VYBERTE SI REGION

Kateřina Višinská: Když píšu vystupujícím umělcům honoráře, musím se stydět

Žižkov /ROZHOVOR/ - Po roce na mateřské dovolené se vrátila ke svému dalšímu dítěti. V roce 2012 Kateřina Višinská šéfovala „svému" prvnímu (celkově už ale 18.) ročníku festivalu Česká taneční platforma. Mezitím oslavila šťastnou rodinnou událost. Ale od loňského léta už má zase plnou hlavu tradiční dubnové akce.

3.4.2014
SDÍLEJ:

Kateřina Višinská, ředitelka pražského festivalu Česká taneční platforma.Foto: DENÍK/Ondřej Leinert

V žižkovském divadle Ponec i dalších scénách se setkávají nejvýraznější osobnosti českého tance a pohybového divadla. Oblasti, která možná působí jako okrajová zábava pro pár fajnšmekrů, ale Česko v ní - navzdory nesrovnatelně nižší podpoře oproti západním zemím - patří mezi velmoci.

České taneční inscenace slaví úspěchy na zahraničních festivalech a zájem 
o tuto oblast dokresluje fakt, že na letošní ročník festivalu, který se koná v nevelkých sálech, přijede šest desítek zahraničních hostů.

„Narážíme na to, že když 
k těmto hostům přidáme několik povinných domácích účastníků festivalu, máme sál téměř plný. Nechceme však být jen akcí pro odborníky, chceme, aby na festival chodila široká veřejnost, takže sály uzpůsobujeme, jak se dá. Já osobně se ale na většinu představení letos s největší pravděpodobností nedostanu,“ říká s úsměvem Kateřina Višinská.

Emoce v žižkovském PonciNa pěti pražských scénách koná jubilejní 20. ročník festivalu Česká taneční platforma. Akci, která je každoroční ukázkou toho nejlepšího ze současného českého tance, hostí žižkovské Divadlo Ponec, ale i holešovické Studio ALTA, Alfred ve dvoře, teatro NoD a Centrum současného umění DOX.

Rozhovor s ředitelkou festivalu Kateřinou Višinskou

Povídali jsme si o tom, čím vším si 
s pořadatelským týmem prošla během letošního ročníku.

Festival už je skoro tady. Kdy jste vlastně začali s jeho přípravami?

Už loni v srpnu. Tehdy mi začala v hlavě zrát základní myšlenka, jak by letošní ročník mohl vypadat. Přemýšlela jsem, jak na jednu stranu zachovat účel platformy: aby 
v krátkém čase skutečně ukázala to nejlepší ze současného tance a pohybového divadla, byla intenzivní a nabitá a přilákala tak i co nejvíc lidí ze zahraničí. 
A zároveň, jak zvýraznit to, že je tady Platforma už 20 let - jak letošní ročník udělat skutečně výjimečným. Až mě napadla parafráze na slavnou větu Neila Armstronga.

Nahráváte mi. Proč jste zvolili motto: Malý krok pro lidstvo, obrovský skok pro tanec?

Chtěla jsem poukázat na to, že 20. výročí vývoje českého tance je skutečně něčím naprosto zásadním a paralela s největšími událostí novodobých dějin, mě přišla ideální. Zároveň ta věta v sobě obsahuje slova: „krok a skok“, která mají 
k tanci tak blízko. Naposled, ta věta je notoricky známá, tudíž každý k tomu propojení automaticky dojde.

V čem je tento ročník, kromě onoho výročí, ještě výjimečný?

Mám pocit, že rok co rok se rodí více zajímavých projektů. Letos to byla opravdu divočina, protože odborná dramaturgická porota vybírala z 35 skutečně kvalitních inscenací a po velmi dlouhých debatách do hlavního programu nominovala pouhých devět. A výjimečný je také zájem zahraničních hostů. Pokud nebude frankfurtské letiště stávkovat, mělo by jich k nám přijet 59, což je dvojnásobek oproti minulým ročníkům.

Jak se o takový počet hostů staráte? Předpokládám, že nejste festival s rozpočtem, díky kterému byste si mohli dovolit všem nabídnout ubytování 
a jídlo zdarma.

Nejsme, ale servis se jim snažíme nabízet co nejširší. Hostům zabookujeme ubytování, které sice nemůžeme finančně krýt, ale díky našim partnerům ho alespoň můžeme nabídnout za velmi výhodné ceny. Podobně se to snažíme dělat se stravou a vším dalším, co hosté ke spokojenosti potřebují. Jednoduše, lepíme rozpočet ze všech stran. Zpravidla vždycky najdeme řešení, jak hostům vyjít vstříc.

Už jste zmínila, že v programu je letos devět loňských představení a Taneční inscenace roku 2013. Která z nich si nenecháte ujít?3

Jak jsem byla rok na mateřské, zjistila jsem, že vlastně nemám nakoukáno vůbec nic. Takže se na Platformu těším 
i proto, že to doženu. Určitě se chystám na Jezdce - večer to bude o to významnější, že bezprostředně bude navazovat předávání Cen České taneční platformy. Letos je to poprvé, co tak činíme ihned po poslední inscenaci, v minulosti jsme totiž ceny předávali až během červnového Tance Praha.

Proč jste dřív ceny předávali až dva měsíce po platformě?

Protože Tanec Praha má mnohem větší rozpočet, je to velká mezinárodní akce, 
v rámci které jsme takto mohli upozornit i na menší Českou taneční platformu a domácí scénu celkově. Teď jsme to změnili. Troufáme si totiž už tvrdit, že český tanec je natolik soběstačný, že si zaslouží tuto tečku, předávání v rámci sebe sama. Bude tu většina hostů, celá porota, všichni účinkující, spousta zásadních VIP, takže je to i ideální příležitost vidět to nejlepší a potkat lidi, kteří 
u nás tancem žijí všechny pohromadě.

Říkáte, že český tanec je soběstačný, na druhou stranu, 
v ekonomickém slova smyslu, zakladatelka tohoto festivalu Yvona Kreuzmannová často zmiňuje, že hledání podpory pro toto umění u nás například mezi politiky je jako boj s větrnými mlýny. Vnímáte to taky tak?

Dívám se na to z méně obecného hlediska, spíše čistě produkčního. Yvona v tomto prostředí pracuje daleko déle 
a mnohem lépe se také orientuje v grantových procesech 
a vším tím souvisejícím, má zásadní přehled o kulturní politice na místní i evropské úrovni. Co ale mohu říct za sebe: každý rok, kdy uzavírám smlouvy s umělci, je mi až hanba za to, jaké jim mohu nabídnout honoráře. V dnešní době je to skutečně výsměch.

Kolik činí takový honorář nejlepších tanečníků na České taneční platformě?

Tanečník za hodinové představení, kterému věnuje předtím několik dní příprav, dostává v rámci Platformy 2000 korun. Jsem tady pět let a honoráře se nezměnily. Jen jeden rok (a poté ještě hned následující, kdy jsem tu nebyla) kdy jsme dostali grant od Prahy 3, což do té doby nikdy nevyšlo, se nám podařilo vytáhnout je o tisícovku výš, ale pak jsme to zase museli stáhnout. Představení, kterých umělec absolvuje, přitom je poměrně málo. Zdaleka nemáte příležitost hrát každý večer - do měsíce je příležitostí pouze několik. Aby ten honorář byl adekvátní, měl by podle mě být minimálně dvojnásobný. Stejně tak je mi stydno, když domlouváme pronájem divadla s technikou, službami a lidmi, kompletní servis za částky jako 6000 korun za celodenní přípravy, večerní představení a noční bourání scény. Nebýt ohromného nadšení lidí, co divadlo dělají, nedokážu si představit, jak by to fungovalo.

Vztah politiků k živému umění je vůbec častým tématem společensko-kulturních diskuzí. Pozorujete v přístupu radnice či ministerstva kultury za poslední léta nějakou změnu?

Je to jako na houpačce. Vždycky, když někdo přijde, začne prosazovat určitou tendenci a vám se podaří k němu najít cestu, vystřídá ho někdo jiný. Politické garnitury se 
u nás rychle mění a bohužel ani v natolik nepolitickém prostředí, jako je živé umění, nedrží nějaký jednotný směr, kterého byste se mohli chytit. A zase, jen díky stálicím, jako je zmíněná Yvona Kreuzmannová (ale i mnozí další), která se stále snaží hledat cestu 
a má obrovské zkušenosti i ze zahraničí, takže dokáže s politiky najít řeč, to jde. Bohužel, zpravidla, když nějakého politika osvítí a ukáže mu, v jakých podmínkách dokážeme fungovat, zase ho nahradí někdo jiný.

Do zahájení festivalu zbývají už jen desítky hodin. Co ještě potřebujete dodělat?

Zbývá už doladit jen interiér Ponce, pár detailů ohledně příletů zahraničních hostů… A jinak je všechno připravené a jsme připraveni i na neočekávané situace. Uvidíme, jak nám s tím zamává stávka na frankfurtském letišti, ale jak ráno zmínila moje kolegyně: My, co jsme zažili islandskou sopku, jsme připraveni na vše!

Česká taneční platforma 2014Pražský deník je mediálním partnerem festivalu, který se koná na pěti pražských scénách. Jaká představení letos chystá?

Čtvrtek 3. dubna:
18.00 - Andrea Miltnerová: Flashback (Centrum současného umění DOX)
20.00 - Farma v jeskyni: Informátoři (Ponec)

Pátek 4. dubna:
18.00 - Boca Loca Lab / Jiří Adámek: Řekni něco (Alfred ve dvoře)
20.00 - Lenka Vagnerová & Company: La Loba (Ponec)

Sobota 5. dubna:
16.00 - Spitfire Company / Petr Boháč – Anatiwords (teatro NoD)
18.00 - Tereza Ondrová a Peter Šavel: Boys Who Like To Play With Dolls (Studio ALTA)
20.00 - NANOHACH / Lenka Flory: Flashed by (Ponec)

Neděle 6. dubna:
11.00 - Barbora Látalová & kol.: Karneval zvířat (Ponec)
16.00 - VerTeDance / Jiří Havelka: Korekce (Studio ALTA)
20.00 - Lenka Vagnerová & Company: Jezdci + Gala-closing - vyhlášení cen ČTP (Ponec)

Autor: Ondřej Leinert

3.4.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Postrach Vysočiny: Žena zničila desítky aut a zapálila volejbalové kabiny

Havlíčkův Brod – Bývalou řidičku kamionu a uklízečku Bohumilu Šustrovou ze Ždírce nad Doubravou poslal v úterý Okresní soud v Havlíčkově Brodě na devět měsíců do vězení, a to za podpálení kabin havlíčkobrodským sportovcům.

Týden fungování EET: 18,1 milionu účtenek a 700 udání

Praha - Restauratéři a hoteliéři odeslali do systému EET do dnešních 19:00, tedy za skoro týden fungování evidence tržeb, zhruba 18,1 milionu účtenek. Zároveň finanční správa už eviduje 706 oznámení o nevydání účtenky. Informovala o tom mluvčí Finanční správy Petra Petlachová. Systém podle ní běží plynule a bez problémů.

ANO chce Jermanovou ve vedení Sněmovny nahradit Vondráčkem

Praha - Poslanci ANO do vedení Sněmovny vybrali svého místopředsedu Radka Vondráčka. Měl by nahradit místopředsedkyni dolní komory Jaroslavu Jermanovou, která se rozhodla rezignovat kvůli zvolení středočeskou hejtmankou. O nominaci rozhodli poslanci ANO ve středu večer v tajném hlasování. Informovala o tom mluvčí hnutí Lucie Kubovičová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies