V areálu tamního cisterciáckého kláštera je vloni otevřelo Národní technické muzeum a součástí centra je také moderní audiovizuální expozice zařízená společností AV MEDIA. „Použili jsme pro ni několik speciálních technologických řešení, jako Vizualizace rostoucí budovy pomocí efektu Pepper's Ghost nebo vícedotykový stůl MultiTOuch," popsal obchodní konzultant AV MEDIA Viktor Plass.

Věřím, že návštěvníky zaujme styl vyprávění, říká Viktor Plass

Centrum stavitelského dědictví Plasy bylo otevřeno Národním technickým muzeem v září 2015. Otevření předcházely dlouholeté přípravy, což vyústilo ve vítězství v soutěži Gloria Musaealis. Expozice je výjimečná nejen po informativní stránce, ale i ve vybavení. Najdeme zde moderní audiovizuální prvky, které dodala společnost AV MEDIA. Právě obchodní manažer segmentu kultury firmy AV MEDIA Viktor Plass prozradil více informací v krátkém rozhovoru.

Kdo přišel s návrhem expozice Centra stavitelského dědictví Plasy? Jak dlouho se stavěla a kdo všechno ji technologicky vybavil?
Původní myšlenka vznikla v rámci studentského kroužku doc. Ing. Arch. Milady Radové, CSc. na Fakultě architektury ČVUT v Praze v polovině osmdesátých let minulého století. Centrum stavitelského dědictví Plasy je úspěšně dokončený projekt Národního technického muzea spolufinancovaný z prostředků Evropského fondu pro regionální rozvoj. Za realizací tohoto projektu se skrývá šest let usilovné práce. Národní technické muzeum převzalo v roce 2008 ve značně zchátralém stavu do své správy budovy bývalého klášterního hospodářského zázemí. V rámci projektu realizovalo Národní technické muzeum ve dvou fázích obnovu hospodářského areálu (v první fázi od roku 2012 budovy bývalého pivovaru, sladovny a mlýna) a ve druhé fázi od roku 2014 obnovu hospodářského dvora.

Bylo na přípravě expozice něco zvlášť obtížné? Ať už jde o návrh, finance, stavbu..
Rekonstrukce národních kulturních památek patří k nejsložitějším úkolům, se kterými se realizační tým může potkat. Pracujeme v prostředí, kde každý necitlivý či neodborný zásah ze strany dodavatele může způsobit nenávratné škody. Výzvou v expoziční části bylo zejména vyrovnat se s komplikovaností historického prostoru, mnohdy velkou hmotností samotných exponátů a samozřejmě časovou rovinou celého projektu, která byla opravdu kritická. Na samotnou realizaci takto rozsáhlé instalace jsme měli pouze 2 měsíce. Vše se stihlo včas a expozice je dnes zásadním prezentačním prostorem „stavitelství" v České Republice.

Co je podle Vás v této expozici ojedinělé a co nejvíce zaujme návštěvníky?
V samotné expoziční části bylo klíčové zejména citlivě skloubit unikátnost prostoru, exponáty a audiovizi do harmonického celku a vše doplnit o emoční křivku expozice s cílem návštěvníka vtáhnout do děje. To se věřím, v samotné realizaci podařilo a jsme hrdí, že se naše společnost mohla na takto významném počinu podílet. V rámci expozice bylo použito několik speciálních technologických řešení, jako Vizualizace rostoucí budovy pomocí efektu Pepper´s Ghost nebo vícedotykový stůl MultiTOuch. Celkově ale věřím, že návštěvníky zaujme zejména styl vyprávění a z expozice si odnesou zážitek, ponaučení, ale i zábavu. Klíčový je koncept „opakovatelné návštěvnosti", tedy provázání na vzdělávání, školy. To je zásadní ve vztahu k dlouhodobé úspěšnosti expozice a celého konceptu.

Vámi navržená expozice získala prestižní cenu Gloria Musealis v kategorii Muzejní počin. Co to pro vás znamená?
Cenu dostal celý projekt NTM – Centrum stavitelského dědictví Plasy, což zahrnuje obnovu celého areálu. AV MEDIA byla generálním dodavatelem vlastní interaktivní expozice stavitelství, orientované na stavební materiály, prvky, konstrukce. Jsme rádi, že se u nás stále více rozrůstá trend, že expozice není statická, ale že se jedná o jakýsi „živý organismus", který musí žít. Cena je pro nás pozitivním signálem, že stále více muzejních subjektů jasněji vnímá roli audiovizí v expozicích jako čistě pozitivní a mizí zábrany k modernímu pojetí expozic.