VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stodesítkou po R46? Nejdříve od léta, až skončí opravy

Olomouc – Kdy se legálně budou řidiči moci projet po "hanácké dálnici" z Olomouce do Vyškova rychleji než stovkou? Uvidí se prý po opravách, které skončí v létě.

31.1.2013 6
SDÍLEJ:

Omezení rychlosti. Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Martin Dostál

Předepsanou stovku na rychlostní silnici R46 nedodržuje téměř nikdo.

Zkušenost mnohých řidičů jsme ve středu potvrdili i s naším redakčním vozem.

Maximální povolenou rychlostí jelo mezi Olomoucí a Prostějovem jen naše auto a kamiony. Většina řidičů omezující dopravní značky ignorovala.

Kdy se bude v úseku Olomouc–Vyškov jezdit rychleji podle pravidel? Podle Ředitelství silnic a dálnic to nebude dříve než v létě, do kdy budou probíhat opravy.

Diskusi 
o „hanácké dálnici" znovu rozproudilo představení materiálu ministerstva dopravy Nové pojetí dálniční sítě.

Ten počítá s tím, že alespoň stodesítkou by mohli řidiči uhánět i na vhodných úsecích silnic I. třídy a rychlostních silnic, které by se staly „malými" dálnicemi.

Limit sto kilometrů v hodině je na silnici R46 z původních sto třiceti zavedený kvůli častým nehodám. Dodržuje ho ale málokdo, což jsme si ověřili na vlastní kůži.

Stovkou jsme jeli skoro sami

V redakčním autě jsme po poledni projeli zhruba patnáctikilometrový úsek z Olomouce do Prostějova a zpátky. Při dodržování maximální povolené rychlosti jsme ale v pravém jízdním pruhu jeli jen my 
a kamiony. Drtivá většina řidičů nás předjížděla.

„Je to hra na kličkovanou. Když dodržujete stovku, brzdíte provoz a ohrožujete sebe tím, že do vás někdo narazí. Když se přizpůsobíte většině, koledujete si o pokutu," popsala šoférka Marcela.

Časem by se řidiči mohli dočkat rychlosti vyšší, ministerstvo dopravy navrhuje sto deset kilometrů v hodině. I to je ale podle některých málo.

„Snížení rychlosti nijak nepomáhá, spíš naopak. Ti rychlejší jsou nervózní, a když si někdo dovolí dodržovat povolenou rychlost, tak se zbytečně a často i nebezpečně předjíždí. Jestli tam definitivně dají sto desítku, jsem zvědavý, kdo ji bude dodržovat," řekl Jiří Sedláček 
z Prostějova, který jezdí do Vyškova za prací.

Nebezpečné úseky: u Olšan a estakáda

Ředitelství silnic a dálnic se bude snažit dosáhnout navýšení rychlosti nad stovku povolenou v současnosti.

„Rozhodovat o tom bude ministerstvo dopravy, takže nemohu říct, na kolik to bude zvýšeno," sdělil za olomouckou správu ŘSD ředitel Martin Smolka.

„Máme rozpracovanou zakázku, která začala loni a v letošním roce bude pokračovat. Až do léta tam budou probíhat rozsáhlé opravy a teprve potom se bude přehodnocovat nejvyšší rychlost," uvedl s tím, že silnice byla navrhována na sto kilometrů 
v hodině.

Více sešlápnout plyn však zřejmě nebude možné v celém úseku, protože silnice má svá nebezpečná místa.

„Jsou to třeba Olšany u Prostějova, kde je to v zatáčce, nebo estakáda v Prostějově – také velice nebezpečné místo," dodal Smolka.

Lze předpokládat, že úsek by zůstal i nadále zpoplatněný.

Výstavba nynější R46 začala v roce 1972 úsekem od Olomouce k hranicím prostějovského okresu. Celou trasu v délce osmatřiceti kilometrů do Vyškova dokončili stavbaři až v roce 1992. 

Silnice přitom nebyla projektována jako rychlostní komunikace.

„První část u Olomouce byla postavena jako obyčejná silnice. Pak si někdo řekl, že by mohla být využita jako rychlostní silnice a z úsporných důvodů se stavěla na sto kilometrů v hodině," nechal se slyšet Michael Vafek z dopravního inspektorátu v Prostějově a dodal, že rychlostní silnice z Olomouce na Brno je dlouhodobě nejproblematičtější dopravní komunikací na Prostějovsku.

Stodesítkou z Olomouce do Křelova

Jezdit rychleji se bude v příštím roce zřejmě i na několika stech kilometrech silnic první třídy, kde by místo dosavadních 90 km/h začalo nově platit 110 km/h.

Počítá s tím materiál Nové pojetí dálniční sítě, se kterým ministerstvo dopravy ve středu seznámilo vládu.

Dokument navrhuje proměnit vybrané úseky současných rychlostních silnic na dálnice.

Zvýšení rychlosti by přicházelo v úvahu i v úseku Olomouc-Křelov a na obchvatu Postřelmova.

Autor: Ondřej Zuntych, Hana Masaříková, ČTK

31.1.2013 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Malý pacient trpící leukémií.
8

Lék na leukémii mohl být čtyřikrát levnější. VZP couvla

Německé dálnice mají zavádět mýtné
1

Cesta k sousedům. V Německu si dejte pozor na kolony

Třicetistupňová vedra vydrží až do čtvrtka, řeky jsou na hranicích sucha

Pondělí se opět neslo ve znamení veder. Horké teploty vydrží až do čtvrtka. V pátek bude podle některých meteorologických modelů maximálně dvaadvacet stupňů.

Místo českého lva moravská orlice. Moravan ničí na cedulích malý státní znak

Trestní oznámení chystá Správa chráněné krajinné oblasti Moravský kras. Došla jí trpělivost s Moravanem, který ničí státní znak na tamních cedulích. Částka, na kterou přijde pořízení nových a jejich montáž, už se blíží téměř k dvaceti tisícům korun. „Řádění vandala začalo letos na jaře krádeží pěti cedulí v Údolí Říčky. Pak se přesunul do okolí Ostrova, Holštejna a Jedovnic," popsal zástupce vedoucího správy Antonín Tůma.

Asad chystá další chemický atak, varují Spojené státy

/VIDEO/ Bílý dům včera večer vyjádřil obavy, že se v Sýrii připravuje chemický útok podobný tomu, který letos 4. dubna udeřil na Chán Šajchún. Neštěstí v tomto syrském městě si vzalo více než sto mrtvých z řad rebelů, odpůrců prezidenta Bašára Asada.

Rakouský prezident přijel do Prahy vlakem, Sobotka ho vítal na nádraží

Na první návštěvu České republiky ve funkci rakouského prezidenta přijel do Prahy vlakem Alexander Van der Bellen. Na pražském Hlavním nádraží ho uvítal hradní ceremoniář Miroslav Sklenář a jednotka Hradní stráže. V historickém salonku nádražní budovy se pak s Van der Bellenem setkal premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). V úterý se sejde i s prezidentem Milošem Zemanem, ten se ale plánovaného podnikatelského fóra nezúčastní kvůli návštěvě Vysočiny.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies