VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Starosta Bělotína: Pošty v obchodech? Může to být jen otázka zvyku

Bělotín – Přesně před dvěma týdny skončila v Hranicích národní konference Venkov 2013. Akce, k níž se upíraly zraky mnoha subjektů z celé republiky. I pátý ročník projektu probíhal pod hlavičkou Spolku pro obnovu venkova ČR, jejímž předsedou je starosta Bělotína Eduard Kavala.

26.10.2013
SDÍLEJ:

Bělotínský starosta Eduard Kavala Foto: DENÍK/Pavel Mašlaň

„V žádném případě ale nešlo jen o práci Spolku. Za organizační činnost je potřeba poděkovat celému širokému týmu," zdůraznil v rozhovoru pro Přerovský a hranický deník.

Nakolik prestižní akcí konference Venkov vlastně je?
Společně s Vesnicí roku je to pro nás každoročně největší aktivita, která se po republice pravidelně stěhuje. Velmi důležitým partnerem Spolku je v tomto směru Národní síť Místních akčních skupin. Každý rok se nám podařilo získat poměrně výraznou podporu z Ministerstva zemědělství, letos nás výrazně podpořil i Olomoucký kraj, za což je potřeba mu poděkovat. Bez toho by byla konference mnohem dražší.

Závěry z konference se sice teprve tvoří, bylo ale vůbec cílem setkání vyřešit některý z palčivých problémů venkova?
To není cílem žádné konference. Vždycky ale jsou nějaká aktuálnější témata, ke kterým se účastníci vyjadřují. Tentokrát pracovali v pěti panelech, do kterých se rozdělili podle svého zájmu. Součástí jsou i exkurze do okolí, aby účastníci viděli diskutovaná témata v reálu, na konkrétním místě. Samozřejmě existuje jakési závěrečné plénum, jehož cílem je shrnutí závěrů. Na nich se všichni partneři musejí shodnout, měly by být co nejkompaktnější.

Vy osobně jste měl na starosti projekty podporující zaměstnanost.
Šlo o ukázku zaměstnanosti a možnosti vytváření pracovních míst ve venkovském prostoru. V poslední době dochází k velkému propadu v základních službách. A zatímco bez hospůdky se člověk na dědině ještě obejde, obchod je podle nás nezbytný. Obchody na vesnici by podle mě mohly posílit i o poštovní službu. Nejde o to, zavřít poštu ze dne na den, to by byla lumpárna. Pokud ale taková změna proběhne rozumně, zachovají se základní obchodní služby a rozsah služeb nebude ztrátový, pak je to pro občana jen otázka zvyku. Zachovat obchody v obci vidíme jako prioritní. Na něj by pak měly navázat další služby, aby z obcí úplně nevymizely.

S tím samozřejmě souvisí právě i ta zaměstnanost.
Ano, ale ta je na venkově vždycky horší. Jenže podporovat jen dopravu lidí z vesnic do zaměstnání ve městě, to je cesta do pekel. Řada rodičů, kteří do práce dojíždějí, totiž své děti vezmou s sebou. Pokud si někdo z mých kolegů myslí, že klid v dědině, kde nejsou podnikatelské subjekty, je nějaká výhra, tak je na omylu. Takové obce by časem přišly třeba o školu.

Jak to v tomto směru vypadá v Bělotíně?
Těch dětí ve škole teď máme více, ale stojí to každodenní snahu a ochotu investovat. Třeba v souvislosti se stavbou bytů. Musíte mít obyvatele, abyste měl daně, a musíte mít v obci děti, abyste si udržel školu.

Tyto problémy venkova se týkají vlastně celé republiky. Co je ale největším problémem na Hranicku?
Osobně si myslím, že největším problémem je jakási rezignace na tvorbu pracovních míst. Samosprávy společně s nově se rodícími místními akčními skupinami můžou v tomto sehrát generální roli. Pro mnoho starostů jsou důležité pěkné chodníky a nová dětská hřiště, ale ne pracovní příležitosti. Jenže existuje určitá skupina lidí, kterým, pokud se o ně nepostaráte, tu práci nikdo nedá. I když je obec zaměstnává krátkodobě, později je nelze přeřadit nikam jinam než na úřad práce. Proto vidím potřebu v sociálních podnicích, kterým nejde vyloženě jen o zisk, ale i o zaměstnávání diskriminovaných skupin. Takoví lidé by se měli udržet v pracovní pohotovosti.

Hlavním tématem konference bylo plánovací dotační období na příštích sedm let. Na čem jste se dohodli?
Žijeme ve velice nebezpečném období, jelikož se dolaďují noty na příští plánovací období v Evropské unii. To, aby venkov z příštího plánovacího období systémově úplně nevypadl, je teď velmi na hraně. V mnoha směrech to bude horší než v minulém plánovacím období. Je nasnadě, že Regionální operační programy už nebudou, a podoba Programu rozvoje venkova, jakou jsme znali v předcházejícím sedmiletém období, vypadne taky. Z jednotlivých setkání proto musí vzejít apel, že chceme být plnohodnotnými partnery v této zemi.

Jak toho chcete dosáhnout?
V poslední době jsem se setkal s ministrem zemědělství, místního rozvoje a ministrem životního prostředí. Všichni tři mi garantovali, že venkov z jejich plánů nevypadl. Letos tam ale z těch odpovědných nebyl nikdo. Poslali za sebe jen úředníky, pro které je to především práce.

Jak tedy z vašeho pohledu hodnotíte konferenci?
Konference dopadla dobře, výstupy jsou transparentní, ale na základě těchto jednání se problémy mílovými kroky nepohnou. Nicméně je dobře, že ten hlas zazní, protože pořád se bavíme o dvaceti procentech obyvatel a osmdesáti procentech území státu. Není tedy důvod, proč bychom měli být odsunuti na druhou kolej.

Autor: Pavel Mašlaň

26.10.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
1 7

Čechů s kapavkou, syfilis a HIV je stále víc

Kuriózní nehoda se stala v úterý 27.6. kolem sedmnácté hodiny v Čížkovicích.
6

S kombajnem se mezi zátarasy prostě nevešel

Poslanci schválili zbrojní novelu ústavy. Podle Chovance pomůže žalobě proti EU

Majitelé legálně držených zbraní možná dostanou právo zasáhnout v případě potřeby k zajištění bezpečnosti Česka. Předpokládá to poslanecký návrh novely ústavního zákona o bezpečnosti, který dnes schválila ústavní většinou Sněmovna.

Hnutí ANO má 27 procent, komunisté předběhli ČSSD, tvrdí Median

Volby by v červnu vyhrálo podle volebního modelu Median hnutí ANO, které si měsíc po vládní krizi polepšilo a vrátilo se ke 27,5 procenta. Druhá by skončila KSČM s 15,5 procenta, která poprvé v historii modelu předstihla sociální demokracii.

Pro motorkáře zraněného na lhenickém náměstí letěl vrtulník

/VIDEO/ V poledne se na náměstí ve Lhenicích na Prachaticku srazilo osobní auto s motocyklem. Podle informací z místa nehody motorkáře odvezl záchranářský vrtulník.

Lada Xray Exclusive chce být luxusní crossover. Je to nejdražší model značky

Ruská automobilka si chce také uzmout nějaký ten drobek z koláče oblíbenosti malých crossoverů. Co načala s modelem Xray, nyní rozvíjí s jeho mnohem komfortněji vybavenou verzí Exclusive.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies