VYBERTE SI REGION

Na Staroměstské radnici představují druhý cyklus historických fotografií Prahy

Praha /ROZHOVOR/ – Zatímco se na vánočních trzích na Staroměstském náměstí hemží davy turistů hrnoucí se jeden přes druhého ke stánkům s občerstvením nebo před pódium s kulturním programem, o pár metrů výše si návštěvníci prohlížejí v poklidné atmosféře výstavu historických fotografií Prahy.

17.12.2012
SDÍLEJ:

Kurátorka výstavy Klára HalmanováFoto: Michaela Rozšafná

Sál architektů ve čtvrtém patře Staroměstské radnice hostí od prosince druhý cyklus výstavy „Fotografování pražské architektury", na které jsou k vidění historické snímky pražských staveb. Po první expozici, která mapovala období od vzniku prvního doloženého snímku v roce 1848, se druhá část výstavy zaměřuje na období v letech 1922 – 1968.

„Fotografických výstav o staré Praze se už konalo několik. Tímto cyklem chceme poukázat spíše na každodennost a všední život. Návštěvníka na výstavě napadne například otázka, proč si lidé v minulosti fotografovali snímky s architekturou nebo proč jim stálo za to vyfotit si svůj dům," uvádí třídílnou výstavu kurátorka Klára Halmanová. Podle jejích slov si na výstavě přijdou na své nejen zájemci o architekturu, ale také obyvatelé Prahy či turisté, kteří se chtějí na chvíli vymanit z předvánočního shonu a prohlédnout si, jak naše metropole vypadala v minulosti.

Dráty elektrického vedení napomohly k podobě výstavy

Zhruba 150 fotografií je na výstavě rozděleno do osmi celků podle toho, za jakým účelem vznikly. V prostorném Sále architektů se vyjímají na závěsných průhledných fóliích. „Autor architektonického řešení Jan Fabián se inspiroval fotografií Miroslava Háka, která se stala hlavním motivem výstavy, a zároveň jedním z typických znaků tehdejší i dnešní Prahy, dráty trolejového vedení," vysvětluje provedení kurátorka výstavy.

Všechny snímky, které jsou na expozici k vidění, vybral její autor a historik Pavel Scheufler ze sbírek několika institucí i soukromých sběratelů. „Určité fotografie a pohnutky jejich autorů je možné vykládat mnoha způsoby, každý může v daném snímku najít jiný význam. Například náhodné amatérské fotografie mohou mít v dnešní době neskutečnou dokumentární hodnotu," říká Halmanová. „Překvapivé je také to, jak některé fotografie třeba z 30. let vypadají moderně až současně," dodává. Na výstavě lze nalézt mnohé podstatné nebo zajímavé stavby, které byly v daném období vytvořené. Od Veletržního paláce přes Bruselskou restauraci až po výstavbu sídlišť.

Pavel Scheufler: V současnosti klesá řemeslná úroveň snímků

Autor výstavy Pavel ScheuflerHistorik Pavel Scheufler je autorem třídílného výstavního cyklu „Fotografování pražské architektury", který mapuje způsoby a metody fotografování architektury na snímcích pražských staveb. V Sále architektů na Staroměstské radnici v současnosti probíhá druhá výstava, která je vymezena lety 1922 a 1968.

Jaká doba byla pro Prahu z architektonického hlediska nejbohatší?

Asi by se mělo odlišit, kdy se nejintenzivněji stavělo díky přírůstku obyvatel a kdy vznikla nejhodnotnější díla. Dvacet let prvního samostatného státu, tedy léta 1918–1938, znamenal obrovský stavební rozmach. Ve srovnání s ním léta 1948–1968 nebyla zdaleka tak bohatá. Podstatná velká sídliště se začala stavět až poté.

Jak byly vnímány fotografie architektonických staveb v minulosti oproti dnešku?

Nemyslím, že by profesionální technicky perfektní snímky byly v minulosti vnímány jinak, než současné době. S množstvím mnoha fotografujících laiků však klesá řemeslná úroveň snímků a také v periodikách se vytrácí povědomí, jak má vlastně technicky perfektní fotka architektury vypadat.

Jak se liší současné způsoby a metody fotografování architektonických staveb od dřívějších?

Základní problém fotografování architektury, totiž vyrovnání svislic, zůstává stejný. Způsobu řešení je však v současné době více, takže kácející se svislice je možno vyrovnat například v mnoha grafických programech. Existují i speciální objektivy, které tento problém mohou částečně řešit. Stejně jako dříve může i dnes profesionální fotograf používat fotoaparáty s měchem, který v současnosti provádí záznam buď klasicky na film, nebo s pomocí digitální zadní stěny na čip.

Jakou roli hrají časové mezníky výstavy – roky 1922 a 1968 ve vývoji fotografie?

Z hlediska dějin fotografie nejde o klíčové mezníky. Dvacátá léta znamenají doznívání piktorialismu s jeho měkkou kresbou a náladovostí, 30. léta jsou ve znamení ostrosti a jasnosti snímků, což souvisí i s citlivostí na sociální motivy. Ostatně v roce 1934 u nás vrcholila hospodářská krize… Vzrostla i citlivost fotomateriálů, začaly se používat menší formáty fotografických přístrojů a v 60. letech se u nás začaly uplatňovat všední motivy.

Setkal jste se při vytváření výstavy s něčím, co vás překvapilo?

Při realizaci jsou vždycky nějaká překvapení. Například Růžičkův snímek provedený technikou infrafotografie nebo nádherná Sudkova fotografie Petrské věže.

Fotografování pražské architektury

- Třídílný výstavní cyklus mapující způsoby a metody fotografování architektury na snímcích pražských staveb
- Druhá část výstavy, která je v současnosti k vidění v Sále architektů na Staroměstské radnici, zachycuje období 1922 – 1968
- Součástí expozice je 150 fotografií z několika institucí a nejvýznamnějších soukromých sbírek
- Otevírací doba: pondělí 11.00 - 18.00, úterý až neděle 9.00 - 18.00
- Vánoční otevírací doba: 24. 12.: zavřeno, 25. - 30. 12.: 9.00 - 18.00, 31. 12.: 11.00 -18.00, 1. 1.: 9.00 - 18.00
- Vstupné na výstavu je zdarma
- Autorem výstavy je historik Pavel Scheufler
- Výstava je přístupná do 31. března

MICHAELA ROZŠAFNÁ

Autor: Redakce

17.12.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Ve Švýcarsku byl plně zprovozněn nejdelší železniční tunel světa

Erstfeld (Švýcarsko) - Nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě, vybudovaný ve Švýcarsku pod Alpami, byl dnes otevřen pro plný dopravní provoz. Gotthardský tunel, přezdívaný podle francouzské zkratky GBT, je dlouhý 57,1 kilometru a v některých místech je až 2,3 kilometru pod povrchem.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Sobotka: Přes návrhy změn by se měly firmy na EET nadále chystat

Praha - Přes návrhy změn v elektronické evidenci tržeb (EET), které projednává Poslanecká sněmovna, by se měli podnikatelé na její zavedení připravovat podle platného zákona. Norma jasně uvádí, koho se evidence tržeb týká. V pořadu Otázky Václava Moravce České televize to dnes uvedl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle něj se zdá, že návrhy z dílny ministerstva financí i koaličních lidovců nebudou schváleny. Byla by to nejlepší varianta, dodal premiér.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies