VYBERTE SI REGION

Leo Symon ve Vysoké představil své obrazy malované světlem

Vysoká - První experimenty 
s grafikou v počítači začal Leo Symon dělat kolem roku 1988, kdy ještě netušil možnosti, jaké mu přinese.

13.1.2015
SDÍLEJ:
Fotogalerie
18 fotografií
Leo Symon ve Vysoké otevřel svou výstavu Malování světlem.

Leo Symon ve Vysoké otevřel svou výstavu Malování světlem.Foto: Martin Frouz

Sedm grafických programů v počítači používá ke své tvorbě umělec Leo Symon, jehož díla jsou od soboty k vidění v Domě řemesel Arcadis ve Vysoké u Mělníka. 
A to v tamní Galerii Špýchar.

Pozoruhodné obrazy, které pozorovatele lákají stovkami odstínů barev a jejich přechodů, autor v České republice vystavuje teprve podruhé. Do Vysoké díla Lea Symona putovala z Ústí nad Labem.

Výstava s názvem Malování světlem je průřezem autorovy tvorby za posledních deset let. Několik prací je ovšem z doby, kdy byla počítačová grafika téměř neznámým slovem. „První experimenty 
s grafikou v počítači jsem začal dělat kolem roku 1988, kdy jsem ještě netušil možnosti, jaké nám v budoucnu bude poskytovat," přiblížil na sobotní vernisáži umělec a poodhalil, proč dal výstavě název právě Malování světlem.

„Jedna z definicí pro malbu obrazů pomocí počítače je, že když malíř klasickými barvami zachycuje světlo, aby vytvořil obraz, tak v případě počítače je to právě naopak. Pomocí digitálního světla tvoří malíř barvy, z nichž potom vznikne obraz," vysvětlil Leo Symon.
Za slovenského umělce, který žije střídavě v Trnavě 
a v Londýně, netvoří obrazy počítač. Je jen nástrojem, který jeho myšlenky a náměty přenáší do digitálního světa barev, bodů a vektorů.

„Mnozí lidé si představují, že všechnu práci odvede sám počítač. Ten sice dělá velmi rychle úkony, ty ale musí dostat zadané. Někteří lidé tvoří tak, že počítači zadají úlohu 
a pak žasnou, co z něho vyleze. Těchto generátorů náhodných tvarů ale nejsem zastáncem," uvedl autor, který je původní profesí dopravní inženýr a léta pracuje jako správce počítačových systému. Úvodní motiv každého obrazu si v grafickém programu nejprve sám ručně načrtne, pak teprve začne kouzlit pomocí počítačových funkcí.

Ředitel mšenské základní umělecké školy Čeněk Hlavatý, který je zároveň kurátorem pozoruhodné výstavy, byl doslova okouzlen pestrostí barev a pohybem, který je na většině Symonových obrazů zachycen. „Ačkoli jsem o Leu Symonovi nic nevěděl, přes jeho tvorbu jsem dospěl k tomu, že musí být dílem programátora, který vidí do zákulisí systému. Jeho obrazy totiž nejsou tvořeny na základě náhody," řekl Čeněk Hlavatý, podle něhož je až kuriózní, že je ve Vysoké k vidění výstava, která pak poputuje do velkých měst po celém světě. Tím nejbližším bude Praha.

Obrazy Lea Symona jsou vedle Galerie Špýchar k vidění také v Hotelu Kokořín 
v Kokořínském Dolu. Příznivci umění mohou Symonovu tvorbu shlédnout až do 
13. března.

Autor: Jiří Říha

13.1.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Čechům chutná. Přibrzdili ale v alkoholu

Praha – „Spotřeba potravin nabrala dobrý trend. Zdá se, že lidé nemají hlad, ale chuť," zhodnotil poslední čísla šéf odboru statistiky zemědělství, lesnictví a životního prostředí Jiří Hrbek. Poukázal na to, že v Česku i v roce 2015 rostla spotřeba potravin. Má to jen jednu vadu na kráse, bohužel tu podstatnou. Zatímco z Česka mířily do zahraničí suroviny, z ciziny k nám putovaly hotové výrobky.

Dřevo je drahé. Krade se rovnou v lese

Beroun – Topná sezona jede naplno a policisté na nejrůznějších místech republiky znovu vyšetřují krádeže dřeva v lesních porostech.Mnohým lidem se za palivové dříví nechce utrácet a raději si pro něj zajedou do lesa. Zloději odvážejí nejen kulatinu, která je nařezaná u lesních cest, ale také stromy, které si sami pokácí.

Britové poprvé utratili více za vinyly než za stažené desky

Londýn - Příjmy z prodeje vinylových desek v Británii minulý týden poprvé předstihly příjmy ze stahování nahrávek, oznámilo britské sdružení maloobchodníků v zábavním průmyslu (ERA). Za vinylové desky lidé podle ERA utratili 2,4 milionu liber (asi 76 milionů Kč), zatímco za stahování 2,1 milionu liber (zhruba 66,5 milionu Kč). Loni ve stejném období přitom tento poměr činil 1,2 milionu liber za vinyly ku 4,4 milionu liber za digitální hudbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies