VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Z hlavních tahů na Jesenicku zmizela řada přechodů

Jesenicko – Ze silnic prvních tříd na Jesenicku zmizela řada přechodů. Krajský úřad nechal zrušit ty, které nesplňovaly bezpečnostní požadavky. Jejich obnova bude samosprávy stát statisíce korun.

24.10.2014
SDÍLEJ:

Z Žulové zmizely přechody, lidé však po místech, kde byly zebry vyznačené, stále chodí. Hlavní silnici totiž přejít musí.Foto: DENÍK/Petr Krňávek

Přinejmenším některé přechody zmizely ze silnic prvních tříd ve Vápenné, Uhelné, Písečné či Jeseníku. Nejhorší situace nastala v Žulové, kde dělníci vyfrézovali všech šest zeber ve městě. Lidé se tu bez nich musí obejít už tři týdny.

„Je to hodně nepříjemné. Hlavní silnice vede přímo přes náměstí, jezdí po ní spousta velkých nákladních aut. Přes cestu přitom chodí děti do školy," postěžovala si jedna z obyvatelek městečka.

Podle mluvčí krajského úřadu Olomouckého kraje Kamily Navrátilové byly přechody odstraněny kvůli tomu, že nevyhovovaly požadavkům na bezpečnost silničního provozu.

„Pokud by nevyhovující přechody odstraněny nebyly, hrozily by majetkovému správci silnic první třídy, tedy Ředitelství silnic a dálnic, sankce. Rovněž by se vystavil trestněprávní a občanskoprávní odpovědnosti," uvedla Kamila Navrátilová.

Policie označila nebezpečné přechody již mezi lety 2009 a 2010. Od té doby policie i kraj obce několikrát upozorňovaly na nevyhovující stav a zjišťovaly, zda provedou opatření k nápravě. V případech, kdy obce nedoložily připravenost přechody upravit, nakonec kraj letos stanovil jejich zrušení.

Starosta Žulové Zdeněk Lučan potvrdil, že kraj na záležitost upozorňoval. Argumentuje však, že se norma, na kterou se úřad odvolával, vztahuje pouze na novostavby a rekonstrukce. Vysvětluje tím, proč na výzvy starostové nereagovali.

„My jsme nechtěli nic stavět ani rekonstruovat. Měli jsme přechody hotové a povolené řadu let, chodilo se přes ně bezpečně. Odstranili je přesto, že si byli vědomi, že na nové přechody nemáme projektovou dokumentaci ani stavební povolení," řekl starosta Lučan.

I kdyby město mělo na rekonstrukci připravené peníze, přechody by pěším znovu sloužily nejdříve v polovině příštího roku. Musí totiž nechat zhotovit projekt a vyřídit stavební povolení. Nějakou dobu zaberou též samotné stavební práce.

Obce rozhodnutí krajského úřadu napadly u ministerstva dopravy. „Na jednání v kině v Jeseníku v únoru nám představitelé kraje slíbili, že dokud nebude stanovisko ministerstva dopravy k této věci, nebude se nic dít," sdělil starosta Lučan. K výsledku přezkumu zatím ministerští úředníci nedospěli, zebry ze silnic i přesto zmizely.

Podle mluvčí kraje Kamily Navrátilové je odstranění přechodů i přes podněty na zahájení řízení pravomocné a vykonavatelné. „Ministerstvo dopravy nezastavilo vykonavatelnost ani jiné právní účinky tohoto rozhodnutí," doplnila mluvčí kraje.

Náklady na obnovu každého přechodu se vyšplhají do statisíců korun. „Říká se, že jeden přechod stojí řádově čtyři sta tisíc korun. Dali jsme si vypracovat studii od dopravního projektanta. Z ní vyplyne, kolik přechodů splňujících normy ve městě nově může být," uzavřel starosta Žulové.

Autor: Petr Krňávek

24.10.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Mercedes míří do světa elektrických automobilů, ale policie ho nyní vyšetřuje kvůli možným falšováním dat emisí u klasických dieselových motorů.
6

Policejní razie u Mercedesu. Vyšetřovatelé pátrali po falšování emisí

Miloš Zeman a Jiří Ovčáček
1 7

Hrad bude mít k dispozici o 38 milionů víc než letos, rozpočet schválil výbor

Biozemědělství je stále oblíbenější, má ale i odpůrce. Co jim vadí?

/INFOGRAFIKA/ Biopotraviny jsou mezi spotřebiteli stále na vzestupu a najdou se i tací, kteří by nic bez označení „bio" nesnědli. Přesto se mezi zemědělci najdou jak zastánci, tak odpůrci takzvaného biozemědělství.

Expert o pražské kampani proti SUV vozům: Je to jen prázdné gesto

Vedení Prahy agituje za omezení počtu tzv. SUV aut v ulicích metropole. Názory odborníků na racionalitu kampaně „Čistou stopou Prahou" se liší. Nakolik jdou pražští radní v kampani za ekologičtější dopravu sami příkladem? Na to se pokouší odpovědět srovnání, které pro Pražský deník připravil automobilový expert.

Rehabilitující Štěpánek věří v comeback: Po operaci jsem spal s raketou

/ROZHOVOR/ Na sobě měl tričko s nápisem „Nikdy se nevzdávej", na tváři úsměv a v hlavě optimistické plány do budoucna. Ne, tenisový veterán Radek Štěpánek ještě nekončí. I když musel v březnu na operaci zad, ani v 38 letech nepřemýšlí o tom, že by raketu pověsil na hřebík. Jeho kariéra je protkána zraněními a následnými comebacky.

Poplatky za přítomnost otce u porodu jsou nefér, míní rodiče

/ANKETA/ Nervózní manžel vede do porodnice ženu, která každou chvíli porodí. Než ji podpoří na sále, musí ještě vytáhnout peněženku a zaplatit. „Poplatky za přítomnost otce u porodu jsou zrušené od roku 2012, přesto je stále v některých nemocnicích vybírají. Kvůli údajnému ošacení, občerstvení či školení, které nastávající otcové často ve spěchu ani nestihnou," upozornila Majka Staňková z brněnského Centra pro těhotné a rodinu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies