Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Protivanově vyroste heliport, i s majákem a cestou

Protivanov – Přistávací plocha pro vrtulník letecké záchranné služby vznikne v Protivanově.

20.2.2012
SDÍLEJ:

Heliport - ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Attila Racek

„Čtverec ze zámkové dlažby bude mít rozměry dvanáct krát dvanáct metrů. Součástní stavby bude i zábleskový maják a ukazatel směru větru, obrysové značky a příjezdová asfaltová cesta,“ popsala referentka stavebního úřadu v Plumlově Pavlína Greplová.

Městys podal žádost o vydání územního rozhodnutí počátkem února.

„Do léta chceme mít přistávací plochu postavenou,“ konstatoval protivanovský starosta Karel Trnečka. Kolik peněz stavba odčerpá z obecní pokladny, to zatím neví.

„Akci koordinuje Olomoucký kraj. Jednání o podmínkách financování nás teprve čekají,“ podotkl Trnečka.

Rychlý zásah

K čemu potřebuje Protivanov plochu pro přistání a vzlet vrtulníku lékařské záchranné služby?

„Vrtulník zajistí lidem v ohrožení života tolik potřebný rychlý zásah. Trvá totiž dlouhou dobu, než k nám dorazí sanitka. A v zimě zvlášť,“ vysvětlil starosta.

Podle náměstka hejtmana Olomouckého kraje Michaela Fischera je záchranka, která převáží pacienta do prostějovské nebo olomoucké nemocnice, blokovaná přibližně na hodinu a půl. „Letecký transport je záležitostí minut,“ zdůraznil.

Plocha pro přistávání lékařských vrtulníků bude i v Konici. „Heliport je součástí projektu nové stanice hasičů a záchranky,“ sdělil konický místostarosta Petr Vařeka.

Heliporty jsou důležité pro noční lety

Miroslav Pospíšil, šéf pilotů brněnské firmy Alfa Helicopter, která provozuje vrtulníky pro potřeby letecké záchranné služby, tvrdí, že heliporty jsou stěžejní zejména při nočních letech. „Pilot nemůže s vrtulníkem přistát kdekoli. Ať už kvůli terénu nebo nadzemním inženýrským sítím,“ vysvětlil.

Minulý rok zasahovala krajská záchranářská helikoptéra u 480 případů, předloni měla 507 vzletů. Při primárním zásahu odlétá posádka na místo určení okamžitě po obdržení výzvy. Po základním ošetření pacienta a stabilizaci životních funkcí zajišťuje jeho transport do nejvhodnějšího zdravotnického zařízení, popřípadě předává pacienta sanitnímu vozu.

Neodkladné sekundární lety představují akutní mezinemocniční transporty pacientů kvůli nutné intenzivní či resuscitační péči, většinou z menších nemocnic na pracoviště vyššího typu (například do fakultní nemocnice, popáleninového nebo traumatologického centra). (rh)

Autor: Radim Havlík

Místo události:
20.2.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Border teriér Bart žije. Po 16 dnech se mu podařilo dostat z nory.
6 9

Pes Bart, který se po 16 dnech osvobodil z nory, se zřejmě živil liškou

Takhle vypadalo Husovo náměstí v Rakovníku jen pár minut poté, co z nebe začaly padat první kapky.
AKTUALIZOVÁNO
22

Část Čech zasáhly silné bouřky. Náměstí v Rakovníku bylo pod vodou

Přiznání politiků v Plzeňském kraji: slušné příjmy, hodně úvěrů, málo investic

Dědictví, nový bazén či koupě rodinného domu. A také přivýdělek ve výši 150 tisíc korun měsíčně. Politici podávali majetková přiznání za rok 2016. Větší investice v nich ale nenajdete. 

Zvířecí reality show. Brněnská zoo spustila online přenos ze lví ubikace

Brněnská zoologická zahrada nabízí novou zvířecí online show. Díky kamerám mohou lidé nahlédnout do soukromí lvího páru.

Internetový obchod s drogami dostal zásah. Úřady zrušily nelegální tržiště

Zboží prapodivného a nebezpečného původu z e-shopu? Potřebujete prodat drogu nebo kradený software? Na to jsou "dark weby". Celosvětový zásah proti prodeji nelegálního zboží zrušil v rozmězí června až července dva servery, kde se dalo takové zboží pořídit. Skončily dva největší světové e-shopy AlphaBay a Hansa.

Země zaslíbená pro imigranty: Švýcarsko je třetí na světě

Americký deník US News & World Report se pokusil sestavit žebříček zemí, které jsou k imigrantům nejpřívětivější. Stanovil si čtyři kategorie: ekonomická stabilita, dobrý pracovní trh, příjmová nerovnost a pocit, že tohle je „místo, kde bych chtěl žít“.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení