VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Laboratoř lži berlínské výtvarnice Kathariny Schnitzler zhmotňuje lidská přání

Jindřichův Hradec /FOTOGALERIE/ - V zámecké galerii zkoumá realitu a báje Katharina Schnitzler, ovlivněná duchem jihočeské krajiny… Na druhém nádvoří jindřichohradeckého zámku se zjevila Bílá paní. Liší se ovšem od tradičního zobrazení Perchty z Rožmberka, které znají snad všichni návštěvníci jihočeských památek. Naznačená bílá silueta ženského těla vystupuje z hlubin času, z oválného plátna barvy krve, jež připomíná medailon s portrétem někoho blízkého. Tvoří jednu z instalací výstavy Laboratoř lži Kathariny Schnitzler.

25.4.2012
SDÍLEJ:

V Berlíně žije a tvoří Katharina Schnitzler (*1963), která do 31. května vystavuje svá díla, inspirovaná magií jihočeské krajiny, v jindřichohradecké zámecké galerii. Její výstava má název Laboratoř lži. Originální malířka má za sebou již kolem 50 výstav.Foto: Deník/ Jaroslav Sýbek

Berlínská výtvarnice se již delší dobu zabývá tématem krajiny a nejnovější inspiraci našla právě v jižních Čechách. Oslovuje ji především duchovní vyzařování, magický rozměr, historická a kulturní paměť konkrétního prostoru. Všechny zmíněné kategorie přitom vnímá jako odlišné světy, meziprostory, jejichž vztahy prostupuje napětí.

Sama sobě i divákovi pokládá otázku, nakolik příběhy zapsané do historické paměti říkají pravdu a nakolik pověry a báje lžou. Jinak řečeno, jak slovně a písemně utvářená paměť určitého místa odráží jeho genia loci. Meziprostory jsou spletitou strukturou, ve které se prolíná současné racionální poznání západní společnosti se světem bájí, mýtů a pověr, který nezanikl, nýbrž čas od času ožívá v každém z nás.

Pravda někde vespod

Lež nepředstavuje Schnitzler jako opak pravdy nebo její záměrné zkreslení, nýbrž jako rozlehlý prostor možností a skutečností, které prostupují současně každým okamžikem našeho života. Ve své laboratoři nepracuje s černobílými negativy a pozitivy, ale se škálou olejových barev, které se navzájem vytlačují, překrývají a znovu vynořují. Zatímco zdálky působí malby spíše dekorativně a navozují dojem harmonie, zblízka znepokojují svou plastičností. Nekonečné nánosy barev provokují zvědavost a dávají tušit, že pravda je někde vespod a zná ji možná jen její stvořitelka.

Malby připomínají prošlapaný koberec, sepraný krajkový závěs, starou zeď popsanou tisíci nejednoznačných příběhů. Zjednodušeně se přemalovávání starých skutečností může jevit jako lež, jejich odkrývání zase jako hledání pravdy. Pravdivost a plnost je však obsažena jen v jejich vzájemném spolužití. Samotná technika malby tak dokonale souzní s myšlenkou jednotlivých děl.

V uspořádání výstavy lze rozkrýt i pozvolný tematický posun od vnější, přírodní či kulturní krajiny, k té osobní, vnitřní. Na počátku stojí symbolicky obraz „the door“ (dveře), který se vztahuje k dalšímu z jihočeských zámků, Červené Lhotě, jejíž fasáda se stává zrcadlem pravdy a lži.  Instalací, jež zahrnuje obraz „appletree“, přechází autorka do intimnější krajiny zahrady. Ani zde ale nenechá diváka spočinout ve stínu starého stromu – jabloně, jež symbolizuje marnou touhu člověka po dokonalém poznání pravdy a lži, pro kterou byl vyhnán z ráje.

Oltář krajiny vlastního srdce

Konečně v centru výstavy je instalace, jež vyvolává představu gotických oltářních desek, posvátného triptychu, jakéhosi oltáře krajiny vlastního srdce. Některá plátna jsou popsána krátkými zlomky textů. Nevysvětlují a nesměrují. Svou mnohoznačností představují jen další šifru na cestě labyrintem pravdy a lži.

Laboratoř lži Kathariny Schnitzler není jen napětím meziprostorů, nýbrž i různých časů a mezičasů života, jehož součástí je nalhávání si a přání si. Zhmotněním lidských tužeb, i propojením racionálně měřeného času se světem lidových pověr, je pás skleněných vitrín s názvem Cesta přání č. 15, který prochází napříč prostorem.  Symbolizuje jindřichohradecký poledník, po jehož překročení se splní každé přání. Objekty umístěné za sklem na voskových polštářích jsou pestrou muzejní expozicí způsobů, jak naplnění tužeb dosáhnout. Vedle jmelí či vlasů čarodějky zde leží třeba motýl Ikarus, upomínající na bolest, která tak často provází poutníka labyrintem lži, pravdy, splněných i nesplněných přání.

VÁCLAV GRUBHOFFER
Autor je kulturní historik

Autor: Redakce

25.4.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jiří Zimola.
6

Zimola do voleb nejde, ostatní ano

Několik policejních zásahových jednotech zasahovalo v pondělí v podvečer v českolipském hypermarketu Albert na sídlišti Lada.
AKTUALIZOVÁNO
10

V České Lípě v Albertu se údajně střílelo

AKTUALIZOVÁNO

RECENZE: Terorista z Rammstein se na pódiu odpálil

Praha /FOTOGALERIE/ - V pražské Eden Areně se 28. května uskutečnil první z letošních koncertů skupiny Rammstein.

DOTYK.CZ

29. květen 1985. Den, kdy anglická zvěř zardousila fotbal

Ta tragédie byla nevyhnutelná. V Bruselu, na Heysel Stadionu, se před finále fotbalového poháru mezi Liverpoolem a Juventusem Turín sešlo příliš výbušných ingrediencí. Desetitisíce zpitých chuligánů, nože, střelné zbraně, zchátralý a drolící se stadion, stupidní systém prodeje lístků, v podstatě nulová přítomnost policie. Byla to jatka zbytečná, ale poučná.  

Tatra Trucks zmodernizuje armádní děla. Obrana za ně zaplatí přes miliardu

Samohybné houfnice Dana pro českou armádu zmodernizuje kopřivnická firma Tatra Trucks. Ministerstvo obrany za zakázku zaplatí 1,27 miliardy korun. Zrenovováno bude 33 děl. Zakázkou se v blízké době bude zabývat vláda. Smlouvu by ministerstvo chtělo podepsat v září.

AKTUALIZOVÁNO

Odstartovaly dotace na dešťovou vodu. Zájem je obrovský

Během prvních dvou hodin od otevření nového dotačního programu Dešťovka přijal stát přes 800 žádostí za zhruba 39,5 milionu korun. Je to zhruba 40 procent celkového rozpočtu programu, ve kterém chce stát přerozdělit 100 milionů korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies