Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlaky mezi Dzbelem a Chornicí jezdí měsíc. Kraj i dráhy sledují, jaký je zájem

Dzbel – Vlaky na trati mezi Dzbelem a Chornicemi za sebou brzy budou mít první měsíc ježdění po obnovení provozu. Trasa byla tři roky bez spojů, které opět začaly jezdit až minulý rok čtrnáctého prosince. Dzbel a lidé v sousedních obcích severozápadní části Prostějovska tak mají opět přímé vlakové spojení se Svitavskem.

16.1.2015
SDÍLEJ:

Průjezd vlaku Nectavským údolím. Ilustrační fotoFoto: Archiv

Obyvatelé samotného Dzbele změnu kvitují, připojují však také kritiku.

„Je dobře, že tu vlaky opět jezdí. Bez spojení je tato oblast úplně zabitá. V některých případech však chybí návaznost," řekl například Roman Slusar.

„Například se dá docela dobře jet do Opatovic a dostat se ještě dál. Ale zpátky je to horší. Důležité je, aby se lidé mohli dostávat do práce a z práce a například nemuseli ještě brát děti autem do školy. Oproti cestě vlakem to leze do peněz," zmínil, dodal však, že z obnovení provozu má radost. Stejně je na tom také starostka Dzbele Jana Konečná.

„Hodnotím to určitě kladně. Hlavně když to bude fungovat. Jen nevím, jak často budou lidé tohle spojení využívat," uvedl.

To zatím neví ani České dráhy. Podle jejich údajů však zatím více cestujících vlakem zaznamenalo v Pardubickém kraji.

„Přesná čísla v systému zatím nejsou, i když máme představu o tom, jaká je vytíženost. Jinak aktuální jízdní řád platí do dvanáctého prosince. Nepředpokládám, že by k nějakým změnám například v létě mohlo dojít," vyjádřila se mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Ta dodává, že se vedou jednání o tom, jak bude spojení dvou regionů, Prostějovska a Svitavska, vypadat v budoucnu.

Omezení ze strany Pardubického kraje

V prosinci 2011 přestaly vlaky jezdit mezi Dzbelem a Chornicemi úplně. Stála za tím snaha Pardubického kraje o nahrazení dražší vlakové dopravy autobusovou. Tehdejší náměstek pardubického hejtmana Jan Tichý také řekl, že se z celkového počtu cestujících vlakem dotknou změny jen malé části.

„V našem kraji využívá denně železnici třiadvacet tisíc občanů, optimalizace se dotkne 553 lidí," uvedl tehdy. Pardubický kraj kromě spojnice Dzbele a Chornic zrušil v rámci „optimalizace veřejné dopravy" vlaky také na dalších dvou tratích mezi kraji. Kritika se tehdy ozvala z řad veřejnosti i od zástupců Olomouckého kraje.

„Před třemi lety Olomoucký kraj velmi poškodila nevydařená optimalizace veřejné dopravy realizovaná Pardubickým krajem, jehož zástupci s námi předem změny vůbec neprojednali," sdělil náměstek hejtmana pro dopravu Alois Mačák. Ten naznačil, že lidé si už zvykli cestovat jinými dopravními prostředky. Tříletý výpadek vlakových spojů by se tak zprvu mohl projevit také na vytíženosti opětovně zavedených vlaků.

Sledování vytíženosti spojů

„Sledování vytíženosti spojů se dá rozdělit na období pracovních dnů a víkendů během letní sezony a mimo ni. Je však nezbytné mít i určitou míru trpělivosti, protože cestující se zpět do obnovených spojů veřejné dopravy obecně vracejí pozvolna," vysvětlil náměstek. Ten také doplnil, že o budoucnosti spojení mezi kraji rozhodně studie nezávislé odborné firmy. To, že by v budoucnosti některý z krajů by se stávat nemělo.

„Na úpravách provozu se musíme shodnout společně s Pardubickým krajem," upozornil Alois Mačák.

Vlaků jezdí méně než v minulosti

Aktuálně se ze Dzbelu do Chornice nyní cestující dostanou čtyřikrát denně. První vlak ze dzbelského nádraží vyjíždí pět minut po půl sedmé. Poslední vlak odjíždí ve čtvrt na sedm večer. Oproti době před uzavřením trati se snížil počet spojů zhruba na polovinu, dříve navíc většina vlaků po přijetí do obce pokračovala dále Nectavským údolím až do Chornic. Dnes musí lidé ve Dzbelu přesedat. Také pokračování dále do Čech je v dnešní době složitější.

„Do Nectavy jsem jezdila k dědovi na každé prázdniny. V Praze jsme sedli ráno na vlak, v České Třebové přesedli na motorák a před dvanáctou nás vláček vysypal pár metrů od domu. A zpět podobně. V poledne se sedlo na motorák v Nectavě, přestup v České Třebové a v pozdním odpoledni, pokud nebylo nějaké výrazné zpoždění, jsme už byli v Praze. Dneska to zní jako sci-fi," poznamenává Hana Slouková.

Autor: Michal Sobecký

16.1.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Historické centrum Neapole
12

List 10 nejnebezpečnějších měst světa vytočil italské diplomaty

Vlčata ve výběhu vlků Hudsonových
17

V olomoucké zoo vlk pokousal dítě, policie hledá svědky

Odpadní plasty zažijí reinkarnaci. Novou technologii vymyslela třebíčská firma

/FOTOGALERIE/ Česká republika každý rok vyprodukuje více než 600 tisíc tun plastového odpadu. Často se tříděné plasty přetvoří do nových výrobků, doposud ale nebylo možné dále zpracovávat více druhový nevyčištěný odpad.

AKTUALIZOVÁNO

Policie pátrala po dvou dětech z Brna, našla je na letišti v Budapešti

Čtrnáctiletý chlapec a jeho dvouletá sestra z Brna, kteří byli od úterý pohřešovaní, jsou v pořádku. Sourozence našla maďarská policie na letišti v Budapešti.

Vlastní nahé tělo je noční můrou pro většinu žen, ukázal průzkum

/ANKETA/ Za své tělo se stydí celkem 68 procent žen, přičemž nadpoloviční většina pak trpí komplexy. Naopak muži jsou se sebou vcelku spokojeni. Pocit studu trápí pouze 37 procent z nich a komplexy trpí pak necelá čtvrtina. Otevřené rozhovory ohledně nahoty však většinou ani jednomu pohlaví problém nedělají.

AKTUALIZOVÁNO

Varšava dostala měsíc na úpravu justiční reformy. Jinak hrozí sankce

Polská vláda má měsíc na to, aby sladila svou justiční reformu s právem EU. Místopředseda Evropské komise Frans Timmermans dnes uvedl, že jinak zemi hrozí zahájení procedury, jež může vést k odejmutí hlasovacích práv Varšavy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení