VYBERTE SI REGION

Sokolník Pavel Palacký: Můj raroh Buk je na mě vázán jako na životního partnera

Dřevohostice /ROZHOVOR/ – Kromě toho, že sokolníci odchovávají a učí dravce lovu, zabezpečují například biologickou ochranu letišť. Ta je důležitá pro zajištění letového provozu a bezpečnosti pilotů a cestujících. Nejen o této činnosti se Přerovský a hranický deník bavil s druhým profesionálním sokolníkem v České republice, čtyřiapadesátiletým Pavlem Palackým z Dřevohostic.

26.8.2012
SDÍLEJ:

Profesionální sokolník Pavel Palacký se svým rarohem Bukem na fotografii z roku 1990Foto: Archiv sokolníka

Jak dlouho provádíte na Bochořském letišti biologickou ochranu?

Působím na letišti od roku 1983. Vznik této metody se datuje k 80. letům minulého století. První profesionálním sokolníkem, kterým se tímto zabýval, se stal Petr Shäfer. Do dnešních let nebylo překonáno tehdejší zabezpečení letišť. Dříve jsme si sami pro tyto potřeby odchovávali dravce, protože to bylo levnější než je nakupovat. Spolu s řidičem objíždíme dokola letiště a postupně pomocí dravců vytlačujeme ptáky z nejbližšího okolí, zhruba pět kilometrů od letištní dráhy, aby nedošlo k nějakému neštěstí.

U jakých ptáků hrozí, že vlétnou do motorů letadel a mohli by způsobit havárii?Profesionální sokolník Pavel Palacký se svým rarohem Bukem, který má už úctyhodných 24 let

Jedná se hlavně o havrany, racky a holuby, tedy o ptáky, kteří létají v hejnech. U holubů je problém, že se vracejí na místa, i přesto, že na nich došlo k úmrtí. To se pak řeší domluvou se zemědělci, kteří vysadí atraktivní plodinu tam, kde nám holubi nevadí. Na letišti bývají samozřejmě také vlaštovky, skřivani, vrabčáci či straky. Kvůli nim se však musí udělat jiná opatření, například posekat tráva, aby se tam nezdržoval hmyz, který třeba vlaštovky hojně vyhledávají.

Jak může malý pták zapříčinit pád letadla?

V motorech letadel jsou ultrazvukem vrtané malé dírečky. Ty, když se ucpou, tak se při vysokých otáčkách může motor roztavit. V případě, že by do motorů vletělo celé hejno ptáků pak hrozí i zřícení letadla. Podobný případ se udál před pár lety, když pilot Boeingu musel nouzově přistát v Hudsonově zálivu, poté co vletěl do hejna racků.

Na jakých typech letišť se tato biologická ochrana provádí v současnosti?

Dnes se dělá pouze na vojenských funkčních letištích a na civilním v Praze na Kbelích. Jmenovitě v Přerově, Čáslavi, Náměšti, pak v Pardubicích, Mošnově a Brně. A občas také na malých soukromých letištích.

Letiště se chrání denně?

Ano, tady v Bochoři pracujeme ve čtyřech lidech na dvanáctihodinové směny. Dravci ale nevydrží létat tak dlouho, takže se používají i signální pistole. Většinou vydrží ve vzduchu pět minut až maximálně hodinu. Záleží, jak je dravec vychovaný a jakou má vazbu na člověka. Můj raroh velký, kterému říkám Buk, je na mě vázán jako na svého životního partnera a to se stává málokdy. Starám se o něj už čtyřiadvacet roků, takže v přepočtu na lidská léta může mít už takových sto deset let.

Hrozbou ale nejsou jen ptáci?

Letadlo může přijít do kontaktu také se zajícem nebo srnkou. Motory u některých letadel jsou nízko a třeba zajíc může vyskočit, když je vystrašený, až do metrové výšky. Na tyto zvířata se proto také využívají dravci.

Jaké dravé ptáky odchováváte?

Máme jestřáby, sokoly stěhovavé a dovezli jsme rarohy velké. Také vlastním jedno káně harrisovo. Dravci se většinou zalétají a pak se vrátí do chovu. Ty se mi začaly dařit po čtyřech letech. Za osm roků mi můj pár rarohů přivedl na svět na dvacet mladých.

Dravci se používají také pro ochranu historických památek nebo vinic před hejny špačků?

U vinic se tato ochrana dělá, ale je nákladná. Je však prokázáno, že může uspořit až sedmdesát procent výdělků vinařů. Pokud se ale nedělá plošně, tak se špačci přemisťují na sady v okolí, kterým to způsobí ještě větší škody. Co se týče ochrany historických památek, tak ta též není moc výhodná. Devět z deseti dravců odletí do teplých krajů a málokdy se vrátí. Musí se jich vypouštět tedy i kolem dvacítky a to po několik let.

Autor: Tomáš Krejčiřík

26.8.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

„Cítíme velkou křivdu," říkají manželé, kteří měli naftu ve své studni

Zdounky – Společně se svou manželkou cítí velkou křivdu a bezmoc poté, co před více než 14 dny zjistili, že jejich do té doby průzračná a kvalitní pitná voda ve studni je kontaminována starou směsí topných olejů. Znehodnocenou vodu nic netušíce několik dní pili.

Rath opět zamíří do soudní síně, tentokrát žaluje státního zástupce

Praha - Bývalý středočeský hejtman David Rath znovu míří do soudní síně, tentokrát v roli žalujícího. Jeho žalobu na státního zástupce Petra Jiráta, který dozoruje Rathovu korupční kauzu, začne soud veřejně projednávat v únoru. Redakce to zjistila z justiční databáze Infosoud. Rathovi vadí některé výroky, které o něm Jirát řekl v rozhovoru pro média.

Britové poslali do vězení trio, jež ženy z ČR nutilo k prostituci

Bristol - Soud v britském Bristolu dnes uložil tresty vězení ve výši 7,5 až 9,5 roku trojici osob, které lákaly z České republiky ženy do Spojeného království, kde je nutily k prostituci. Britská média státní příslušnost odsouzených neupřesňují, z prohlášení místní policie ale vyplývá, že jeden z trojice byl zadržen v Česku, kde čeká na vydání do Británie. Soud mu tedy trest uložil v nepřítomnosti.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies