VYBERTE SI REGION

Klidná výstava po vánočním shonu: Fotografování pražské architektury

Praha /ROZHOVOR/ - Zatímco se na vánočních trzích na Staroměstském náměstí hemží davy turistů hrnoucí se jeden přes druhého ke stánkům s občerstvením nebo před pódium s kulturním programem, o pár metrů výše si návštěvníci prohlížejí v poklidné atmosféře výstavu historických fotografií Prahy.

29.12.2012
SDÍLEJ:

Jan Srp: Na Karlově mostě před malostranskými mosteckými věžemi, 1908, negativ, Sbírka ScheuflerFoto: archiv Kláry Halmanové

Sál architektů ve čtvrtém patře Staroměstské radnice hostí od prosince druhý cyklus výstavy „Fotografování pražské architektury", na které jsou k vidění historické snímky pražských staveb. Po první expozici, která mapovala období od vzniku prvního doloženého snímku v roce 1848, se druhá část výstavy zaměřuje na období v letech 1922 1968.

Proč si Pražané fotili své domy?

„Fotografických výstav o staré Praze se už konalo několik. Tímto cyklem chceme poukázat spíše na každodennost a všední život. Návštěvníka na výstavě napadne například otázka, proč si lidé v minulosti fotografovali snímky s architekturou nebo proč jim stálo za to vyfotit si svůj dům," uvádí třídílnou výstavu kurátorka Klára Halmanová. Podle jejích slov si na výstavě přijdou na své nejen zájemci o architekturu, ale také obyvatelé Prahy či turisté, kteří se chtějí na chvíli vymanit z předvánočního shonu a prohlédnout si, jak naše metropole vypadala v minulosti.

Zhruba 150 fotografií je na výstavě rozděleno do osmi celků podle toho, za jakým účelem vznikly. V prostorném Sále architektů se vyjímají na závěsných průhledných fóliích.

VÝSTAVA v Sále architektů na Staroměstské radnici.

„Autor architektonického řešení Jan Fabián se inspiroval fotografií Miroslava Háka, která se stala hlavním motivem výstavy, a zároveň jedním z typických znaků tehdejší i dnešní Prahy, dráty trolejového vedení," vysvětluje provedení kurátorka výstavy.

Všechny snímky, které jsou na expozici k vidění, vybral její autor a historik Pavel Scheufler ze sbírek několika institucí i soukromých sběratelů.

Cenné snímky

„Určité fotografie a pohnutky jejich autorů je možné vykládat mnoha způsoby, každý může v daném snímku najít jiný význam. Například náhodné amatérské fotografie mohou mít v dnešní době neskutečnou dokumentární hodnotu," říká Halmanová. „Překvapivé je také to, jak některé fotografie třeba z 30. let vypadají moderně až současně," dodává. Na výstavě lze nalézt mnohé podstatné nebo zajímavé stavby, které byly v daném období vytvořené. Od Veletržního paláce přes Bruselskou restauraci až po výstavbu sídlišť.

Autor výstavy Pavel Scheufler: V současnosti klesá řemeslná úroveň snímků

Historik Pavel Scheufler je autorem třídílného výstavního cyklu „Fotografování pražské architektury", který mapuje způsoby a metody fotografování architektury na snímcích pražských staveb. V Sále architektů na Staroměstské radnici v současnosti probíhá druhá výstava vymezená lety 1922 a 1968.

Jaká doba byla pro Prahu z architektonického hlediska nejbohatší?

Asi by se mělo odlišit, kdy se nejintenzivněji stavělo díky přírůstku obyvatel a kdy vznikla nejhodnotnější díla. Dvacet let prvního samostatného státu, tedy léta 19181938, znamenal obrovský stavební rozmach. Ve srovnání s ním léta 19481968 nebyla zdaleka tak bohatá. Podstatná velká sídliště se začala stavět až poté.

Jak byly vnímány fotografie architektonických staveb v minulosti oproti dnešku?

Nemyslím, že by profesionální technicky perfektní snímky byly v minulosti vnímány jinak, než současné době. S množstvím mnoha fotografujících laiků však klesá řemeslná úroveň snímků a také v periodikách se vytrácí povědomí, jak má vlastně technicky perfektní fotka architektury vypadat.

Jak se liší současné způsoby a metody fotografování architektonických staveb od dřívějších?

Základní problém fotografování architektury, totiž vyrovnání svislic, zůstává stejný. Způsobu řešení je však v současné době více, takže kácející se svislice je možno vyrovnat například v mnoha grafických programech. Existují i speciální objektivy, které tento problém mohou částečně řešit. Stejně jako dříve může i dnes profesionální fotograf používat fotoaparáty s měchem, který v současnosti provádí záznam buď klasicky na film, nebo s pomocí digitální zadní stěny na čip.

Jakou roli hrají časové mezníky výstavy roky 1922 a 1968 ve vývoji fotografie?

Z hlediska dějin fotografie nejde o klíčové mezníky. Dvacátá léta znamenají doznívání piktorialismu s jeho měkkou kresbou a náladovostí, 30. léta jsou ve znamení ostrosti a jasnosti snímků, což souvisí i s citlivostí na sociální motivy. V roce 1934 u nás vrcholila hospodářská krize… Vzrostla i citlivost fotomateriálů, začaly se používat menší formáty fotografických přístrojů a v 60. letech se u nás začaly uplatňovat všední motivy.

Setkal jste se při vytváření výstavy s něčím, co vás překvapilo?

Při realizaci jsou vždycky nějaká překvapení. Například Růžičkův snímek provedený technikou infrafotografie nebo nádherná Sudkova fotografie Petrské věže.

Fotografování pražské architektury

Třídílný výstavní cyklus mapuje způsoby a metody fotografování architektury na snímcích pražských staveb.

Součástí expozice je 150 fotografií z několika institucí a nejvýznamnějších soukromých sbírek.

Vánoční otevírací doba: 24. 12.: zavřeno, 25. 30. 12.: 9.00 18.00, 31. 12.: 11.00 -18.00, 1. 1.: 9.00 18.00

Vstupné na výstavu je zdarma.

Výstava je přístupná do 31. března.

MICHAELA ROZŠAFNÁ

Autor: Redakce

29.12.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Psovod Jörg Kempe a fenka Hipi při pátrání po pohřešované Míše Patricii Muzikářové.
AKTUALIZUJEME
2 15

Po ztracené školačce pátrá německá fenka Hipi. Pomoci má dívčina bota

Ilustrační foto
10

Komora prošetří odpovědnost lékárníků u nelegálních vývozů

Prezidentský pár na Hradě uspořádal třetí charitativní ples

Večeři s prezidentským párem, výlet do Londýna či Paříže, divočáka z lánské obory nebo lístky na koncert Karla Gotta mohli na pátečním reprezentačním plese Ivany a Miloše Zemanových vyhrát hradní hosté. Za vstupenku na ples do Španělského sálu, která je zároveň lístkem do tomboly, museli zaplatit 8 tisíc korun. Sál byl i přesto zcela zaplněn. Mezi hosty nechyběla řada současných ministrů.

Muž se snažil přebrodit řeku. Zabil ho krokodýl

Sedmačtyřicetiletého muže zabil krokodýl na severu Austrálie, když se muž společně se dvěma ženami snažil přebrodit řeku. Informovala o tom agentura AP s odvoláním na místní policii.

AKTUALIZOVÁNO

Kontrolou kotlů si bude lámat hlavu Ústavní soud

Praha – Poslanci TOP 09 a ODS v pátek u Ústavního soudu napadli loni schválenou novelu zákona o ochraně ovzduší. Podle ní mohou úřady kontrolovat, čím lidé topí doma v kotlích.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies