VYBERTE SI REGION

Carmen je nejdivočejší z open air oper, prozradil režisér Otava

ČR /ROZHOVOR/ - Uživit se ve složité finanční situaci. Prosadit se i v ČR. Potvrdit své kvality po získání čtyř prestižních Cen Thálie během pár let, otevřít si vrátka k lepší budoucnosti. A bavit publikum…

24.7.2012
SDÍLEJ:
Fotogalerie
14 fotografií
Vášnivá Carmen míří z Ústí na zámky po Česku.

Vášnivá Carmen míří z Ústí na zámky po Česku.Foto: DENÍK/Karel Pech

To jsou důvody, proč ústecké Severočeské divadlo zvedlo rukavici, hozenou agenturou ArtTriton. Proč teď jeho orchestr, balet a pár sólistů „kočují" po ČR s open air inscenací Carmen, slavné dramatické opery Georgese Bizeta (1838 - 1875). A to v režii Martina Otavy, šéfa opery Divadla F. X. Šaldy v Liberci a pod taktovkou Jiřího Mikuly. Aktuálně Carmen uvidí v sobotu 28. července zámek Sychrov v Libereckém kraji.

Pane Otavo, s početným týmem operu Carmen uvádíte po zámcích ČR. Kolikáté to je vaše představení pod širým nebem?
Je to má sto druhá inscenace a asi tak třicáté open air.

Loni jste dělal s touto agenturou i operu Nabucco na českých zámcích včetně Ploskovic?
Ne, to ne. Já v podstatě dělám open air představení na hradě Loket, tam jsme tuto tradici založili. Současně dělám představení pod širým nebem také v Jindřichově Hradci, s touto agenturou ale spolupracuji poprvé.

A po kolikáté tedy režírujete Carmen jako takovou?
Je to má asi šestá její inscenace. (smích) A ještě ji dělám v srpnu v Jindřichově Hradci v jiné produkci.

Je logické, že se pořadatelé pro letní představení rozhodli právě pro ni? Či je hodně možností, stačí si jen vybrat?
Bohužel, pro open air představení je asi deset oper, kolem kterých se to neustále točí. Z nich je řekněme šest, které jsou vždy vyprodané, zbytek už jen středně…

Carmen tedy patří mezi jistoty?
Ano. Open air opery jsem dělal v Japonsku, v Rakousku, v Norsku i v Čechách, dá se říci že po celé Evropě. A vždy vede Nabucco, druhá bývá Aida a třetí Carmen, někdy se ty dvě opery střídají. Ty tři jsou nejnavštěvovanější .

Ale Carmen je z nich asi nejlidovější, soudím…
Nejdivočejší, řekněme…

Jak vnímáte představitelku Carmen, ruskou pěvkyni Galiu Ibragimovou? Podle mě zpívá slavnou cikánku úžasně, na generálce byla skvělá…
S Galiou jsme přátelé. Než jsem nastoupil jako ředitel do Divadla F. X. Šaldy v Liberci, byl jsem šestnáct let domácím režisérem Státní opery v Praze. Právě tam jsme se kdysi setkali a spolupracovali.

Čím jsou pro vás open air představení zajímavá?
Rajcuje mě, že je to jen na krátkou dobu, je to velké dobrodružství, mnohdy nervy… Ale jsem kliďas, takže je pro mě spíš adrenalin, aby se to zvládlo. Je to trošku jiný způsob práce než v divadle, režisér musí upřednostňovat akci. Jeho největším úkolem krom toho, aby to měl v hlavě složeno, světla, nástupy, příchody, odchody, je, aby byl schopen lidem rychle sdělit, co chce. Aby uměl mimo verbálně pracovat, svou energií lidi strnout a napojit je na sebe. To je pro mě to nejvzrušivější na open air inscenaci.

Jsou to vždy letní představení, hraná venku. Je větší nepřítel počasí, nebo technika?
Počasí, to se nedá ovlivnit. Interpretace divadla v open air má pár způsobů. Jedna je právě, že je jedna velká stage, je zastřešená a hraje se na ní v podstatě jako na divadle.
Druhá možnost, která mě vzrušuje mnohem víc, je, že máte zámek, jako třeba v Jindřichově Hradci, či amfiteátr na Lokti u Karlových Varů, kde je louka, řeka, skála a celé toto prostředí „spotřebujete" tak, jak je. Minimalizujete dekoraci ; hrajete jen s nábytkem, s živým hercem, s krajinou a architektem. Tak to mě vzrušuje mnohem víc.

Vzrušující asi musí být i zvládnou během představení sto až sto dvacet lidí najednou. Vždyť to je dost velké mraveniště!
(smích) Je, ale to je právě na té práci to hezké! Je to o autoritě, která se nedá vynutit. Prostě mezi vámi je, nějak jste na sebe napojeni. Vůbec nepomůže na lidi křičet…

Občas se do Ústí vracíte režírovat, přesto: Proč je do Carmen zapojeno skoro celé ústecké divadlo? To je výjimečné, soudím…
S ústeckým divadlem jsem nespolupracoval už asi pět let. Kdysi jsem tu dělal tak osm inscenací…
Od doby, kdy jsem nastoupil do Liberce jako ředitel, už v Čechách jako režisér nehostuji. Naplno se věnuji Liberci, ale v létě si mohu režírovat, kde chci. Teď si mě agentura vybrala jako režiséra, a podobně oslovila i ústecké Severočeské divadlo.

Jak „návrat do Ústí" vnímáte?
Shodou okolností jsme se tu zase potkali my, staří známí. Je krásné, že pracuji se souborem, ke kterému jsem měl hezký vztah. A on ke mně také, předpokládám. Spolupráce je tedy obnovena alespoň částečně, na jedno léto…

Open air Carmen má vedle orchestru a souboru z Ústí řadu umělců z celé republiky. Jsou to vše profesionálové, přesto: Jaké to je, ta pestrost, různorodost?
To je systém, běžný dnes ve všech divadlech. Každé má orchestr a jen minimální základnu sólistů, v Liberci jich máme šest a půl a třeba v Národním divadle je sedm úvazků. Dnes to tak je, je to způsob spolupráce. Jsou přizváni lidé z celé ČR, mnohdy i ze zahraničí. A to je právě to krásné: Setkají se, poznají se, spolupracují a pak se zase rozejdou.

Ptám se proto, zda to pro vás už nemůže být trochu rutina.
Režisér, když dělá v kamenném divadle, si dá veliký pozor, aby to nebyla rutina. Máme určitou svou prestiž a určitý kredit, který nemůžeme „podlézt". Ale takovouto skladbu open air ani není možné dělat stereotypně. Vždyť musíte reagovat na prostředí, na nové podmínky, takže je to vždy jiné.

Znamená to, že pokaždé pojedete se souborem a každé místo zažije Carmen jinou, jinak? Ušitou tomu místo přesně na míru?
Samozřejmě, vždy to tak je a bude. Proto to děláme.

Hlavní role a realizační tým

Carmen: Galia Ibragimova
Don José: Nikolaj Višnjakov
Escamillo: Richard Haan/David Szendiuch
Micaela: Luisa Albrechtová/Liana Sass
Frasquita: Klára Džuganová
Mercedes: Liana Sass/Barbora Kadlčíková
Zuniga: Miroslav Urbánek
Morales: Tomáš Bartůněk
Dancairo: Jiří Hruška
Remendado: Milan Vlček
Dirigent: Jiří Mikula
Režie: Martin Otava
Sbor, orchestr, balet Severočeského divadla s.r.o. Ústí nad Labem, chlapecký sbor Pueri Gaudentes (sbormistr Zdena Součková), Dětský sbor Brno, vystoupí 3. 8., 4. 8. (sbormistr Mgr. Valeria Černohlávková Maťašová)

Termíny

Pá 27.7.zámek Orlík (Jihočeský kraj)
So 28.7. zámek Sychrov (Liberecký kraj)
Pá 3.8. zámek Hradec nad Moravicí (Moravskoslezský kraj)
So 4.8. zámek Buchlovice (Zlínský kraj)
So 11.8. zámek Kynžvart (Karlovarský kraj)
Pá 17.8. zámek Kačina (Středočeský kraj)
So 18.8. zámek Lednice (Jihomoravský kraj)
Pá 24.8. zámek Ploskovice (Ústecký kraj)

Začátek všech představení je ve 21.00, konec představení ve 24.00, během představení je jedna přestávka 30 minut.

Web: www.klasikapodhvezdami.cz

Autor: Radek Strnad

24.7.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Inkluze je zločin na dětech, říká Václav Klaus mladší

Havlíčkův Brod /ROZHOVOR/ - Má všeobecní vzdělání budoucnost? Je inkluze krok tím správným směrem? To byla hlavní témata přednášky, kterou v Havlíčkově Brodě nedávno připravil Okrašlovací spolek Budoucnost.

Manželé ze Kdyně se snažili zachránit život mladému sportovci. Bohužel marně

Hluboká - Silák z Hluboké zemřel za jízdy na kole. Jeho otec děkuje manželům Homolkovým, kteří bojovali o jeho život.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies