Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Sokolník Pavel Palacký: Můj raroh Buk je na mě vázán jako na životního partnera

Dřevohostice /ROZHOVOR/ – Kromě toho, že sokolníci odchovávají a učí dravce lovu, zabezpečují například biologickou ochranu letišť. Ta je důležitá pro zajištění letového provozu a bezpečnosti pilotů a cestujících. Nejen o této činnosti se Přerovský a hranický deník bavil s druhým profesionálním sokolníkem v České republice, čtyřiapadesátiletým Pavlem Palackým z Dřevohostic.

26.8.2012
SDÍLEJ:

Profesionální sokolník Pavel Palacký se svým rarohem Bukem na fotografii z roku 1990Foto: Archiv sokolníka

Jak dlouho provádíte na Bochořském letišti biologickou ochranu?

Působím na letišti od roku 1983. Vznik této metody se datuje k 80. letům minulého století. První profesionálním sokolníkem, kterým se tímto zabýval, se stal Petr Shäfer. Do dnešních let nebylo překonáno tehdejší zabezpečení letišť. Dříve jsme si sami pro tyto potřeby odchovávali dravce, protože to bylo levnější než je nakupovat. Spolu s řidičem objíždíme dokola letiště a postupně pomocí dravců vytlačujeme ptáky z nejbližšího okolí, zhruba pět kilometrů od letištní dráhy, aby nedošlo k nějakému neštěstí.

U jakých ptáků hrozí, že vlétnou do motorů letadel a mohli by způsobit havárii?Profesionální sokolník Pavel Palacký se svým rarohem Bukem, který má už úctyhodných 24 let

Jedná se hlavně o havrany, racky a holuby, tedy o ptáky, kteří létají v hejnech. U holubů je problém, že se vracejí na místa, i přesto, že na nich došlo k úmrtí. To se pak řeší domluvou se zemědělci, kteří vysadí atraktivní plodinu tam, kde nám holubi nevadí. Na letišti bývají samozřejmě také vlaštovky, skřivani, vrabčáci či straky. Kvůli nim se však musí udělat jiná opatření, například posekat tráva, aby se tam nezdržoval hmyz, který třeba vlaštovky hojně vyhledávají.

Jak může malý pták zapříčinit pád letadla?

V motorech letadel jsou ultrazvukem vrtané malé dírečky. Ty, když se ucpou, tak se při vysokých otáčkách může motor roztavit. V případě, že by do motorů vletělo celé hejno ptáků pak hrozí i zřícení letadla. Podobný případ se udál před pár lety, když pilot Boeingu musel nouzově přistát v Hudsonově zálivu, poté co vletěl do hejna racků.

Na jakých typech letišť se tato biologická ochrana provádí v současnosti?

Dnes se dělá pouze na vojenských funkčních letištích a na civilním v Praze na Kbelích. Jmenovitě v Přerově, Čáslavi, Náměšti, pak v Pardubicích, Mošnově a Brně. A občas také na malých soukromých letištích.

Letiště se chrání denně?

Ano, tady v Bochoři pracujeme ve čtyřech lidech na dvanáctihodinové směny. Dravci ale nevydrží létat tak dlouho, takže se používají i signální pistole. Většinou vydrží ve vzduchu pět minut až maximálně hodinu. Záleží, jak je dravec vychovaný a jakou má vazbu na člověka. Můj raroh velký, kterému říkám Buk, je na mě vázán jako na svého životního partnera a to se stává málokdy. Starám se o něj už čtyřiadvacet roků, takže v přepočtu na lidská léta může mít už takových sto deset let.

Hrozbou ale nejsou jen ptáci?

Letadlo může přijít do kontaktu také se zajícem nebo srnkou. Motory u některých letadel jsou nízko a třeba zajíc může vyskočit, když je vystrašený, až do metrové výšky. Na tyto zvířata se proto také využívají dravci.

Jaké dravé ptáky odchováváte?

Máme jestřáby, sokoly stěhovavé a dovezli jsme rarohy velké. Také vlastním jedno káně harrisovo. Dravci se většinou zalétají a pak se vrátí do chovu. Ty se mi začaly dařit po čtyřech letech. Za osm roků mi můj pár rarohů přivedl na svět na dvacet mladých.

Dravci se používají také pro ochranu historických památek nebo vinic před hejny špačků?

U vinic se tato ochrana dělá, ale je nákladná. Je však prokázáno, že může uspořit až sedmdesát procent výdělků vinařů. Pokud se ale nedělá plošně, tak se špačci přemisťují na sady v okolí, kterým to způsobí ještě větší škody. Co se týče ochrany historických památek, tak ta též není moc výhodná. Devět z deseti dravců odletí do teplých krajů a málokdy se vrátí. Musí se jich vypouštět tedy i kolem dvacítky a to po několik let.

Autor: Tomáš Krejčiřík

26.8.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Před parlamentem na Zélandu se upálil český emigrant. Zřejmě na protest

Herečka Květa Fialová
15

Pohřby neměla ráda. U mě stačí svíčka a šampaňské, říkávala Květa Fialová

AKTUALIZUJEME

Tragédie na Českolipsku. U Novin se zřítilo malé letadlo. Dva lidé zemřeli

V úterý ráno se nedaleko Novin pod Ralskem zřítilo malé obchodní letadlo. Podle záchranářů pád nepřežili dva lidé.

Vypište nové referendum o brexitu, žádá starosta Londýna Sadiq Khan

Starosta Londýna Sadiq Khan požaduje druhé referendum o odchodu Velké Británie z Evropské unie. Podle něj vláda není schopna s EU vyjednat rozumnou dohodu. O konečném znění dohody by se tak mělo hlasovat. Znění otázky, na kterou by měli občané odpovídat ale nevyřkl.

Po nové dálnici k voličům. Znalci: K smíchu, ale neškodné

Do parlamentních voleb zbývá pár týdnů. Tradicí se již v Česku v předvolebním období stává rychlé dokončování a otvírání nových dálničních úseků, byť jde obvykle jen o pár kilometrů. Pomůže opravdu kus asfaltu politikům „nahnat“ body u voličů?

Jak slíbila, tak udělala. Předsedkyně Petryová odchází kvůli neshodám z AfD

Předsedkyně protiimigrační a protiislámské Alternativy pro Německo (AfD) Frauke Petryová se chystá vystoupit ze strany. Své rozhodnutí oznámila v úterý v Drážďanech. Krok potvrzuje pokračující vnitřní problémy strany, která se v nedělních volbách poprvé dostala do parlamentu s téměř stovkou svých zástupců.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení