VYBERTE SI REGION

Budějovický rodák Jan Lukas zachytil život Newyorčanů, výstavu má nyní v Praze

České Budějovice, Praha - Snímky autora, který fotografoval život za nacistické i komunistické totality nebo krajany v zahraničí, vystavuje v Leica Gallery Prague. Výjimečnou fotografickou výstavu českobudějovického rodáka Jana Lukase (1915  – 2006 New York) můžete  navštívit do 17. června. Kurátorem výstavy nazvané Jan Lukas: Newyorský deník 1966 – 1990 je Jan Mlčoch. „Českobudějovický rodák se fotografii věnoval již od roku 1927," připomíná veřejností neprávem opomíjeného fotografa s jihočeskými kořeny Mlčoch.

25.5.2012
SDÍLEJ:

Expozice snímků Jana Lukase.Foto: Deník/Radek Gális

„Pro jeho budoucí osud bylo rozhodující jeho angažmá u zlínské firmy Baťa, kde v letech 1936–1938 působil jako kameraman a podílel se i na zrodu tamních filmových ateliérů. Jeho spolupracovníky a často i přáteli na celý život se tam stali Alexander Hackenschmied, Ladislav Kolda, Elmar Klos a řada dalších osobností připomínaných souhrnně jako česká filmová a fotografická avantgarda." Během války zachycoval  Jan Lukas drtivou atmosféru okupace, po roce 1945 mapoval nástup komunistů k moci.

Exil místo totality

„Vizuální kronikou dvou totalit se mnohem později stal knižní a výstavní projekt Pražský deník 1938–1965, který měl  výstavní premiéru po srpnové okupaci Československa roku 1968 v Riverside Museum v New Yorku," pokračuje Jan Mlčoch.

„V komunismu pro sebe a rodinu budoucnost nikdy neviděl. Lukasovi využili první příležitosti a roku 1965 za dramatických okolností emigrovali do Itálie.  Od prvních okamžiků zachycoval život své rodiny a dalších exulantů.  Výstavu Italský deník 1965–1966 připravila jeho dcera Helena mnohem později, poprvé v Praze pak v roce  2007. Dodnes je to i v evropském kontextu ojedinělý dokument o lidech na útěku, zachycený zevnitř – přímo jedním z běženců."

Roku 1966 odešel do Spojených států. „Jan Lukas vždy upřesňoval, že neemigroval do Ameriky, ale na ostrov Manhattan. Tam se setkal s mnoha přáteli, z nichž někteří v zahraničí zůstali již před válkou. Lukasova rodina se  stala součástí české komunity v New Yorku. K přátelskému okruhu patřila rodina komentátora Rádia Svobodná Evropa Ferdinanda Peroutky, herecká legenda Jiří Voskovec a další. Tito lidé měli být doma jako zrádci vymazáni z národní paměti. Jan Lukas fotografoval i návštěvníky z vlasti, třeba Jiřího Šlitra, kterého znal ještě z raného Semaforu."

Newyorský deník

Roku 1968 doprovázel a fotografoval mladého Václava Havla při jeho putování za osobnostmi českého exilu. Hostil i režiséra Miloše Formana.

Jan Mlčoch zdůrazňuje, že ulice a obyvatelé New Yorku se stali Janu Lukasovi na desetiletí nevyčerpatelným cílem a objektem fotografických putování. „Pestrou směs ras a kultur, tvořící neopakovatelnou a stále se proměňující podobu města, zachycoval vedle černobílého filmu i barevně. Výstava Newyorský deník 1966–1990 je sondou do této dosud málo známé, ale velice rozsáhlé části uměleckého odkazu Jana Lukase," vysvětluje Jan Mlčoch.

Skončil s Havlem

„Fotografickou činnost Jan Lukas ukončil ve zlomovém okamžiku české i vlastní historie ve dnech návštěvy československého prezidenta Václava Havla v Bílém domě a při jeho projevu v Kongresu Spojených států," dodává kurátor výstavy Jan Mlčoch.  

Autor: Radek Gális

25.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

POHLEDEM DENÍKU: Zeman a jeho lidé. Co se děje na Hradě?

Odchod vrchního protokoláře Jindřicha Forejta spustil lavinu otázek ohledně toho, jak to vlastně na Pražském hradě chodí.

Zastánci tradičních Vánoc zase bojují proti Santa Clausovi

Praha - Tradiční podobu českých Vánoc před anglosaskými vlivy obhajuje iniciativa Zachraňte Ježíška. Na sociálních sítích ji letos podpořilo už přes 55.000 lidí. Její zastánci brojí především proti všude přítomné reklamě a postavě Santa Clause spojené v počátcích s propagací jednoho výrobku. Míní, že dekorace spojené s touto podobou Vánoc ničí v dětech fantazii, a i když doma dárky třeba dále nosí Ježíšek, představují si ho stále více jako dědu v červeném plášti, což vede k postupnému zapomínání na české tradice a přebírání vzorů z ciziny.

Polská medvědice rozbila skrytou kameru, která ji natáčela

Varšava - Se zjevným potěšením se medvědice válela v čerstvě napadlém sněhu v pohoří Bieszczady na jihovýchodě Polska - než si všimla, že ji při dovádění natáčí skrytá kamera. Fotopast vzápětí rozbila.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies