VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Klidná výstava po vánočním shonu: Fotografování pražské architektury

Praha /ROZHOVOR/ - Zatímco se na vánočních trzích na Staroměstském náměstí hemží davy turistů hrnoucí se jeden přes druhého ke stánkům s občerstvením nebo před pódium s kulturním programem, o pár metrů výše si návštěvníci prohlížejí v poklidné atmosféře výstavu historických fotografií Prahy.

29.12.2012
SDÍLEJ:

Jan Srp: Na Karlově mostě před malostranskými mosteckými věžemi, 1908, negativ, Sbírka ScheuflerFoto: archiv Kláry Halmanové

Sál architektů ve čtvrtém patře Staroměstské radnice hostí od prosince druhý cyklus výstavy „Fotografování pražské architektury", na které jsou k vidění historické snímky pražských staveb. Po první expozici, která mapovala období od vzniku prvního doloženého snímku v roce 1848, se druhá část výstavy zaměřuje na období v letech 1922 1968.

Proč si Pražané fotili své domy?

„Fotografických výstav o staré Praze se už konalo několik. Tímto cyklem chceme poukázat spíše na každodennost a všední život. Návštěvníka na výstavě napadne například otázka, proč si lidé v minulosti fotografovali snímky s architekturou nebo proč jim stálo za to vyfotit si svůj dům," uvádí třídílnou výstavu kurátorka Klára Halmanová. Podle jejích slov si na výstavě přijdou na své nejen zájemci o architekturu, ale také obyvatelé Prahy či turisté, kteří se chtějí na chvíli vymanit z předvánočního shonu a prohlédnout si, jak naše metropole vypadala v minulosti.

Zhruba 150 fotografií je na výstavě rozděleno do osmi celků podle toho, za jakým účelem vznikly. V prostorném Sále architektů se vyjímají na závěsných průhledných fóliích.

VÝSTAVA v Sále architektů na Staroměstské radnici.

„Autor architektonického řešení Jan Fabián se inspiroval fotografií Miroslava Háka, která se stala hlavním motivem výstavy, a zároveň jedním z typických znaků tehdejší i dnešní Prahy, dráty trolejového vedení," vysvětluje provedení kurátorka výstavy.

Všechny snímky, které jsou na expozici k vidění, vybral její autor a historik Pavel Scheufler ze sbírek několika institucí i soukromých sběratelů.

Cenné snímky

„Určité fotografie a pohnutky jejich autorů je možné vykládat mnoha způsoby, každý může v daném snímku najít jiný význam. Například náhodné amatérské fotografie mohou mít v dnešní době neskutečnou dokumentární hodnotu," říká Halmanová. „Překvapivé je také to, jak některé fotografie třeba z 30. let vypadají moderně až současně," dodává. Na výstavě lze nalézt mnohé podstatné nebo zajímavé stavby, které byly v daném období vytvořené. Od Veletržního paláce přes Bruselskou restauraci až po výstavbu sídlišť.

Autor výstavy Pavel Scheufler: V současnosti klesá řemeslná úroveň snímků

Historik Pavel Scheufler je autorem třídílného výstavního cyklu „Fotografování pražské architektury", který mapuje způsoby a metody fotografování architektury na snímcích pražských staveb. V Sále architektů na Staroměstské radnici v současnosti probíhá druhá výstava vymezená lety 1922 a 1968.

Jaká doba byla pro Prahu z architektonického hlediska nejbohatší?

Asi by se mělo odlišit, kdy se nejintenzivněji stavělo díky přírůstku obyvatel a kdy vznikla nejhodnotnější díla. Dvacet let prvního samostatného státu, tedy léta 19181938, znamenal obrovský stavební rozmach. Ve srovnání s ním léta 19481968 nebyla zdaleka tak bohatá. Podstatná velká sídliště se začala stavět až poté.

Jak byly vnímány fotografie architektonických staveb v minulosti oproti dnešku?

Nemyslím, že by profesionální technicky perfektní snímky byly v minulosti vnímány jinak, než současné době. S množstvím mnoha fotografujících laiků však klesá řemeslná úroveň snímků a také v periodikách se vytrácí povědomí, jak má vlastně technicky perfektní fotka architektury vypadat.

Jak se liší současné způsoby a metody fotografování architektonických staveb od dřívějších?

Základní problém fotografování architektury, totiž vyrovnání svislic, zůstává stejný. Způsobu řešení je však v současné době více, takže kácející se svislice je možno vyrovnat například v mnoha grafických programech. Existují i speciální objektivy, které tento problém mohou částečně řešit. Stejně jako dříve může i dnes profesionální fotograf používat fotoaparáty s měchem, který v současnosti provádí záznam buď klasicky na film, nebo s pomocí digitální zadní stěny na čip.

Jakou roli hrají časové mezníky výstavy roky 1922 a 1968 ve vývoji fotografie?

Z hlediska dějin fotografie nejde o klíčové mezníky. Dvacátá léta znamenají doznívání piktorialismu s jeho měkkou kresbou a náladovostí, 30. léta jsou ve znamení ostrosti a jasnosti snímků, což souvisí i s citlivostí na sociální motivy. V roce 1934 u nás vrcholila hospodářská krize… Vzrostla i citlivost fotomateriálů, začaly se používat menší formáty fotografických přístrojů a v 60. letech se u nás začaly uplatňovat všední motivy.

Setkal jste se při vytváření výstavy s něčím, co vás překvapilo?

Při realizaci jsou vždycky nějaká překvapení. Například Růžičkův snímek provedený technikou infrafotografie nebo nádherná Sudkova fotografie Petrské věže.

Fotografování pražské architektury

Třídílný výstavní cyklus mapuje způsoby a metody fotografování architektury na snímcích pražských staveb.

Součástí expozice je 150 fotografií z několika institucí a nejvýznamnějších soukromých sbírek.

Vánoční otevírací doba: 24. 12.: zavřeno, 25. 30. 12.: 9.00 18.00, 31. 12.: 11.00 -18.00, 1. 1.: 9.00 18.00

Vstupné na výstavu je zdarma.

Výstava je přístupná do 31. března.

MICHAELA ROZŠAFNÁ

Autor: Redakce

29.12.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Britské deníky
1 4

Zákaz prodeje bulváru naštval studenty. Rozdávají vlastní kopie

Ilustrační foto.
3

Cukrárna Šárka v Michálkovicích končí, hlavním důvodem je EET

DOTYK.CZ

Jako po válce. Podívejte se na kdysi výstavní čtvrť v Ostravě

Třeba to opravit a ne opustit! Těžko říci, zda sprejeři říkající si Deroj a Breck mysleli tyto slova vážně či ironicky. Nastříkali je každopádně mezi ruiny, které kdysi bývaly výstavními činžáky pro železničáře.

Česko zažilo neobvykle teplý den, teplota atakovala osmnáct stupňů

Na většině území Česka vystupovaly teploty na 10 až 15 stupňů Celsia, v Karviné, ale rtuť teploměru dosáhla až na 17,7 stupně. Teplotní rekordy pro 27. únor byly dnes překročeny na 20 ze 144 stanic měřících 30 a více let. Vyplývá to z informací na webu Českého hydrometeorologického ústavu. Podobně teplo bylo už v minulém týdnu ve čtvrtek.

Optimistické zprávy? Většina obchodníků je prý na EET připravena

Jak jsou na tom podnikatelé před druhou vlnou elektronické evidence tržeb? Podle Finanční správy většina připravena je. Autentizační údaje si dosud vyzvedlo 110.000 podnikatelů z odhadovaných 250.000, ne všichni z maloobchodu a velkoobchodu ale evidenci budou muset podléhat či ji od 1. března vykazovat, sdělila.

Student z Brna vymyslel jedinečný výpočet. Dostal cenu Wernera von Siemense

Už jako středoškolák chodil občas o prázdninách vypomáhat do Ústavu přístrojové techniky Akademie věd. „Hrozně mě to bavilo. Tak jsem u toho pak už zůstal," vzpomíná pětadvacetiletý Tomáš Pikálek. Jeho diplomové práci letos v únoru udělila porota prestižní cenu Wernera von Siemense pro mladé talentované vědce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies