VYBERTE SI REGION

Vlaky mezi Dzbelem a Chornicí jezdí měsíc. Kraj i dráhy sledují, jaký je zájem

Dzbel – Vlaky na trati mezi Dzbelem a Chornicemi za sebou brzy budou mít první měsíc ježdění po obnovení provozu. Trasa byla tři roky bez spojů, které opět začaly jezdit až minulý rok čtrnáctého prosince. Dzbel a lidé v sousedních obcích severozápadní části Prostějovska tak mají opět přímé vlakové spojení se Svitavskem.

16.1.2015
SDÍLEJ:

Průjezd vlaku Nectavským údolím. Ilustrační fotoFoto: Archiv

Obyvatelé samotného Dzbele změnu kvitují, připojují však také kritiku.

„Je dobře, že tu vlaky opět jezdí. Bez spojení je tato oblast úplně zabitá. V některých případech však chybí návaznost," řekl například Roman Slusar.

„Například se dá docela dobře jet do Opatovic a dostat se ještě dál. Ale zpátky je to horší. Důležité je, aby se lidé mohli dostávat do práce a z práce a například nemuseli ještě brát děti autem do školy. Oproti cestě vlakem to leze do peněz," zmínil, dodal však, že z obnovení provozu má radost. Stejně je na tom také starostka Dzbele Jana Konečná.

„Hodnotím to určitě kladně. Hlavně když to bude fungovat. Jen nevím, jak často budou lidé tohle spojení využívat," uvedl.

To zatím neví ani České dráhy. Podle jejich údajů však zatím více cestujících vlakem zaznamenalo v Pardubickém kraji.

„Přesná čísla v systému zatím nejsou, i když máme představu o tom, jaká je vytíženost. Jinak aktuální jízdní řád platí do dvanáctého prosince. Nepředpokládám, že by k nějakým změnám například v létě mohlo dojít," vyjádřila se mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Ta dodává, že se vedou jednání o tom, jak bude spojení dvou regionů, Prostějovska a Svitavska, vypadat v budoucnu.

Omezení ze strany Pardubického kraje

V prosinci 2011 přestaly vlaky jezdit mezi Dzbelem a Chornicemi úplně. Stála za tím snaha Pardubického kraje o nahrazení dražší vlakové dopravy autobusovou. Tehdejší náměstek pardubického hejtmana Jan Tichý také řekl, že se z celkového počtu cestujících vlakem dotknou změny jen malé části.

„V našem kraji využívá denně železnici třiadvacet tisíc občanů, optimalizace se dotkne 553 lidí," uvedl tehdy. Pardubický kraj kromě spojnice Dzbele a Chornic zrušil v rámci „optimalizace veřejné dopravy" vlaky také na dalších dvou tratích mezi kraji. Kritika se tehdy ozvala z řad veřejnosti i od zástupců Olomouckého kraje.

„Před třemi lety Olomoucký kraj velmi poškodila nevydařená optimalizace veřejné dopravy realizovaná Pardubickým krajem, jehož zástupci s námi předem změny vůbec neprojednali," sdělil náměstek hejtmana pro dopravu Alois Mačák. Ten naznačil, že lidé si už zvykli cestovat jinými dopravními prostředky. Tříletý výpadek vlakových spojů by se tak zprvu mohl projevit také na vytíženosti opětovně zavedených vlaků.

Sledování vytíženosti spojů

„Sledování vytíženosti spojů se dá rozdělit na období pracovních dnů a víkendů během letní sezony a mimo ni. Je však nezbytné mít i určitou míru trpělivosti, protože cestující se zpět do obnovených spojů veřejné dopravy obecně vracejí pozvolna," vysvětlil náměstek. Ten také doplnil, že o budoucnosti spojení mezi kraji rozhodně studie nezávislé odborné firmy. To, že by v budoucnosti některý z krajů by se stávat nemělo.

„Na úpravách provozu se musíme shodnout společně s Pardubickým krajem," upozornil Alois Mačák.

Vlaků jezdí méně než v minulosti

Aktuálně se ze Dzbelu do Chornice nyní cestující dostanou čtyřikrát denně. První vlak ze dzbelského nádraží vyjíždí pět minut po půl sedmé. Poslední vlak odjíždí ve čtvrt na sedm večer. Oproti době před uzavřením trati se snížil počet spojů zhruba na polovinu, dříve navíc většina vlaků po přijetí do obce pokračovala dále Nectavským údolím až do Chornic. Dnes musí lidé ve Dzbelu přesedat. Také pokračování dále do Čech je v dnešní době složitější.

„Do Nectavy jsem jezdila k dědovi na každé prázdniny. V Praze jsme sedli ráno na vlak, v České Třebové přesedli na motorák a před dvanáctou nás vláček vysypal pár metrů od domu. A zpět podobně. V poledne se sedlo na motorák v Nectavě, přestup v České Třebové a v pozdním odpoledni, pokud nebylo nějaké výrazné zpoždění, jsme už byli v Praze. Dneska to zní jako sci-fi," poznamenává Hana Slouková.

Autor: Michal Sobecký

16.1.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vojenský historický ústav má nově opravenou stíhačku MiG-15

Praha - Vojenský historický ústav (VHÚ) bude moct vystavit nově opravený stíhací bombardér MiG-15. V uplynulých pěti měsících ho zrekonstruovali pracovníci Vojenského technického ústavu (VTÚ). Představitelé VTÚ, VHÚ a ministerstva obrany ve čtvrtek opravený stroj na vojenské základně ve Kbelích představili novinářům.

Rakušan: Hnutí STAN je připraveno soudit se o mandát Drábové

Praha - Hnutí STAN je podle středočeského lídra Víta Rakušana připraveno soudit se o mandát krajské zastupitelky Dany Drábové, pokud by ho někdo napadl. Drábová je totiž předsedkyní Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB), ačkoli podle ministerstva vnitra mohou být zastupiteli jen řadoví státní zaměstnanci. STAN tvrdí, že souběh funkcí je podle zákona možný. I kdyby hnutí u soudu neuspělo, výsledkem bude alespoň precedentní rozhodnutí, které vyjasní současný stav, řekl dnes Rakušan novinářům.

Hasiči přejeli hocha, chvátali k požáru. Policie: Nešťastná náhoda

Krucemburk – Havlíčkobrodští kriminalisté uzavřeli vyšetřování nehody z letošního června, při níž hasiči na závodech dračích lodí v Krucemburku na Havlíčkobrodsku přejeli desetiletého chlapce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies