VYBERTE SI REGION

Tunel by Jesenicko nespasil, říká šéf hospodářské komory Bořivoj Minář

Jeseník – Dlouho očekávaná rekonstrukce silnice první třídy z Koutů nad Desnou na Červenohorské sedlo začne již v září. Rozbitou vozovku táhnoucí se v horských serpentinách, která je terčem kritiky mnoha motoristů, nahradí silnice s novým povrchem. Doprava se mírně zrychlí i díky předjížděcím pruhům. Půlmiliardová investice, kterou na opravu úseku o délce téměř osmi kilometrů vynaloží Ředitelství silnic a dálnic, má i stinnou stránku. Oprava totiž přinese značná dopravní omezení.

14.7.2014
SDÍLEJ:

Bořivoj Minář. Foto: OHK Jeseník

Silnice bude po dva roky neprůjezdná, vždy od jara do podzimu. Na otázky Deníku odpovídal šéf Krajské hospodářské komory a jesenický podnikatel Bořivoj Minář.

Plánovaná rekonstrukce silnice z Koutů nad Desnou na Červenohorské sedlo bude znamenat dvouletou uzavírku této komunikace. Jak toto omezení vnímají podnikatelé na Jesenicku?
Podnikatelé jsou včas informováni a zařídí se podle situace.  Pokud oprava probíhá v době normální sjízdnosti okolních silnic, nic zásadního se neděje. Důležité je, jak se o omezeních informuje veřejnost, zejména turisté. Je třeba se poučit z minulých chyb a zdůraznit, že v zimě jede vše normálně bez omezení včetně provozu rekreačních zařízení na Sedle.

Jesenicko sužuje poměrně vysoká nezaměstnanost, mohla by se v souvislosti s opravou situace změnit? To znamená, zda  by v rámci subdodavatelských prací mohly z „koláče ukrojit" i firmy z Jesenicka?
Není vyloučeno, že se podaří místním podnikatelům dostat nějaké subdodávky na této zakázce. Možná však mají trochu větší šanci firmy ze Šumperska. Zásadní vliv na nezaměstnanost na Jesenicku  tedy v souvislosti s realizací této zakázky nepředpokládám.

Jaké jsou zkušenosti místních firem z minulé etapy rekonstrukce v letech 2006 - 2008, kdy se spravovala jesenická strana? Znamenalo to pro ně, především z hlediska logistiky, velká omezení?
Díky tehdejšímu tlaku Hospodářské komory se podařilo vyjednat, že se opravovalo v létě a na zimu byl průjezd přes Červenohorské sedlo vždy  obnoven. V souvislosti s tehdejší opravou se v předstihu vyspravila i objížďková silnice 369 přes Hanušovice. O zásadní omezení se tudíž nejednalo. Výjimkou zřejmě byl rekreační resort na Červenohorském sedle, který byl uzavřením silnice poškozen, návštěvnost klesla  dost zásadně v létě i v zimě.

Kdysi byla ve hře možnost, že by šumperskou a jesenickou stranu mohl propojit tunel, projekt ale zkrachoval. Myslíte si, že pokud by se tunel postavil, stalo by se Jesenicko pro investory atraktivnější? Například i pro ty z polské strany?
Mnoho lidí neví, že výstavba tunelu by znamenala i zavedení mýtného pro osobní i nákladní auta. Byli bychom jediným místem v České republice, kde se platí mýto. To není dvakrát velká pobídka pro investory ani pro turisty. Z veřejných zdrojů se zde v poslední době mnoho lákadel nevybudovalo. Většinu zlepšení dělají konkrétní osoby a podnikatelé. Priessnitzovy léčebné lázně jsou zářným případem lákadla do regionu. Mnoho takových nabídek  však region nenabízí. Levná pracovní síla již dnes velkou konkurenční výhodou dnes není. Tunel by to stěží spasil.

Původně Ředitelství silnic a dálnic plánovalo, že silnici uzavře na celé dva roky, po tlaku podnikatelů v cestovním ruchu přistoupilo na to, že silnice přes Sedlo bude v zimě průjezdná. Je to podle Vás dobré řešení?
I na přípravě této akci krajské vedení Ředitelství silnic a dálnic předvedlo, že to neumí nebo že mu na podnikatelích v regionu vůbec nezáleží. Opět se nám pod hloupými záminkami pokoušeli vnutit názor, že je třeba z důvodu opravy zcela zavřít jedinou silnici první třídy do regionu.  Hospodářská komora spolu s dalšími podnikateli musela vyvinout značný tlak, aby se dosáhlo alespoň toho, že se bude stavět obdobně jako v případě severní strany, v létě zavřeno a v zimě otevřeno. Dlouhodobě zastávám názor, že by se ŘSD mělo starat jen o dálnice s krátkými výjezdy. Ostatní silnice by si měly spravovat regionální vlády, kraje. Ty mají podstatně větší přehled a pochopení pro podnikatele.

Autor: Hana Kubová

14.7.2014
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Aston Martin postaví 25 nových exemplářů modelu DB4 GT. Cena je astronomická

Britská automobilka Aston Martin se vrátí k výrobě vozu, jehož život byl původně vymezen lety 1959 až 1963. Příští rok totiž obnoví produkci slavného modelu DB4 GT, v plánu je stavba 25 kusů.

Taneční soutěž StarDance vyhrál Piškula před Bankem a Plodkovou

Praha - Vítězem osmé řady taneční soutěže StarDance se stal herec Zdeněk Piškula, který tančil s Veronikou Lálovou. Ve finále dnes předstihl lyžaře Ondřeje Banka s Evou Krejčířovou. Třetí skončila v diváckém hlasování herečka Jana Plodková s Michalem Padevětem. Odborná porota v přímém přenosu České televize ohodnotila stejným počtem bodů dnešní výkony Piškuly a Plodkové, Bank v tomto pořadí zůstal třetí.

Zaorálek míří do Turecka, jednat bude i o zadržených Češích

Ankara/Praha - Ministr zahraničí Lubomír Zaorálek odlétá v pondělí na dvoudenní návštěvu Turecka. Chce jednat o migrační krizi a podpořit vzájemné obchodní vztahy, bude se ale zabývat i případem dvojice Čechů, kteří byli v zemi zadrženi kvůli údajné příslušnosti ke kurdským milicím. Věnovat by se měl i problematickému projektu stavby turecké elektrárny Yunus Emre, na který poskytla úvěr Česká exportní banka (ČEB) a pojistila ho státní pojišťovna EGAP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies