Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vrtulníky se rozloučí hromadným průletem nad Přerovem

Přerov – Jedna z významných kapitol historie Přerova se příští týden definitivně uzavře. Brány bochořského letiště opustí v úterý 24. září piloti zdejší 23. základny vrtulníkového letectva Edvarda Beneše, která dělala Přerovu dvě desetiletí dobré jméno.

23.9.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Kopáč

Lidé se můžou s letci alespoň symbolicky rozloučit při pohledu na oblohu, kde mezi tři čtvrtě na jedenáct a čtvrt na dvanáct dopoledne zakrouží desítka dopravních vrtulníků.

Počátky historie letectva v Přerově sahají až do roku 1911, kdy na tehdejším vojenském cvičišti u Jezdeckých kasáren v Bochoři přistál Jan Kašpar se slavným letounem Bleriot.

Letiště se začalo budovat ve třicátých letech minulého století, ale největší rozmach byl zaznamenán až po druhé světové válce, kdy v Přerově působil bombardovací a letecký pluk a pak také stíhací letouny. Vrtulníková základna vznikla v roce 1994.

„Nebude to žádné slavnostní rozloučení, vojákům jen podám ruku, nasednou do svých strojů a odletí směr Náměšť nad Oslavou. Desítka vrtulníků se rozloučí s Přerovem hromadným průletem nad městem a okolními obcemi, a to ve výšce 150 metrů," vylíčil zástupce velitele základny Michal Kytlica.

„Jediné, co by mohlo jejich odlet pozdržet, je nepříznivé počasí. V takovém případě se o den oddálí," podotkl Kytlica, který se podle svých slov rozhodl z armády odejít.

„K jednatřicátému prosinci předám základnu a pak odcházím do civilu," řekl.

Přerovská vrtulníková základna, která ještě donedávna zaměstnávala přes sedm set vojáků a občanských pracovníků, byla zrušena z důvodu úspor na základě rozhodnutí bývalého ministra obrany Alexandra Vondry (ODS).

Hodně lidí zůstane u armády

Letiště už opustila většina zaměstnanců a končí i stěhování materiálu na základnu do Náměště. Ten nejčernější scénář – že se bez práce ocitnou stovky lidí – se naštěstí nenaplnil.

„Jsem překvapen, kolik lidí odchází k jiným vojenským útvarům. Kromě Náměště sehnali někteří místo také u pozemních sil, další míří do Pardubic nebo Čáslavi. Velké množství našich lidí si vzal také Lipník, kde je spojovací brigáda," upřesnil Kytlica.

Rozlehlý areál letiště bude od příštího roku využívat státní podnik Letecké opravárenské závody Malešice, který zde hodlá v první fázi zaměstnat 50 až 55 lidí.

Firma prý ale neplánuje přesun do Přerova, ale pouze hledá prostor pro další expanzi.

„Budou se zde provádět opravy vrtulníků a jejich modernizace, další činností je pak výcvik pilotů, který je nyní dislokován v Pardubicích," nastínil další využití přerovského letiště ředitel LOM Praha Roman Planička.

Autor: Petra Poláková-Uvírová

23.9.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
7 18

Zdravotnictví čeká velký třesk. Síť nemocnic prořídne

Škody napáchané hurikánem Maria
11

Hurikán Maria ztrácí dech, i tak dnes může sfouknout Dominikánskou republiku

Autistů přibývá. Terapii musí rodiče platit sami

Rvalo mi to srdce, vzpomíná na období před dvěma lety Magdaléna Čížková. Její dcera Markétka byla dlouho vysněným dítětem, které dělalo rodině jen radost. Zvládala první slova, vesele ukazovala předměty, rozpoznávala zvířátka. Jenomže pak přišel zlom. „Najednou jako by nám oslepla a ohluchla,“ popisuje maminka.

DOTYK.CZ

Stephen King: do krále hororu se zakouslo děsivé dětství

/VIDEO/ Odmala ho pronásledoval strach ze znetvoření, pohřbu zaživa či zhoubného vlivu čísla 13. Jako kluk si sám naordinoval terapii, jednoduchou a účinnou: vypsat se ze svých obav a děsů. Mezi ty zapadal hrůzný nález mrtvé babičky anebo kamarád, před očima zmasakrovaný projíždějícím vlakem. Zrodil se král hororu, jenž dnes slaví 70 let.

Nejnebezpečnější přechod v metropoli? Najdete ho v Praze 2

/INFOGRAFIKA/ Pražský deník proto připravil výčet nejnebezpečnějších přechodů a křižovatek, kde nejčastěji docházelo ke střetům mezi vozidly a chodci.

AUTOMIX.CZ

Kolik stojí vlastnictví McLarenu F1? Tohoto majitele náklady donutily vůz prodat

Je jasné, že vlastnictví vzácného supersportu nepřináší jen radost. Péče o automobilový klenot totiž vyžaduje také spoustu peněz. Slavný McLaren F1 není výjimkou, což potvrzuje americký podnikatel, sběratel aut a dnes už bývalý majitel právě McLarenu F1, který prozradil, jaké náklady si tento vůz vyžádal.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení