VYBERTE SI REGION

Laboratoř lži berlínské výtvarnice Kathariny Schnitzler zhmotňuje lidská přání

Jindřichův Hradec /FOTOGALERIE/ - V zámecké galerii zkoumá realitu a báje Katharina Schnitzler, ovlivněná duchem jihočeské krajiny… Na druhém nádvoří jindřichohradeckého zámku se zjevila Bílá paní. Liší se ovšem od tradičního zobrazení Perchty z Rožmberka, které znají snad všichni návštěvníci jihočeských památek. Naznačená bílá silueta ženského těla vystupuje z hlubin času, z oválného plátna barvy krve, jež připomíná medailon s portrétem někoho blízkého. Tvoří jednu z instalací výstavy Laboratoř lži Kathariny Schnitzler.

25.4.2012
SDÍLEJ:
Fotogalerie
10 fotografií
V Berlíně žije a tvoří Katharina Schnitzler (*1963), která do 31. května vystavuje svá díla, inspirovaná magií jihočeské krajiny, v jindřichohradecké zámecké galerii. Její výstava má název Laboratoř lži. Originální malířka má za sebou již kolem 50 výstav.

V Berlíně žije a tvoří Katharina Schnitzler (*1963), která do 31. května vystavuje svá díla, inspirovaná magií jihočeské krajiny, v jindřichohradecké zámecké galerii. Její výstava má název Laboratoř lži. Originální malířka má za sebou již kolem 50 výstav.Foto: Deník/ Jaroslav Sýbek

Berlínská výtvarnice se již delší dobu zabývá tématem krajiny a nejnovější inspiraci našla právě v jižních Čechách. Oslovuje ji především duchovní vyzařování, magický rozměr, historická a kulturní paměť konkrétního prostoru. Všechny zmíněné kategorie přitom vnímá jako odlišné světy, meziprostory, jejichž vztahy prostupuje napětí.

Sama sobě i divákovi pokládá otázku, nakolik příběhy zapsané do historické paměti říkají pravdu a nakolik pověry a báje lžou. Jinak řečeno, jak slovně a písemně utvářená paměť určitého místa odráží jeho genia loci. Meziprostory jsou spletitou strukturou, ve které se prolíná současné racionální poznání západní společnosti se světem bájí, mýtů a pověr, který nezanikl, nýbrž čas od času ožívá v každém z nás.

Pravda někde vespod

Lež nepředstavuje Schnitzler jako opak pravdy nebo její záměrné zkreslení, nýbrž jako rozlehlý prostor možností a skutečností, které prostupují současně každým okamžikem našeho života. Ve své laboratoři nepracuje s černobílými negativy a pozitivy, ale se škálou olejových barev, které se navzájem vytlačují, překrývají a znovu vynořují. Zatímco zdálky působí malby spíše dekorativně a navozují dojem harmonie, zblízka znepokojují svou plastičností. Nekonečné nánosy barev provokují zvědavost a dávají tušit, že pravda je někde vespod a zná ji možná jen její stvořitelka.

Malby připomínají prošlapaný koberec, sepraný krajkový závěs, starou zeď popsanou tisíci nejednoznačných příběhů. Zjednodušeně se přemalovávání starých skutečností může jevit jako lež, jejich odkrývání zase jako hledání pravdy. Pravdivost a plnost je však obsažena jen v jejich vzájemném spolužití. Samotná technika malby tak dokonale souzní s myšlenkou jednotlivých děl.

V uspořádání výstavy lze rozkrýt i pozvolný tematický posun od vnější, přírodní či kulturní krajiny, k té osobní, vnitřní. Na počátku stojí symbolicky obraz „the door“ (dveře), který se vztahuje k dalšímu z jihočeských zámků, Červené Lhotě, jejíž fasáda se stává zrcadlem pravdy a lži.  Instalací, jež zahrnuje obraz „appletree“, přechází autorka do intimnější krajiny zahrady. Ani zde ale nenechá diváka spočinout ve stínu starého stromu – jabloně, jež symbolizuje marnou touhu člověka po dokonalém poznání pravdy a lži, pro kterou byl vyhnán z ráje.

Oltář krajiny vlastního srdce

Konečně v centru výstavy je instalace, jež vyvolává představu gotických oltářních desek, posvátného triptychu, jakéhosi oltáře krajiny vlastního srdce. Některá plátna jsou popsána krátkými zlomky textů. Nevysvětlují a nesměrují. Svou mnohoznačností představují jen další šifru na cestě labyrintem pravdy a lži.

Laboratoř lži Kathariny Schnitzler není jen napětím meziprostorů, nýbrž i různých časů a mezičasů života, jehož součástí je nalhávání si a přání si. Zhmotněním lidských tužeb, i propojením racionálně měřeného času se světem lidových pověr, je pás skleněných vitrín s názvem Cesta přání č. 15, který prochází napříč prostorem.  Symbolizuje jindřichohradecký poledník, po jehož překročení se splní každé přání. Objekty umístěné za sklem na voskových polštářích jsou pestrou muzejní expozicí způsobů, jak naplnění tužeb dosáhnout. Vedle jmelí či vlasů čarodějky zde leží třeba motýl Ikarus, upomínající na bolest, která tak často provází poutníka labyrintem lži, pravdy, splněných i nesplněných přání.

VÁCLAV GRUBHOFFER
Autor je kulturní historik

Autor: Redakce

25.4.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Úroveň technického vzdělání podle šéfů strojírenských firem klesá

Praha - Úroveň technického vzdělávání se podle 60 procent ředitelů strojírenských firem za posledních deset let zhoršila. Pesimističtější byli v průzkumu mezi 285 podniky šéfové velkých společností. Vyplývá to z průzkumu analytické společnosti CEEC Research, jehož výsledky mají média k dispozici. Kompletní data budou zveřejněna v úterý na konferenci Budoucnost technického vzdělávání na ministerstvu školství.

Pomníček připomene automobilovou honičku StB a zakladatelů Charty

Praha - Automobilovou honičku Václava Havla a Pavla Landovského se Státní bezpečností, když 6. ledna 1977 ujížděli s prohlášením Charty 77 a seznamem podpisů k poštovním schránkám, má v Praze 6 ztvárnit dočasný pomníček. Instalován bude v Gymnazijní ulici, která ústí do Evropské ulice, tedy v místě, kde byli zatčeni. Slavnostní odhalení se uskuteční 5. ledna, v předvečer 40. výročí události, řekl novinářům náměstek Ústavu pro studium totalitních režimů Ondřej Matějka, který krátkou uměleckou instalaci na místě paměti chystá.

Anonym ohlásil bombu na pražském hlavním nádraží, vlaky nejezdily

Praha - Policie v sobotu večer kvůli anonymní hrozbě bombou vyklidila pražské hlavní nádraží. Železniční doprava byla na víc než hodinu zastavena. Metro svou stanicí na nádraží projíždělo. Policie bombu nenašla, po původci anonymního telefonátu pátrá. Médiím to řekl mluvčí pražské policie Jan Daněk.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies