VYBERTE SI REGION

5/FILM představí filmové plakáty

Kadaň – V Galerii Josefa Lieslera se koná výstava s názvem 5/film, která byla inspirována pravidelnými výstavami filmových plakátů v kadaňském Kině Hvězda.

3.12.2015
SDÍLEJ:

Výstava filmových plakátů 5/film.Foto: Galerie Josefa Lieslera -MgA. Pavlína Jakoubková

Výstava filmových plakátů 5/film uzavírá výstavní rok 2015, a tak galeristé vybrali filmy, jejichž rok vzniku končí právě „pětkou" a požádali studenty ateliéru Grafický design 1 Fakulty umění a designu UJEP v Ústí nad Labem, aby pro vybrané snímky navrhli plakáty zbrusu nové.

„Nevystavujeme tedy plakáty původní, ale pouze jejich nové interpretace," podotkla galeristka Pavlína Jakoubková. Návštěvníci, kteří zabrousí na výstavu, najdou výběr z původních 57 plakátů.

Z nepřeberného množství titulů bylo vybráno devět filmů: Bídníci, Alenka v říši divů, Sedm, Statečné srdce, Čelisti, King Kong, Batman začíná, Brazil a Přelet nad kukaččím hnízdem, které se staly kultovními, ať už díky svému uměleckému zpracování nebo díky své komerční úspěšnosti. Vznik vybraných filmů se pohybuje mezi lety 1925 až 2005. Návštěvník má tedy možnost porovnat přístup k filmovému plakátu v různých časových obdobích a uvědomit si také, kam čas ikonické snímky, resp. naše vnímání těchto filmů, posunul.

Ateliér Grafický design I se profiluje v širokém spektru grafických a vizuálních aktivit od plakátu, typografie, knižní tvorby a ilustrace, přes tvorbu webových stránek a animací až ke komplexnímu zpracování celkové image firem a akcí. Hlavním cílem je vychovávání osobností grafiků-projektantů. Plakát představuje v náplni ateliéru základní výrazový prvek, a to pro svůj komunikační charakter a formát. Především je kladen důraz na obsahovou ideu a až poté na samotnou formu zpracování, v čemž se cílevědomě navazuje na tradici české a evropské plakátové tvorby.

Výstava v Galerii J. Lieslera potrvá do 3. ledna.

Čelisti / Jawsrežie: Steven Spielberg
1975
Thriller o zabijáckém bílém žralokovi, který zaútočí na pláži rekreačního města Amity a trojice mužů ho vyráží lovit.
Víte, že…během natáčení se stala nehoda, při které se začala loď, na které stáli herci i zvukaři, potápět? Režisér Steven Spielberg (v té době v bezpečí na jiné lodi) začal volat na nedalekou záchranářskou loď, aby si pospíšili a herce zachránili, ale zvukař John R. Carter, který stál na potápějící se lodi už po kolena ve vodě, držel svoje drahocenné zvukařské nádobíčko nad hlavou a křičel: „Vy***te se na herce, zachraňte nahrávací zařízení!" Během nehody se ale bohužel kamera dostala pod vodu, a tak aby neztratili, co už natočili, poslali kameru (ve speciálním boxu, stále ponořenou do slané mořské vody) do filmových laboratoří v New Yorku, kde technici opravdu film zachránili.

jak ideově zpracovali plakát studenti:
Elena Baričiaková
Kultový charakter filmu podnietil spracovanie plagátu s určitou dávkou nadhľadu, s kterým súčasný divák film sleduje. Plagát pracuje s motívom pomletého mäsa, ktoré odkazuje na časti rozomletých ľudských tiel, pričom mlynček na mäso predstavuje po krvi prahnúceho žraloka ako vraždiaci stroj, ktorý vyčíňa v pokojnej turistickej oblasti, kde šíri strach a paniku.
Filip KubíkFilip zkoumá možnosti grafického designu „bez grafiky", a tak je pro něj každý plakát experimentem s daným médiem. Jeho konceptuální návrh k filmu Čelisti odkazuje nejen k názvu filmu, využívá i podvědomí nejširší společnosti, která si při zmínce o filmu vybaví nikoliv plážovou pohodu nebo hrozivost a velikost žraloka jako takového, ale právě synekdochicky pouze onu žraločí tlamu a zuby.
Nikita JuškovSpielbergův legendární film podněcuje nepodmíněný strach, který máme, když se vše daří, svítí sluníčko a my se máme dobře. Víme, že se přeci něco musí stát. Pohoda nikdy netrvá dlouho. A právě ono podvědomé vnímání nadcházející tragédie ve slunném dni je vtipným způsobem zobrazeno v Nikitově plakátu, který dodává: „Dávej pozor kam šlapeš, s jednou nohou se špatně chodí."
Karla GondekováZnámý příběh o žraloku zabijáku nabízí různé možnosti zpracování – s odstupem čtyř desetiletí víme, že Čelisti se staly stavební kostkou ve vývoji filmu, Karla jej dokonce označuje jako „krvavý milník" kinematografie. Je proto zajímavé, že si nepůjčuje atributy žraloka nebo zubů, což bychom očekávali, ale akcentuje prostředí, ve kterém se děj odehrává s roztomilou nadsázkou v podobě hravých, ale krvavých vln.

Sedm / Se7enrežie: David Fincher
1995
Dva detektivové pátrají po sériovém vrahovi, který zabíjí ve jménu sedmi smrtelných hříchů.
Víte, že…i v tomhle temném a depresivním filmu si tvůrci našli prostor na vtípky? Během scény, ve které Brad Pitt a Morgan Freeman vstupují do budovy okresního žalobce, vidíme v záběru noviny, ve kterých se oznamuje vražda. Malý článek v rohu titulní strany pak vypráví o rodině, kterou tři dny v zajetí drželo jejich vlastní morče.

jak ideově zpracovali plakát studenti:
Martin Bosák
Film, jehož motivem je spáchání a (ne)potrestání sedmi smrtelných hříchů, si v podstatě hraje s myšlenkou zločinu a trestu. Martinův plakát předkládá ideu, podle níž se s určitou dávkou zanícení dá náboženské přesvědčení použít jako řemeslný nástroj, stejně jednoduše jako kladivo nebo pila.
Karla GondekováHlavní motiv plakátu si hraje jak se samotným názvem filmu – kartonová krabice je rozložená do tvaru číslice 7 –, tak zároveň odkazuje na jedno z nejtrýznivějších vyústění filmu v historii kinematografie vůbec. Karla navíc využila i principu prostorovosti, kterým odkazuje na domnělou monumentálnost vrahova „díla".
Matěj StejskalVraždy přibývají. Detektivové tápou. Když vraha konečně dostihnou, tak ještě nevědí, že na ně čeká pečlivě připravené překvapení. V Matějově plakátu je vidět chladnokrevnost i zmučená mysl Johna Doe, které jako by upomínaly na to, že stejně jako Vy si děláte seznam vánočních dárků, které si postupně odškrtáváte podle toho, jak se Vám je daří nakoupit, má i Kevin Spacey jako John svůj „seznam".
Zuzana ČermákováPro thriller, který se zapsal do dějin filmografie, se stala krabice jedním z fundamentálních symbolů. Režisérova genialita diváka sice do krabice nahlédnout nenechá, přesto všichni dobře víme, co v ní je. Právě k onomu vybídnutí diváka, aby si nejhrozivější výjev z celého filmu vymyslel sám, odkazuje Zuzanin plakát – jak hrůzná je Vaše představa toho, co uvidíte po otevření krabice?
King Kong
režie: Peter Jackson
2005
Touha natočit film s obří gorilou vyústí v omámení a převezení krále džungle do civilizace, kde se ale vysvobodí z řetězů a začne terorizovat město.
Víte, že…trvalo 18 měsíců, než počítačoví animátoři vytvořili grafiku modelu Empire State Building? Přitom skutečná Empire State Building byla postavena za 14 měsíců! A víte, že pro typický King Kongův řev tvůrci použili řev lva? Jen ho pustili pozpátku a zpomalili. A víte, že kvůli Naomi Watts byla při natáčení i při vytváření speciálních efektů zakázaná oranžová barva? Mohly za to její zářivě modré oči – oranžová barva jim prý dávala divný a nerealistický odstín.

jak ideově zpracovali plakát studenti:
Christian Gold
Christian si hraje s notoricky známým záběrem King Konga držícího v obrovské pěsti křehkou dívku a výjev interpretuje obráceně – klade důraz nikoliv na fyzickou, ale na mentální sílu, ve které má hlavní hrdinka nad King Kongem navrch.
Julie DítětováNeobvyklý příběh z newyorské metropole nemusí dopadnout tak, jak očekáváme – podle Julie je důležité si uvědomit, že nás i ti zdánlivě nejsilnější a největší jedinci mohou svým chováním překvapit.
Nikita JuškovKing Kong je příběh o nezvladatelné síle, moci, ale také lásce. Nikita akcentuje King Kongův původ – ve svém světě býval králem, ale k nám teď přichází jako zajatec.
Matěj StejskalExistuje nepřeberné množství metakulturních odkazů, které tento film spustil. Podle Matěje ale existuje jen málo věcí, které vystihují King konga lépe, než ikonická Empire State Building.

Autor: Redakce

3.12.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Čeští vědci přišli na to, proč někteří lidé marodí častěji

Brno – Proč jsou někteří lidé náchylnější k infekcím a alergiím? Na tuto otázku možná našli odpověď vědci z Masarykovy univerzity a Fakultní nemocnice u svaté Anny v Brně. 

Pes vběhl na cizí pozemek, majitel mu ustřelil přirození. Teď jej soudí

Klatovsko – Nelehký úkol stojí před klatovským okresním soudem. Musí rozhodnout, zda je Zdeněk Skalický (53 let) nebezpečný pistolník, který ustřelil samonabíjecí pistolí psu přirození jen proto, že vběhl na jeho pozemek, nebo šlo jen o nešťastnou náhodu, když se chovatel snažil bránit své ovce před útočícím predátorem.

Trump pozval Zemana na návštěvu Bílého domu

Praha - Příští americký prezident Donald Trump pozval českého prezidenta Miloše Zemana k návštěvě Bílého domu. Řekl mu to v dnešním telefonickém rozhovoru, sdělil mluvčí Hradu Jiří Ovčáček. Návštěva by se mohla uskutečnit v dubnu příštího roku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies