Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlaky z Polska na Jesenicko podpořily přes dvě tisícovky lidí

Jesenicko – Přes dva tisíce tři sta podpisů se sešlo pod peticí, kterou lidé v Dolnoslezském a Opolském vojvodství bojují za zavedení přímého vlakového spojení mezi čtvrtým největším polským městem Wroclawí a Jesenickem. Požadují, aby nové spoje začaly jezdit už od příštího jízdního řádu, který začne platit v polovině prosince letošního roku.

29.7.2014
SDÍLEJ:

Nádraží v polských Glucholazech.Foto: DENÍK/Petr Krňávek

„Celkem jsem sesbírali 2341 podpisů, z toho 1616 lidí podepsalo petiční archy a 725 lidí se připojilo k elektronické petici. Veškerou dokumentaci jsme v pátek 25. července předali řediteli odboru železniční dopravy na ministerstvu infrastruktury a rozvoje ve Varšavě Przemyslawu Hofmanovi," sdělil autor petice Damian Kapinos z Občanského výboru pro záchranu kolejí na Opolsku.

Pod peticí se objevily i podpisy lidí z České republiky. „Jsem pro zavedení vlaků z Glucholaz do polského vnitrozemí. Osobně bych velmi uvítal spojení v relaci Glucholazy – Paczków," napsal Jiří Kalina z Brna.

Podle mnoha lidí by nové železniční spojení přispělo k rozvoji cestovního ruchu mezi oběma státy. „Takový vlak je potřebný pro všechny, nejen pro nás Poláky, ale i pro Čechy," míní Zofia Szczepanik z Nysy.

Autoři petice chtějí, aby od prosince jezdil jeden pár vlaků ve dnech volna. Zatím by měl spojovat Wroclaw s Mikulovicemi, kde by navazoval na české vlaky. Aby bylo možné mezinárodní vlakové spoje zavést, potřebují vojvodství dotaci právě z polského ministerstva infrastruktury a rozvoje.

„V celé Evropě zažívá železniční doprava renesanci, jenom u nás v Polsku ne," posteskl si Maciej Wojtas z Wroclawi, který také připojil svůj podpis pod petici.

Damian Kapinos upozorňuje, že Opolské vojvodství nemá už několik let žádné spojení do Čech, přestože ze sousedních polských regionů k nám jezdí i několik vlaků denně. Některé z nich přitom nejsou pro cestující atraktivní vzhledem k tomu, že nejezdí do žádných turisty vyhledávaných oblastí, mají dlouhé jízdní doby nebo na nich dráhy nasazují staré vozy.

„Jiné je to na trase do Mikulovic, odkud to máme z Opolska blízko a přitom je to atraktivní místo. Jsou tady hory, lázně, památky a především rozvinutá síť spojení, která by nám umožnila dojet do Krnova, Jeseníku, Ostravy i Prahy a ještě ten den se vrátit," podotýká autor petice.

Zavedení přímého spojení z Wroclawi by uvítali i na Jesenicku. „Wroclawská aglomerace má asi sedm set tisíc obyvatel. Spolu s dalšími městy, kudy by spoj projížděl, se jedná o region s přibližně jedním a půl milionem obyvatel. A to už je slušný turistický potenciál. Na Jesenicku jsme přitom na turistech z Polska hodně závislí," připomněl Lubomír Žmolík, starosta Lipové-lázní a šéf Sdružení měst a obcí Jesenicka.

Autoři petice prozatím požadují, aby spoje jezdily alespoň do Mikulovic. Aby mohly pokračovat dál do vnitrozemí, například do horských středisek na Ramzové a v Ostružné, tomu prozatím brání legislativní a technické překážky.

Právě na nich a dlouhé jízdní době před časem ztroskotaly přímé spěšné vlaky, které dvakrát denně spojovaly Opole a Nysu s Jeseníkem, respektive Ostružnou.

Ty skončily po čtyřech letech provozu v prosinci roku 2010 pro malý zájem cestujících a nedostatečné finanční krytí z polské strany. Podle Lubomíra Žmolíka by si ale přeshraniční spoje zákazníky najít mohly. Stačila by k tomu vhodná propagace.

Autor: Petr Krňávek

29.7.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Herec Jan Tříska
14

Odešel Jan Tříska, fascinující chlap plný sil

Místopředseda klubu ANO Radek Vondráček
4

ANO je premiant Rekonstrukce státu

Polovina Čechů si pěstuje své plodiny. Vede Vysočina

Moderní doba Čechy nepřipravila o chuť pěstovat si vlastní plodiny. Jejich pěstování se věnují tři pětiny z nich. Vyplývá to z průzkumu, který vypracovala společnost Ipsos. Oslovila osm stovek respondentů.

Smrtelné nehody chodců. Nejvíce jich umírá v noci

Nejdříve ta lepší zpráva: počet mrtvých při dopravních nehodách obecně spíše klesá. Ta horší: pořád se výrazně nedaří snížit úmrtí chodců. Loni zemřelo při nehodách 545 lidí (nejméně od roku 1961), z čehož 111 bylo chodců. A viník? V 90 případech to byl řidič, chodec v 21 případech.

Kominíků je dost. Pozor však na nájezdníky

/ROZHOVOR/ Lidé často ve víru letních radovánek zapomínají, že si do zimy musejí nechat vyčistit komín. Co mají dělat v případě, že se sazí chtějí zbavit až na poslední chvíli před začátkem topné sezony? Kde muže v černém najít, poradil kominický prezident Jaroslav Schön.

Rozpočet 2018: Jednomyslně a s 50miliardovým schodkem

Základní obrysy nejdůležitějšího zákona země včera schválila vláda, když jednomyslně odsouhlasila návrh státního rozpočtu na rok 2018. Česká republika plánuje vybrat 1302 miliard, o 50 miliard více hodlá vydat. Na poslední chvíli vláda odhlasovala zvýšení několika klíčových výdajů – především na růst platů ve státní sféře a ve školství. Zvýšení se týká také důchodů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení