VYBERTE SI REGION

Chiara Pomati z milánského studia Future Brand je tvůrcem nové etikety Mattoni

Karlovy Vary - Značka Mattoni dokáže vodu nabízet jako designový zážitek. Vsadila nejen na slavná italská jména, ale i na české tvůrce. Sklenice Ronyho Plesla, studia Olgoj Chorchoj, Bořka Šípka nebo lahve Jana Čapka se vždy staly událostmi, které posunuly kulturu pití, stolování i svět designu obecně.

16.4.2013
SDÍLEJ:

Lahve se měnily poatupem času a vzhled jim dali často renomovaní výtvarníci či designeři.Foto: KMV

Mattoni letos slaví 140 let, a co se týče šťastných spojení s designem, má co oslavovat. Slaví proto opět designově limitovanou edicí lahví.Jak se k narozeninám Mattoni vyjadřují sami čeští designéři?

„Musím říct a nebudu přehánět, že to byla jedna z nejkrásnějších prací, které jsem dělal," vzpomíná na svou spolupráci s Karlovarskými vodami před osmi lety designér Rony Plesl.

Odvážný design v italském stylu

„Mattonka byla tehdy v uvažování o designu u nás obrovsky napřed a chtěla už tehdy to, co si většina klientů umí představit až dnes. Totiž odvážný design v italském stylu. Jednání se vedla nikoliv pouze marketingově, ale s vážným zájmem o design, a to vše v době, kdy zbytek českého nápojového trhu ještě zůstával při zdi."

Pleslovy elegantní sklenice na hranaté noze, které vybízí prsty hosta v restauraci k jemné hře, byly jedním z klíčových nástrojů, jak na přelomu milénia učinit z lokální firmy společnost evropské úrovně. Dalším byla spolupráce s italským designérským studiem Pininfarina, které je podepsáno pod designem automobilových ikon ze stáje Ferrari či Alfy Romeo.

Nové tvary zelené třetinkové lahve pak otevřely Mattoni dveře luxusních hotelů a restaurací i na trzích prakticky po celém světě  - například v Číně, Izraeli, v arabských zemích, v Belgii nebo v Rusku. Zelenou třetinkovou láhev, zahraničními distributory přijatou s nadšením, a doprovázenou na cestách Pleslovými sklenicemi, doplnil ještě jeden výrazný designový artefakt.

Polystyrénové vejce studenta Čapka

Pokud láhev putovala k VIP klientům, byla vložena do vtipného obalu dalšího českého designéra, tehdy ještě studenta Jana Čapka.

„Polystyrénové vejce jsem navrhl jako perfektní elipsoid přímo ve stylu automobilových karoserií značky Pininfarina. Vejce dynamicky trčelo ze stolu a zároveň symbolizovalo zrod něčeho nového," popisuje Čapek, který se díky této spolupráci s Mattoni na české scéně zavedl.

Mattoni totiž neznámému studentovi svěřila zakázku snů design sportovní lahve.

„Byl to pro mě zásadní moment. Právě jsem končil školu a zakázka na pet lahev Mattoni Sport mě nakopla razantním způsobem. Velká realizace pro náročného klienta, jehož výrobky jsou hodně vidět, to byl pro mě jako pro designéra splněný sen."

Úspěch třetinkové lahve doma i v zahraničí znamenal nejen zrod nové éry v dějinách značky Mattoni, ale svým způsobem také zrod nového myšlení v českém nápojovém průmyslu.

Mattonka ostatně nejen tehdy výrazně podpořila společenské vnímání špičkového designu jako příjemné součásti každodenního života. „Trh se rozvinul obrovským způsobem. Před lety chtěli všichni krásné sklenice, zatímco dnes chtějí emoce, něco jedinečného a výrazného.

Nemluví se pouze o designových prvcích, ale o jedinečnosti zážitku a klienti jsou v tomto směru čím dál náročnější a odvážnější," říká Rony Plesl, který navrhoval sklenice třeba pro poslední Expo v Šanghaji.

Mattoni i nadále podporuje a využívá kvalitu českého designu. Sklenice zúžené v půli kvůli lepšímu úchytu, které vám k Mattoni nabídnou dnes v restauracích ve světě i u nás, jsou dílem studia Olgoj Chorchoj.

140 výročí s italským desigmen

Své 140. výročí oslaví Mattoni opět s předním italským designem. Číslovku 140 a hrdého orla z historických vinět vtělila do nové grafické podoby Chiara Pomati z proslulého milánského studia Future Brand. „Nápad na novou etiketu vznikl při pohledu na tu historickou, pravděpodobně z dvacátých let minulého století. Orel představuje symbol přírody, ale i síly, logo Mattoni vychází z prvků a písma použitých v původním logu," vysvětluje Chiara Pomati.

Autor: Vladimír Meluzín

16.4.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Ve věku 69 let zemřel kytarista Radim Hladík

Praha -Ve věku 69 let zemřel dnes ráno kytarista Radim Hladík, který mimo jiné stál u zrodu legendární kapely Blue Effect, sdělil to současný zpěvák kapely Honza Křížek. Hladík podlehl následkům fibrózy plic, se kterou bojoval několik let. Sedmdesátiny by oslavil 13. prosince.

Záchranáři našli části těl obětí havárie indonéského letadla

Jakarta - Indonéští záchranáři dnes našli části těl v moři v oblasti, kde v sobotu havarovalo policejní letadlo se 13 osobami na palubě. Oznámil to na tiskové konferenci šéf Indonéské pátrací a záchranné agentury (BASARNAS) s tím, že ostatky pravděpodobných obětí byly nalezeny v místě, kde už vesničané dříve vylovili sedadlo z letadla a vak obsahující mobilní telefon a policejní doklady.

EXKLUZIVNĚ

Hit Deep Purple vznikl kvůli Čechovi, který zapálil kasíno

Montreux, ČR /VÝROČÍ, TIP NA VÝLET/ - Díky nešťastné náhodě, která se přihodila 4. prosince roku 1971 nahráli Deep Purple svou nejslavnější skladbu. V neděli uplynulo 45 let od ničivého požáru, který spálil do základů slavné Casino de Montreux. V jeho prostorách se od roku 1967 koná Montreux Jazz Festival. Zahráli si v něm ovšem i zásadní rockové kapely jako Led Zeppelin, Pink Floyd, Deep Purple nebo Frank Zappa, při jehož koncertě kasíno vzplálo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies