě, že by do motorů vletělo celé hejno ptáků pak hrozí i zřícení letadla. Podobný případ se udál před pár lety, když pilot Boeingu musel nouzově přistát v Hudsonově zálivu, poté co vletěl do hejna racků.

Na jakých typech letišť se tato biologická ochrana provádí v současnosti?

Dnes se dělá pouze na vojenských funkčních letištích a na civilním v Praze na Kbelích. Jmenovitě v Přerově, Čáslavi, Náměšti, pak v Pardubicích, Mošnově a Brně. A občas také na malých soukromých letištích.

Letiště se chrání denně?

Ano, tady v Bochoři pracujeme ve čtyřech lidech na dvanáctihodinové směny. Dravci ale nevydrží létat tak dlouho, takže se používají i signální pistole. Většinou vydrží ve vzduchu pět minut až maximálně hodinu. Záleží, jak je dravec vychovaný a jakou má vazbu na člověka. Můj raroh velký, kterému říkám Buk, je na mě vázán jako na svého životního partnera a to se stává málokdy. Starám se o něj už čtyřiadvacet roků, takže v přepočtu na lidská léta může mít už takových sto deset let.

Hrozbou ale nejsou jen ptáci?

Letadlo může přijít do kontaktu také se zajícem nebo srnkou. Motory u některých letadel jsou nízko a třeba zajíc může vyskočit, když je vystrašený, až do metrové výšky. Na tyto zvířata se proto také využívají dravci.

Jaké dravé ptáky odchováváte?

Máme jestřáby, sokoly stěhovavé a dovezli jsme rarohy velké. Také vlastním jedno káně harrisovo. Dravci se většinou zalétají a pak se vrátí do chovu. Ty se mi začaly dařit po čtyřech letech. Za osm roků mi můj pár rarohů přivedl na svět na dvacet mladých.

Dravci se používají také pro ochranu historických památek nebo vinic před hejny špačků?

U vinic se tato ochrana dělá, ale je nákladná. Je však prokázáno, že může uspořit až sedmdesát procent výdělků vinařů. Pokud se ale nedělá plošně, tak se špačci přemisťují na sady v okolí, kterým to způsobí ještě větší škody. Co se týče ochrany historických památek, tak ta též není moc výhodná. Devět z deseti dravců odletí do teplých krajů a málokdy se vrátí. Musí se jich vypouštět tedy i kolem dvacítky a to po několik let.

Autor: Tomáš Krejčiřík

26.8.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Žižkovský vysílač v Praze
19

Nové televizní vysílání startuje od března

Sedmiramenný svícen, symbol židovství
DOTYK.CZ
7

Izraelci spočítali židy v okolí Trumpa. Na výročí šoa

AKTUALIZOVÁNO

Česko zasáhl silný vítr. Kácel stromy, ochromil dopravu, shazoval střechy

Předpověď meteorologů se vyplnila. Velmi silný vítr narušil železniční dopravu po celé České republice. Nejvíce pak v jižních Čechách. V Praze ničil také billboardy a shazoval plechy ze střech. Vítr by měl během dneška postupně slábnout. Výstraha platila v hlavním městě i ve většině krajů do dnešních 10:00.

EUC koupila od Homolky firmu poskytující nadstandardní péči

Praha - Skupina EUC (dříve Euroclinicum), která v Česku provozuje mimo jiné síť poliklinik a laboratoři, koupila za 50,5 milionu korun firmu Homolka Premium Care, která se specializuje na poskytování nadstandardní individuální zdravotní péče. Prodej akcií firmy je součástí likvidace společnosti Holte, která je dceřinou společností Nemocnice Na Homolce. Ve čtvrtek o tom informovala mluvčí nemocnice Martina Dostálová.

AKTUALIZUJEME

Poslední exploze se ozvala večer, do Poličky přijela obrněná technika z Vrbětic

V Poličce po včerejších expolozích trinitrotoluenu v nedalekých strojírnách stále není bezpečno. Na místo přiletěl policejní vrtuklník s termovizí, který bude monitorovat místo výbuchů. Pokud vyhodnocená data ukáží, že další detonace již nehorzí, vyrazí na místo pyrotechnici.

Rodičům vadí povinná předškolní docházka

V názorech na novou povinnost nechat zapsat budoucí prvňáčky do mateřských škol se rodiče předškoláků a učitelé neshodnou. Stejně jako u další možnosti učit dítě doma, ale počítat s tím, že bude muset absolvovat přezkoušení, zda je stejně připravené jako jeho vrstevníci navštěvující školky. Povinná předškolní docházka začíná platit od září letošního roku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies