VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlaky z Polska na Jesenicko podpořily přes dvě tisícovky lidí

Jesenicko – Přes dva tisíce tři sta podpisů se sešlo pod peticí, kterou lidé v Dolnoslezském a Opolském vojvodství bojují za zavedení přímého vlakového spojení mezi čtvrtým největším polským městem Wroclawí a Jesenickem. Požadují, aby nové spoje začaly jezdit už od příštího jízdního řádu, který začne platit v polovině prosince letošního roku.

29.7.2014
SDÍLEJ:

Nádraží v polských Glucholazech.Foto: DENÍK/Petr Krňávek

„Celkem jsem sesbírali 2341 podpisů, z toho 1616 lidí podepsalo petiční archy a 725 lidí se připojilo k elektronické petici. Veškerou dokumentaci jsme v pátek 25. července předali řediteli odboru železniční dopravy na ministerstvu infrastruktury a rozvoje ve Varšavě Przemyslawu Hofmanovi," sdělil autor petice Damian Kapinos z Občanského výboru pro záchranu kolejí na Opolsku.

Pod peticí se objevily i podpisy lidí z České republiky. „Jsem pro zavedení vlaků z Glucholaz do polského vnitrozemí. Osobně bych velmi uvítal spojení v relaci Glucholazy – Paczków," napsal Jiří Kalina z Brna.

Podle mnoha lidí by nové železniční spojení přispělo k rozvoji cestovního ruchu mezi oběma státy. „Takový vlak je potřebný pro všechny, nejen pro nás Poláky, ale i pro Čechy," míní Zofia Szczepanik z Nysy.

Autoři petice chtějí, aby od prosince jezdil jeden pár vlaků ve dnech volna. Zatím by měl spojovat Wroclaw s Mikulovicemi, kde by navazoval na české vlaky. Aby bylo možné mezinárodní vlakové spoje zavést, potřebují vojvodství dotaci právě z polského ministerstva infrastruktury a rozvoje.

„V celé Evropě zažívá železniční doprava renesanci, jenom u nás v Polsku ne," posteskl si Maciej Wojtas z Wroclawi, který také připojil svůj podpis pod petici.

Damian Kapinos upozorňuje, že Opolské vojvodství nemá už několik let žádné spojení do Čech, přestože ze sousedních polských regionů k nám jezdí i několik vlaků denně. Některé z nich přitom nejsou pro cestující atraktivní vzhledem k tomu, že nejezdí do žádných turisty vyhledávaných oblastí, mají dlouhé jízdní doby nebo na nich dráhy nasazují staré vozy.

„Jiné je to na trase do Mikulovic, odkud to máme z Opolska blízko a přitom je to atraktivní místo. Jsou tady hory, lázně, památky a především rozvinutá síť spojení, která by nám umožnila dojet do Krnova, Jeseníku, Ostravy i Prahy a ještě ten den se vrátit," podotýká autor petice.

Zavedení přímého spojení z Wroclawi by uvítali i na Jesenicku. „Wroclawská aglomerace má asi sedm set tisíc obyvatel. Spolu s dalšími městy, kudy by spoj projížděl, se jedná o region s přibližně jedním a půl milionem obyvatel. A to už je slušný turistický potenciál. Na Jesenicku jsme přitom na turistech z Polska hodně závislí," připomněl Lubomír Žmolík, starosta Lipové-lázní a šéf Sdružení měst a obcí Jesenicka.

Autoři petice prozatím požadují, aby spoje jezdily alespoň do Mikulovic. Aby mohly pokračovat dál do vnitrozemí, například do horských středisek na Ramzové a v Ostružné, tomu prozatím brání legislativní a technické překážky.

Právě na nich a dlouhé jízdní době před časem ztroskotaly přímé spěšné vlaky, které dvakrát denně spojovaly Opole a Nysu s Jeseníkem, respektive Ostružnou.

Ty skončily po čtyřech letech provozu v prosinci roku 2010 pro malý zájem cestujících a nedostatečné finanční krytí z polské strany. Podle Lubomíra Žmolíka by si ale přeshraniční spoje zákazníky najít mohly. Stačila by k tomu vhodná propagace.

Autor: Petr Krňávek

29.7.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

S novým rokem se opět mírně upravují pravidla pro přiznání důchodu: rozhoduje nejen dosažení zákonem stanoveného věku, ale rovněž doba pojištění.

Co je dobré stihnout, než odejdete do důchodu

Divadlo Bez zábradlí. Ilustrační fotografie.
16

Kavárna divadla, kde hraje žena Stropnického, nemá EET. Prý nemusí

Mládek nevydržel, Sobotka ho odvolal. Na tahu je Zeman

/ANALÝZA/ - Volby se nevyhrávají díky potlesku velkých firem, ale díky lidem, kteří vhazují hlasovací lístek do urny. Většinou to dělají na základě svých zkušeností – u lékaře, ve škole, při pohledu na výplatní pásku nebo na účet od mobilního operátora. A právě ten je nepřiměřeně vysoký celé tři roky, kdy vedl ministerstvo průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD).

Čeští vojáci měli konflikt s policií v Litvě

Pětice českých vojáků, kteří jsou na tříměsíčním cvičení v Litvě, měli v noci na neděli incident s policií v přístavu Klaipeda. Vojáci byli údajně opilí a dožadovali se vstupu do nočního klubu. Informoval o tom server iHned.cz s odvoláním na litevskou policii a ruská a litevská média.

VIDEO: Ve Zlíně na cyklostezce spálili korán

„Proč pálíme korán? Chceme podpořit slovenskou aktivistku, která řekla svůj názor a byla za svůj čin zatčena," komentoval David Nepimach ze Zlína akt, při kterém v pondělí ve Zlíně společně s desítkou zúčastněných spálil na cyklostezce na Vršavě svatou knihu muslimů.

EET? Prázdné výlohy a strach

Po restauracích, barech a hotelech, které už mají za sebou skoro tři měsíce zkušeností, míří elektronická evidence tržeb (EET) do dalších provozoven. Od začátku letošního března čeká živnostníky podnikající v maloobchodě i velkoobchodě. Někteří jsou už teď dokonale připraveni, jiní podlehli strachu a s podnikáním raději končí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies