VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dalího výstava v Brně: od fotbalu až k Božské komedii

Brno /RECENZE/ - Putovní sbírku Salvadora Dalího si v Brně prohlédlo již osm tisíc lidí. Zatímco ale Dalí rád provokoval, jeho výstava v prostorách jižního křídla hradu Špilberk ustrnula v muzeálním schématu.

2.4.2014
SDÍLEJ:

Výstava na hradě Špilberk ve spolupráci s Muzeem města Brna představuje výstavu děl Salvatora Dalího pod názvem Zhmotnění neskutečného.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Dlouhý knír, oči upřené do objektivu. Někdy s kočkou, jindy s hůlkou nebo mořskou hvězdicí. Dalího portréty zná celý svět, s jeho tvorbou to už tak jednoznačné není: za svůj život namaloval patnáct set obrazů, spoluvytvářel filmy, fotografoval.

A právě z této tvůrčí různorodosti těží výstava Zhmotnění neskutečného. Od 6. března ji v Brně vidělo přes osm tisíc lidí a poslední příležitost si Dalího díla prohlédnout trvá do konce tohoto týdne.

Výstava je to v mnohém netradiční. Sbírka pochází z Francie a její majitel zůstává v anonymitě. Zastupuje jej proto společnost Sarl Amiencom a ta výstavu představuje v menších městech napříč Evropou jako „unikátní" výběr Dalího ne příliš známých děl. Pojmenování Zhmotnění neskutečného pak odkazuje k Dalího surrealistickým dílům a zhmotnění snů.

Především s ohledem na způsob prezentace děl je však výsledný dojem celku víc než rozpačitý. Dalího výstřední a teatrální osobnost se z brněnské expozice téměř vytrácí a umělcova tvůrčí síla jen slabě rezonuje ve vitrínách vystaveného.

Není to totiž Dalího dílo, jenž k člověku promlouvá, ale průvodní popisky exponátů: tu jsou „nádherné akvarely," jinde „pozoruhodná série talířů" či „velmi působivá série" dalších talířů. Zarážející je i nelogické opakování téhož pramenící zřejmě z jakéhosi univerzálního pojetí výstavy, které se přizpůsobuje různým prostorům.

Autorům koncepce výstavy přitom nelze vytýkat, že návštěvníkům představují právě tuto výseč umělcovy tvorby. Lze však cítit oprávněné zklamání nad tím, jakým způsobem a s jakým záměrem se svého záměru zhostili: sterilně a bez zájmu vtáhnout diváka do širšího kontextu, s jakýmsi všudypřítomným kalkulem a nebetyčnou snahou poukázat na vše, co může Dalího značku zúročit.

Litografie vytvořené k životopisu sochaře Celliniho, dřevoryty inspirované Božskou komedií. A také talíře a popelníky, medaile pro fotbalové mistrovství světa, viněty pro vinařství či návrhy poštovních známek. To vše v jednom celku necitlivě vsazeném do místa, v němž výstava právě přebývá.

Muzeum města Brna přitom nabídku poskytnout Dalímu alespoň tento krátkodobý azyl zamýšlelo jistě v té nejlepší víře: nabídnout městu, co dosud nemělo.

A tak má i Brno po stálé a zajímavé expozici Salvadora Dalího v Praze konečně svého surrealistu. Co na tom, že jen na pár týdnů, alespoň se brzy zapomene na rozporuplné vyznění zapůjčené sbírky a kurátorské nedodělky. Ostatně – vždyť i Dalí údajně rád vysvětloval význam své práce a s detaily si hlavu příliš nelámal.

Autor: Markéta Stulírová

2.4.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO
5

Za německé dálnice budou od roku 2019 platit i osobní auta

Titanic
19

Ke vraku Titaniku s cestovní kanceláří. Za dva a půl milionu

Dalík obnovu řízení nenavrhl, informace soudu byla chybná

Odsouzený lobbista Marek Dalík obnovu trestního řízení v kauze nákupu pandurů nenavrhl. Pražský městský soud v pátek dementoval svou předchozí informaci o podání návrhu, kterou původně uvedl v justiční databázi a následně i potvrdil. Podle mluvčí soudu Markéty Puci vznikla chyba tak, že právník v jiné, nesouvisející kauze zaslal soudu omylem návrh na obnovu řízení pod spisovou značkou Dalíkova případu.

Proti falšování. Pěstování česneku ohlídá zákon

/INFOGRAFIKA/- Český česnek je unikátní vyšším podílem silic, které mu dávají unikátní chuť a říz. Nad jeho sadbou mají bdít odborníci.

Záhadná smrt v boleslavské nemocnici. Podezřelá ošetřovatelka je ve vazbě

Skon osmaosmdesátileté pacientky Klaudiánovy nemocnice policie vyšetřuje jako možnou vraždu. Z té je podezřelá jednadvacetiletá ošetřovatelka.

AKTUALIZOVÁNO

Madona z Veveří patří církvi, rozhodl znovu soud

Gotický obraz Madony z Veveří patří církvi. V pátek o tom opět rozhodl pražský městský soud, ke kterému se spor vrátil po dovolání Národní galerie (NG). Obraz byl desítky let součástí expozice galerie, v rámci církevních restitucí na něj vznesla nárok římskokatolická farnost Veverská Bítýška. Páteční rozhodnutí je pravomocné.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies