Expozice připravená pro Ostravu Galerií hlavního města Prahy je označována za nejrozsáhlejší současnou českou výstavu. Představuje totiž několik desítek děl od čtyřiceti významných autorů. Podtitul instalace zní Fasety modernity v českém umění let 1890-1918 a její autoři - Marie Rakušanová, Karel Srp, Vojtěch Lahoda a Petr Wittlich - chtěli diváka provést etapami hledání a pokusů, které vedly k podobě malířství 20. století.

„Toto poměrně krátké období, kdy vedle sebe pracovalo několik generací, které se navíc musely vyrovnávat se silnými zahraničními vlivy, je poznamenáno nebývalým tvůrčím kvasem na české výtvarné scéně,“ řekl k expozici vedoucí projektu Karel Srp z Galerie hlavního města Prahy.

V několika sálech nově zrekonstruované ostravské galerie doslova vypuká boj mezi několika hlavními směry. Svoje nejzdařilejší díla zde představuje impresionismus bojující se symbolismem, dekadence s expresionismem a kubismus ustupující civilismu. Jejich autoři se představují zároveň jako členové významných uměleckých skupin, kterých v daném období vzniklo hned několik od Spolku výtvarných umělců Mánes přes Osmu, Sursum atd. až po skupinu Tvrdošíjní. Tímto seskupením, které jako jediné navázalo před koncem první světové války na výdobytky moderního umění, prosazené předválečnou generací, monumentální instalace končí.

Výčet jmen vystavených autorů, v němž není zapomenuto ani na českoněmecké umělce (Friedrich Feigl, Wenzel Hablik, Eugen von Kahler…), je opravdu exkluzivní: Bílek, Čapek, Filla, Gutfreund, Jenewein, Kubišta, Lebeda, Mucha, Procházka, Slavíček, Špála, Váchal, Zrzavý… Řada jejich děl, která dobře vystihují zmíněné umělecké boje, je v soukromých sbírkách. O to vzácnější je nyní příležitost tyto skvosty vidět, výstava je totiž složena z velké části právě ze zápůjček od soukromých sběratelů.

Nevšední příběhy

Wenzel Hablik: Hlava muže, 1911, olej, plátno, Galerie výtvarného umění v Ostravě„Je to opravdu rarita vidět tolik vynikajících děl z privátních kolekcí. Sám jsem nevěřil, že se podaří některá díla pro tento projekt získat,“ uvedl k výstavě Martin Kodl, jehož pražská galerie a aukční síň zapůjčila do Ostravy největší počet soukromých děl včetně nejdráže prodaného Filly na českém trhu (Zlaté rybičky u okna).

Rozsáhlá výstava nejenže mapuje specifické významné období, ale přináší i řadu rarit, děl s nevšedním příběhem. K nim patří například plátno od Bohumila Kubišty z roku 1910 nazvané Fragment autoportrétu, zapůjčené rovněž Galerií Kodl. Tento zlomek obrazu pocházející ze sbírky Emila Filly, který ho v roce 1918 získal z Kubištovy pozůstalosti, je vystaven vůbec poprvé.

Podle Karla Srpa se dnes můžeme jen domnívat, co vedlo Kubištu k tomu, aby plátno odřízl tak, že mu chybí hlava. „Je možné, že se tímto gestem Kubišta rozcházel s portrétováním po předchozí kritice. Možná se mu obraz jen nelíbil a chtěl ho poničit. Může to být autoportrét, ale i podobizna Antonína Matějčka, s nímž se v době, kdy plátno vzniklo, stýkal v Paříži. Jisté je, že malíř prožíval těžké období, k čemuž přispěla právě i Matějčkova přátelská kritika jeho tvorby,“ říká k nevšednímu obrazu Srp. Matějčkovu podobiznu nazvanou Čtenář, namalovanou Kubištou rovněž v roce 1910, lze ostatně v Ostravě vidět také. Na výstavu ji zapůjčila pražská Galerie Zlatá husa.

Z dalších významných pláten jmenujme například Tanec Salome, k jehož vzniku inspiroval Emila Fillu El Greco svým obrazem Poslední večeře. Je zde i několik vynikajících děl Antonína Slavíčka, Karla Hlaváčka, Jaroslava Panušky atd. Od Františka Kupky tu lze mimo jiné vidět obrazy Vertikály a Katedrála, od Aloise Bílka Kompozici, Gutfreundovu Kubistickou postavu a desítky dalších. Vystaveno je i několik plastik vynikajících sochařů, jakými byli Quido Kocián nebo Josef Mařatka…

Na hrotě modernityVlastislav Hofman: Šička, 1918, pastel, papír, Galerie hlavního města Prahy

V sálech věnovaným poslední etapě zvoleného období vévodí členové skupiny Tvrdošíjní, kteří zde excelují svými vrcholnými díly. Takovými jsou například Velké koupání Václava Špály, Muž v černém klobouku nebo Chlapec se svítilnou od Josefa Čapka, Zrzavého Luna s konvalinkami či Šílenec. Obrazy již zmíněného Kubišty, od něhož je představen i jeden z nejkrásnějších figurálních obrazů českého moderního malířství - Koupání mužů, nebo dnes již méně často vzpomínaného Vlastislava Hofmana s díly Madona a Šička.

Rozsáhlá expozice, bohatá na slavná jména i významná díla, končí oddílem nazvaným Na hrotě modernity, a završuje tak snahu názorně ukázat cestu umělců k podobě malířství 20. století.

Sváry zření Fasety modernity v českém umění let 1890-1918 Kurátoři: Marie Rakušanová, Karel Srp, Vojtěch Lahoda a Petr Wittlich Pořadatel Galerie hlavního města Prahy Galerie výtvarného umění v Ostravě Otevřeno do 28. února 2009.

Blanka Frajerová