VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Klidná výstava po vánočním shonu: Fotografování pražské architektury

Praha /ROZHOVOR/ - Zatímco se na vánočních trzích na Staroměstském náměstí hemží davy turistů hrnoucí se jeden přes druhého ke stánkům s občerstvením nebo před pódium s kulturním programem, o pár metrů výše si návštěvníci prohlížejí v poklidné atmosféře výstavu historických fotografií Prahy.

29.12.2012
SDÍLEJ:

Jan Srp: Na Karlově mostě před malostranskými mosteckými věžemi, 1908, negativ, Sbírka ScheuflerFoto: archiv Kláry Halmanové

Sál architektů ve čtvrtém patře Staroměstské radnice hostí od prosince druhý cyklus výstavy „Fotografování pražské architektury", na které jsou k vidění historické snímky pražských staveb. Po první expozici, která mapovala období od vzniku prvního doloženého snímku v roce 1848, se druhá část výstavy zaměřuje na období v letech 1922 1968.

Proč si Pražané fotili své domy?

„Fotografických výstav o staré Praze se už konalo několik. Tímto cyklem chceme poukázat spíše na každodennost a všední život. Návštěvníka na výstavě napadne například otázka, proč si lidé v minulosti fotografovali snímky s architekturou nebo proč jim stálo za to vyfotit si svůj dům," uvádí třídílnou výstavu kurátorka Klára Halmanová. Podle jejích slov si na výstavě přijdou na své nejen zájemci o architekturu, ale také obyvatelé Prahy či turisté, kteří se chtějí na chvíli vymanit z předvánočního shonu a prohlédnout si, jak naše metropole vypadala v minulosti.

Zhruba 150 fotografií je na výstavě rozděleno do osmi celků podle toho, za jakým účelem vznikly. V prostorném Sále architektů se vyjímají na závěsných průhledných fóliích.

VÝSTAVA v Sále architektů na Staroměstské radnici.

„Autor architektonického řešení Jan Fabián se inspiroval fotografií Miroslava Háka, která se stala hlavním motivem výstavy, a zároveň jedním z typických znaků tehdejší i dnešní Prahy, dráty trolejového vedení," vysvětluje provedení kurátorka výstavy.

Všechny snímky, které jsou na expozici k vidění, vybral její autor a historik Pavel Scheufler ze sbírek několika institucí i soukromých sběratelů.

Cenné snímky

„Určité fotografie a pohnutky jejich autorů je možné vykládat mnoha způsoby, každý může v daném snímku najít jiný význam. Například náhodné amatérské fotografie mohou mít v dnešní době neskutečnou dokumentární hodnotu," říká Halmanová. „Překvapivé je také to, jak některé fotografie třeba z 30. let vypadají moderně až současně," dodává. Na výstavě lze nalézt mnohé podstatné nebo zajímavé stavby, které byly v daném období vytvořené. Od Veletržního paláce přes Bruselskou restauraci až po výstavbu sídlišť.

Autor výstavy Pavel Scheufler: V současnosti klesá řemeslná úroveň snímků

Historik Pavel Scheufler je autorem třídílného výstavního cyklu „Fotografování pražské architektury", který mapuje způsoby a metody fotografování architektury na snímcích pražských staveb. V Sále architektů na Staroměstské radnici v současnosti probíhá druhá výstava vymezená lety 1922 a 1968.

Jaká doba byla pro Prahu z architektonického hlediska nejbohatší?

Asi by se mělo odlišit, kdy se nejintenzivněji stavělo díky přírůstku obyvatel a kdy vznikla nejhodnotnější díla. Dvacet let prvního samostatného státu, tedy léta 19181938, znamenal obrovský stavební rozmach. Ve srovnání s ním léta 19481968 nebyla zdaleka tak bohatá. Podstatná velká sídliště se začala stavět až poté.

Jak byly vnímány fotografie architektonických staveb v minulosti oproti dnešku?

Nemyslím, že by profesionální technicky perfektní snímky byly v minulosti vnímány jinak, než současné době. S množstvím mnoha fotografujících laiků však klesá řemeslná úroveň snímků a také v periodikách se vytrácí povědomí, jak má vlastně technicky perfektní fotka architektury vypadat.

Jak se liší současné způsoby a metody fotografování architektonických staveb od dřívějších?

Základní problém fotografování architektury, totiž vyrovnání svislic, zůstává stejný. Způsobu řešení je však v současné době více, takže kácející se svislice je možno vyrovnat například v mnoha grafických programech. Existují i speciální objektivy, které tento problém mohou částečně řešit. Stejně jako dříve může i dnes profesionální fotograf používat fotoaparáty s měchem, který v současnosti provádí záznam buď klasicky na film, nebo s pomocí digitální zadní stěny na čip.

Jakou roli hrají časové mezníky výstavy roky 1922 a 1968 ve vývoji fotografie?

Z hlediska dějin fotografie nejde o klíčové mezníky. Dvacátá léta znamenají doznívání piktorialismu s jeho měkkou kresbou a náladovostí, 30. léta jsou ve znamení ostrosti a jasnosti snímků, což souvisí i s citlivostí na sociální motivy. V roce 1934 u nás vrcholila hospodářská krize… Vzrostla i citlivost fotomateriálů, začaly se používat menší formáty fotografických přístrojů a v 60. letech se u nás začaly uplatňovat všední motivy.

Setkal jste se při vytváření výstavy s něčím, co vás překvapilo?

Při realizaci jsou vždycky nějaká překvapení. Například Růžičkův snímek provedený technikou infrafotografie nebo nádherná Sudkova fotografie Petrské věže.

Fotografování pražské architektury

Třídílný výstavní cyklus mapuje způsoby a metody fotografování architektury na snímcích pražských staveb.

Součástí expozice je 150 fotografií z několika institucí a nejvýznamnějších soukromých sbírek.

Vánoční otevírací doba: 24. 12.: zavřeno, 25. 30. 12.: 9.00 18.00, 31. 12.: 11.00 -18.00, 1. 1.: 9.00 18.00

Vstupné na výstavu je zdarma.

Výstava je přístupná do 31. března.

MICHAELA ROZŠAFNÁ

Autor: Redakce

29.12.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Autonomní Audi A7 samo ujelo téměř 900 kilometrů v provozu.
14

Samořízené automobily by se mohly testovat na dálnici D2

Izraelský rabín - ilustrační foto

Soud v Soči vyhostil ze země amerického rabína, důvody neuvedl

Brečet nebudu, říká sprejer, který poničil hradby

Na místo činu se o víkendu vrátili sprejeři, kteří ve čtvrtek 16. března pomalovali historické hradby a další místa v Klatovech, a způsobili tak škodu za zhruba 45 tisíc korun. Odstraňovali nápisy, které nastříkali. Lítost by u nich ale člověk hledal jen stěží.

Vinni! Policisté, co zasahovali proti útočnici ze Smíchova, vyslechli trest

Obvodní soud pro Prahu 1 uznal ve čtvrtek vinnými dva policisty, kteří zasahovali proti Michelle Sudků poté, co chtěla zabíjet v kavárně na pražském Újezdě. Potrestal je trestním příkazem. Informaci České televize v úterý potvrdila mluvčí Obvodního soudu pro Prahu 1. Konkrétní druh ani výši trestu soud nezveřejní, dokud nebude výsledek sdělen účastníkům řízení. Oba policisté mohou proti rozhodnutí podat odpor, v tom případě by soudkyně musela nařídit hlavní líčení.

Se zpěvačkou Špinarovou se příznivci rozloučí 1. dubna v Ostravě

Se zpěvačkou Věrou Špinarovou, která náhle zemřela v neděli ve věku 65 let, se její příznivci mohou rozloučit dopoledne 1. dubna v Ostravě. Smuteční síň krematoria ve Slezské Ostravě jim bude zpřístupněna od 09:00 do 12:00. Odpoledne se poslední rozloučení uskuteční pouze v kruhu rodiny a přátel. ČTK o tom dnes informoval Adam Pavlík, syn Věry Špinarové a vedoucí její doprovodné kapely.

Terorista Carlos neboli Šakal dostal v Paříži další doživotní trest

Venezuelský terorista Ilich Ramírez Sánchez, známý pod přezdívkami Carlos či Šakal, dnes u soudu v Paříži dostal doživotní trest za atentát z roku 1974. Carlos už v minulosti dva doživotní tresty dostal. Odpykává si je ve francouzském vězení.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies