VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Sokolník Pavel Palacký: Můj raroh Buk je na mě vázán jako na životního partnera

Dřevohostice /ROZHOVOR/ – Kromě toho, že sokolníci odchovávají a učí dravce lovu, zabezpečují například biologickou ochranu letišť. Ta je důležitá pro zajištění letového provozu a bezpečnosti pilotů a cestujících. Nejen o této činnosti se Přerovský a hranický deník bavil s druhým profesionálním sokolníkem v České republice, čtyřiapadesátiletým Pavlem Palackým z Dřevohostic.

26.8.2012
SDÍLEJ:

Profesionální sokolník Pavel Palacký se svým rarohem Bukem na fotografii z roku 1990Foto: Archiv sokolníka

Jak dlouho provádíte na Bochořském letišti biologickou ochranu?

Působím na letišti od roku 1983. Vznik této metody se datuje k 80. letům minulého století. První profesionálním sokolníkem, kterým se tímto zabýval, se stal Petr Shäfer. Do dnešních let nebylo překonáno tehdejší zabezpečení letišť. Dříve jsme si sami pro tyto potřeby odchovávali dravce, protože to bylo levnější než je nakupovat. Spolu s řidičem objíždíme dokola letiště a postupně pomocí dravců vytlačujeme ptáky z nejbližšího okolí, zhruba pět kilometrů od letištní dráhy, aby nedošlo k nějakému neštěstí.

U jakých ptáků hrozí, že vlétnou do motorů letadel a mohli by způsobit havárii?Profesionální sokolník Pavel Palacký se svým rarohem Bukem, který má už úctyhodných 24 let

Jedná se hlavně o havrany, racky a holuby, tedy o ptáky, kteří létají v hejnech. U holubů je problém, že se vracejí na místa, i přesto, že na nich došlo k úmrtí. To se pak řeší domluvou se zemědělci, kteří vysadí atraktivní plodinu tam, kde nám holubi nevadí. Na letišti bývají samozřejmě také vlaštovky, skřivani, vrabčáci či straky. Kvůli nim se však musí udělat jiná opatření, například posekat tráva, aby se tam nezdržoval hmyz, který třeba vlaštovky hojně vyhledávají.

Jak může malý pták zapříčinit pád letadla?

V motorech letadel jsou ultrazvukem vrtané malé dírečky. Ty, když se ucpou, tak se při vysokých otáčkách může motor roztavit. V případě, že by do motorů vletělo celé hejno ptáků pak hrozí i zřícení letadla. Podobný případ se udál před pár lety, když pilot Boeingu musel nouzově přistát v Hudsonově zálivu, poté co vletěl do hejna racků.

Na jakých typech letišť se tato biologická ochrana provádí v současnosti?

Dnes se dělá pouze na vojenských funkčních letištích a na civilním v Praze na Kbelích. Jmenovitě v Přerově, Čáslavi, Náměšti, pak v Pardubicích, Mošnově a Brně. A občas také na malých soukromých letištích.

Letiště se chrání denně?

Ano, tady v Bochoři pracujeme ve čtyřech lidech na dvanáctihodinové směny. Dravci ale nevydrží létat tak dlouho, takže se používají i signální pistole. Většinou vydrží ve vzduchu pět minut až maximálně hodinu. Záleží, jak je dravec vychovaný a jakou má vazbu na člověka. Můj raroh velký, kterému říkám Buk, je na mě vázán jako na svého životního partnera a to se stává málokdy. Starám se o něj už čtyřiadvacet roků, takže v přepočtu na lidská léta může mít už takových sto deset let.

Hrozbou ale nejsou jen ptáci?

Letadlo může přijít do kontaktu také se zajícem nebo srnkou. Motory u některých letadel jsou nízko a třeba zajíc může vyskočit, když je vystrašený, až do metrové výšky. Na tyto zvířata se proto také využívají dravci.

Jaké dravé ptáky odchováváte?

Máme jestřáby, sokoly stěhovavé a dovezli jsme rarohy velké. Také vlastním jedno káně harrisovo. Dravci se většinou zalétají a pak se vrátí do chovu. Ty se mi začaly dařit po čtyřech letech. Za osm roků mi můj pár rarohů přivedl na svět na dvacet mladých.

Dravci se používají také pro ochranu historických památek nebo vinic před hejny špačků?

U vinic se tato ochrana dělá, ale je nákladná. Je však prokázáno, že může uspořit až sedmdesát procent výdělků vinařů. Pokud se ale nedělá plošně, tak se špačci přemisťují na sady v okolí, kterým to způsobí ještě větší škody. Co se týče ochrany historických památek, tak ta též není moc výhodná. Devět z deseti dravců odletí do teplých krajů a málokdy se vrátí. Musí se jich vypouštět tedy i kolem dvacítky a to po několik let.

Autor: Tomáš Krejčiřík

26.8.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

PSTRUH103. Takovou přezdívku používá Petr Jelínek z Jihlavy. Patří mezi stovku nejsledovanějších youtuberů v zemi. Kvůli svému videu stanul před jihlavským soudem.

Youtuber před soudem: Dostal podmínku za vulgarismy

Lukáš Freisler, Sýrárna: Já jsem na to EET už dlouho předem připravený. Co se týče technického provozu, tak v tom problém žádný nebyl. Samozřejmě se nám lépe dýchalo bez toho podrobného zkoumání tržeb.
29

Nejmenší obchody by mohly získat kompenzaci za EET

AKTUALIZOVÁNO

Hrad Bouzov zůstává státu, řád s odvoláním neuspěl

Hrad Bouzov zůstává majetkem státu. Krajský soud v Olomouci dnes zamítl odvolání Německého řádu.

Pohledem Jana Kličky: Akademie českých prezidentů

Nuda to nebude. Miloš Zeman má s definitivní platností v prezidentské kampani minimálně dva protikandidáty z „těžší váhy". Oba dva jsou to – i s trochou nadsázky – akademici. Ten první a již dříve potvrzený textař Michal Horáček šéfoval Akademii populární hudby. Druhý, nově potvrzený Jiří Drahoš byl až do minulého týdne předsedou ctihodné Akademie věd ČR.

Až 400 tisíc migrantů může podle německého ministra přijít letos z Afriky

Až 400 tisíc migrantů by mohlo letos podle německého ministra pro rozvojovou pomoc Gerda Müllera připlout do Evropy přes Středozemní moře. Aby nepřišly další statisíce či miliony migrantů, měla by Evropská unie podle něj změnit svou politiku vůči Africe.

Divoké ráno na dálnici D1: nehoda auta s kamionem i hořící motor

Nehoda osobního auta a kamionu zkomplikovala cestu do práce řidičům jedoucím ve čtvrtek ráno po dálnici D1 ve směru z Vyškova na Brno. Kvůli střetu dvou aut byla dálnice u obce Luleč na Vyškovsku na čas uzavřená a tvořily se kolony.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies