Ovšem kdo se domnívá, že ho na výstavě čekají klasické fotografie, je na omylu. Exponáty jsou velkoformátové fotomontáže. Jak takový snímek vypadá a co vše na návštěvníka výstavy čeká? Na to Kladenskému deníku odpovídal autor Karel Kříž.

Výstava se jmenuje Za víčky (a ještě mnohem dál). Co si pod tím mohu představit? Díla jsou snad inspirována sny?
Ano. Jedná se o soubor, který je z velké většiny inspirovaný snovými výjevy, surreálným světem a nevysvětlitelnými pocity, které se do mé tvorby promítají téměř neustále. Jedná se ale také o díla, u kterých je třeba trochu popustit uzdu fantazie a vnímat je víc než jen jako obraz. Nestačí jen zavřít oči.

Díla mají podobu velkoformátových fotomontáží. Znamená to, že jsou to velké fotografie?
Přesně tak. Jedná se o velké reprodukce. Každá z nich má formát zhruba 60 na 90 centimetrů.

Proč jste se rozhodl pro takovéto formáty? Klasické fotografie nestačí?
Jelikož jsem velký perfekcionista a mám smysl pro detail, chci, aby tyto detaily byly na výsledné práci vidět. Nikdy jsem moc nefandil malým formátům. Krčit se někde a mhouřit oči než vlastně zjistím, co na fotografii je, pro mě není ta správná cesta. Možná v tom bude i podvědomá inspirace v dílech socialistického realismu a jeho zálibě v megalomanských projektech.

Co všechno tedy lidé na vaší výstavě uvidí?
Osm velkoformátových obrazů (fotomontáží). Nic víc, nic míň. Ale klub Dundee Jam nabízí kromě galerie i jiné vyžití. Návštěvníci zde najdou i stylové a jedinečné posezení s jídlem, pitím a za doprovodu dobré hudby.

Má expozice nějakou hlavní myšlenku?
Co se týká myšlenky výstavy, nemá žádné
 zvláštní poselství. Snad jen inspirovat, pozastavit se, popřemýšlet nad sebou samým, nad svým okolím, o svých blízkých. Samozřejmě každá má práce má nějaký hlubší smysl, ale nikomu ho nevnucuji. Jen vypovídám o sobě, svých pocitech a názorech. Otázkou je, co v nich vidí sami diváci…

Myslíte si, že v dnešním Kladně má umění budoucnost? Je o něj zájem?
Myslím si, že Kladno má stále odér typického maloměsta plného závistivců, kteří si hrabou na vlastním písečku a málokdo se snaží vyhledávat talenty, nebo podporovat umění na úrovni. A jelikož je Praha kousek, každý kdo může balí kufry a mizí pryč za lepším vývojem. I přes to jsou tu ale stále lidé, kteří dokáží kvalitu ocenit a podporují mladé a nadějné lidi. Jmenovat můžu například Karla Pazderku a uměleckou radu galerie Dundee Jam. Bez nich bych ani příležitost vystavovat neměl a tímto bych jim rád poděkoval. Jinak je to ale dle mého se zájmem o umění v Kladně na bodu mrazu. Oživit by ho třeba mohl skvělý úspěch kapely Zrní na letošních Andělech.

Co vás inspiruje? Nacházíte nápady k tvorbě i v samotném Kladně?
Kladno a zejména jeho velkolepá industriální minulost je pro mě, hned vedle žen, asi největším zdrojem inspirace. Věnoval jsem tomuto tématu i celou svou absolventskou práci. Průmyslové památky a technika vůbec jsou pro mne hlubokou studnicí nápadů. A pak jsou to samozřejmě nálady a pocity. Jak už to tak bývá… nejčastěji tvořím v těch nejbolestivějších životních obdobích.

Kde a kdy mohli Kladeňáci vidět nějaké vaše jiné práce?
V Kladně jsem vystavoval zatím třikrát, pokud si dobře vzpomínám. Svoji úplně první samostatnou výstavu s názvem Genius Loci / Akt v industriálu jsem uskutečnil v baru Revolution, kde jsem prezentoval soubor čtrnácti velkoformátových fotografií. Dalším počinem byla spolupráce s o generaci starším fotografem Jaroslavem Vyšínem a jednalo se o naše snímky Kladenských průmyslových závodů. Objevily se zde i fotografie z již zmíněné absolventské práce s názvem Kladno / Zrezlá krajina, která byla ve stejném roce vystavená na výstavě pod širým nebem Kladenských dvorcích v Podprůhonu.

Kdo je… Karel Kříž

Karel Kříž se narodil před pětadvaceti lety v Kladně. Po absolvování základní sportovní školy, kde se věnoval hokeji společně se známými rodáky Ondřejem Pavelcem a Jiřím Tlustým, odešel na Střední průmyslovou školu grafickou do Prahy, kde se věnoval polygrafii. Po vystudování a roční pauze byl přijat na Vyšší odbornou školu grafickou v Praze. Pod vedením akademického malíře Kočvara vystudoval grafický design a propagační výtvarnictví. Po absolutoriu odešel do Ústí nad Labem. Zde byl přijat do ateliéru Reklamní a aplikované fotografie pod vedením profesora Miroslava Vojtěchovského. Po dokončení prvního semestru z osobních důvodů odešel a v následujícím roce nastoupil ke studiu Sociálních a mediálních komunikací na Univerzitě J. A. Komenského v Praze, kde letos dokončuje bakalářské studium. Kromě fotografování a digitálního umění se věnuje tvorbě hudby a hudbě obecně. V roce 2008 založil úspěšnou kapelu Gorgonea Prima. Hraje na kytaru, věnuje se malbě, kresbě, designu oblečení, občas píše poezii. Od svých dvanácti let, kdy se přestěhoval ze Stochova, bydlí v Kladně. „Mám zde několik dobrých přátel a rád se sem vracím. Ale jak často říkám… mám rád Kladno proto, jaké bylo. Ne proto, jaké je teď," okomentoval Karel Kříž.