VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Centrum DOX vystavuje karikatury arabských tvůrců

Praha - Jak vypadají karikatury, které tvoří výtvarníci v neklidných i nesvobodných zemích severní Afriky a Blízkého východu, uvidí lidé na výstavě v centru DOX. Od čtvrtka tam bude přístupná expozice nazvaná Linie svobody: Současná arabská karikatura, která ukáže práci tří z nich. Zahájí ji irácký satirik Abdar Rahím Jásir.

17.11.2016
SDÍLEJ:

DOXFoto: DENÍK/ Dimír Šťastný

V arabském světě má podle pořadatelů výstavy karikatura silný dopad. Zůstává důležitým komunikačním kanálem pro oslovení publika, které jinak politiku sleduje jen okrajově. Mnoho arabských tvůrců, včetně vystavovaných umělců, se vyjadřuje kriticky k režimům vládnoucím v jejich domovinách, upozorňují na porušování lidských práv, korupci a absurditu.

Se zpracováním kontroverzních témat souvisí cenzura, útoky na periodika, jejich vydavatele, samotné tvůrce a v poslední době i na uživatele těchto děl. I dva z vystavujících publikují převážně na facebooku a twitteru, díky čemuž nemusí čelit cenzuře ani editorským zásahům.

V některých arabských zemích čelí kreslíři perzekuci

„V minulosti jsme nečelili opravdovému nebezpečí, protože vše podléhalo cenzuře ještě před zveřejněním. Mnoho mých karikatur bylo v té době zamítnuto a nemohl jsem je publikovat.

Dnes máme víc svobody, především můžeme mnohem více kritizovat vládu, ale na druhou stranu úřady nejsou schopny ochránit nás před 'neoficiálními' autoritami, které stojí mimo vládu," popsal situaci karikaturistů v Iráku Jásir. V jiných arabských zemích se satirická kritika kreslířů setkává s tvrdou odpovědí vládnoucích elit v podobě výhrůžek, soudních procesů, vězení, zákazů cestování a podobně. Mnoho karikaturistů tak žije a tvoří v exilu.

Jásir začínal jako kreslíř kariatur 

Životem za karikatury zaplatili loni i redaktoři francouzského satirického časopisu Charlie Hebdo, který zveřejnil kresbičky proroka Mohameda. Při útoku, který měli na svědomí dva muslimští radikálové, zahynulo 12 lidí včetně kreslířů.

Jásirovi je 65 let, působí v Bagdádu, začínal jako kreslíř karikatur pro děti. Patří k oceňovaným iráckým karikaturistům, svou práci prezentoval i na benátském bienále. Výstava ukazuje také práci třiačtyřicetileté tuniské malířky Nadji Chirájíové.

Bajh se narodil v Rumunsku 

Hlavní postavou jejích karikatur je kocour jménem Willis z Tunisu, který komentuje aktuální dění. Postavička se zrodila 13. ledna 2011 jako reakce na projev odstupujícího prezidenta Tuniska, který mimo jiné sliboval svobodu slova. Facebooková stránka WillisFromTunis byla tehdy navštěvována 20 přáteli, nyní ji sleduje více jak 46 tisíc osob.

Chálid Bajh se narodil v roce 1980 v Rumunsku, od roku 1990 žije a pracuje v Dauhá v Kataru. Své karikatury publikuje na profilu Khartoon!, což je slovní hříčka spojující karikaturu - cartoon a súdánské hlavní město Chartúm. Publikuje také politické komentáře, například v The Guardian nebo v televizi Al-Džazíra.

Čtěte také: Před 25 lety byl v Praze otevřen legendární klub Bunkr

Autor: ČTK

17.11.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO
5

Za německé dálnice budou od roku 2019 platit i osobní auta

Titanic
19

Ke vraku Titaniku s cestovní kanceláří. Za dva a půl milionu

Dalík obnovu řízení nenavrhl, informace soudu byla chybná

Odsouzený lobbista Marek Dalík obnovu trestního řízení v kauze nákupu pandurů nenavrhl. Pražský městský soud v pátek dementoval svou předchozí informaci o podání návrhu, kterou původně uvedl v justiční databázi a následně i potvrdil. Podle mluvčí soudu Markéty Puci vznikla chyba tak, že právník v jiné, nesouvisející kauze zaslal soudu omylem návrh na obnovu řízení pod spisovou značkou Dalíkova případu.

Proti falšování. Pěstování česneku ohlídá zákon

/INFOGRAFIKA/- Český česnek je unikátní vyšším podílem silic, které mu dávají unikátní chuť a říz. Nad jeho sadbou mají bdít odborníci.

Záhadná smrt v boleslavské nemocnici. Podezřelá ošetřovatelka je ve vazbě

Skon osmaosmdesátileté pacientky Klaudiánovy nemocnice policie vyšetřuje jako možnou vraždu. Z té je podezřelá jednadvacetiletá ošetřovatelka.

AKTUALIZOVÁNO

Madona z Veveří patří církvi, rozhodl znovu soud

Gotický obraz Madony z Veveří patří církvi. V pátek o tom opět rozhodl pražský městský soud, ke kterému se spor vrátil po dovolání Národní galerie (NG). Obraz byl desítky let součástí expozice galerie, v rámci církevních restitucí na něj vznesla nárok římskokatolická farnost Veverská Bítýška. Páteční rozhodnutí je pravomocné.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies