Strojvedoucí osobního vlaku ze Šumperka do Zábřeha odjel z Postřelmova, přestože mu semafor přikazoval zastavit. V protisměru v tu dobu projížděl osobní vlak v opačném směru.

„Událost se stala dvě minuty po sedmnácté hodině v Postřelmově směrem ke stanici Zábřeh na Moravě. Strojvedoucí osobního vlaku ze Šumperka do Zábřeha projel kolem návěsti zakazující jízdu a vjel do vlakové cesty osobního vlaku v opačném směru," sdělil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Co je generální stop
Generální stop je funkce traťového rádiového systému na železnici, která umožňuje výpravčím nebo dispečerům
v případě hrozící nehody zastavit na dálku všechny vlaky v určitém okruhu. Touto funkcí
je na českých železnicích vybaven starší analogový systém Tesla TRS vyvinutý
na začátku devadesátých let, obsahuje ho i v současnosti zaváděný digitální systém GSM-R. Funkce generální stop zabránila již celé řadě vážných nehod, zejména v situacích,
kdy se kvůli chybně postavené vlakové cestě ocitly dva protijedoucí vlaky na stejné koleji.
Zdroj: Wikipedia

Strojvedoucí si svoji chybu ihned uvědomil a začal brzdit. Protijedoucí vlak zastavil dispečer ze stanice Šumperk pomocí nouzového tlačítka, takzvaného generálního stopu. „Obě soupravy zastavily na vzdálenost 874 metrů," doplnil Martin Drápal.

Mimořádná událost narušila dopravu na trati. Cestující z několika spojů museli přestoupit do náhradních autobusů. Spoje nabíraly zpoždění.

„V úterý večer jsem přišel na nádraží na vlak, který měl odjíždět o půl šesté do Zábřeha. Ten měl ale půlhodinové zpoždění, podobně měl předchozí rychlík zpoždění patnáct minut. Nakonec jsem jel rychlíkem, ale přijela pro nás jiná souprava. Ve vlaku nám průvodčí řekla, že kvůli mimořádné události budeme muset v Postřelmově přestoupit na autobus, který nás zaveze do Zábřeha, odkud budou cestující pokračovat jinou vlakovou soupravou ve směru do Olomouce a Brna," řekl cestující Petr Komínek.

Když vystupoval v Postřelmově, viděl v dálce ve směru na Zábřeh koncová světla vlaku. „Kousek za Postřelmovem jsme pak s autobusem míjeli jinou stojící soupravu, byl to asi rychlík z Brna do Jeseníku. Myslel jsem si, že jeden z vlaků asi musí být porouchaný. Mým vlakem jelo pár lyžařů z hor. Bylo mi jich docela líto, protože se museli v Postřelmově tahat s těžkým vybavením do autobusu a pak ho zase v Zábřehu přenášet do jiného vlaku," doplnil Petr Komínek.

Celou událost nyní vyšetřuje Drážní inspekce i policie. „Budeme vyslýchat zúčastněné osoby. Pokud se potvrdí prvotní příčina, kterou je selhání lidského činitele, budeme zjišťovat, zda byly dodrženy všechny předpisy," popsal následující postup Martin Drápal

Policie osmačtyřicetiletého strojvedoucího podezřívá z trestného činu obecného ohrožení. „Dopustil se jednání, které spočívalo v nedbalostním porušení důležité povinnosti vyplývající z jeho zaměstnání. Vystavil tak v nebezpečí několik desítek cestujících z obou osobních vlaků," sdělil krajský policejní mluvčí Josef Bednařík. Strojvedoucímu hrozí až dva roky vězení nebo zákaz činnosti.

Prakticky stejný případ se stal na tomtéž místě už na konci letních prázdnin. Posledního srpna projel dvaašedesátiletý strojvedoucí rychlíku ze Šumperka do Brna kolem návěsti Stůj na první koleji stanice Postřelmov směrem k Zábřehu. V protisměru v tu dobu jel osobní vlak, který už byl vypravený ze Zábřeha na Moravě zastávky.

Srážku tehdy odvrátil dispečer v Šumperku, který použil generální stop. Drážní inspekce tento případ ještě prověřuje. „Tato nehodová událost je stále ještě v šetření. Nyní se zpracovává závěrečná zpráva," řekl Martin Drápal.