VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na Staroměstské radnici představují druhý cyklus historických fotografií Prahy

Praha /ROZHOVOR/ – Zatímco se na vánočních trzích na Staroměstském náměstí hemží davy turistů hrnoucí se jeden přes druhého ke stánkům s občerstvením nebo před pódium s kulturním programem, o pár metrů výše si návštěvníci prohlížejí v poklidné atmosféře výstavu historických fotografií Prahy.

17.12.2012
SDÍLEJ:

Kurátorka výstavy Klára HalmanováFoto: Michaela Rozšafná

Sál architektů ve čtvrtém patře Staroměstské radnice hostí od prosince druhý cyklus výstavy „Fotografování pražské architektury", na které jsou k vidění historické snímky pražských staveb. Po první expozici, která mapovala období od vzniku prvního doloženého snímku v roce 1848, se druhá část výstavy zaměřuje na období v letech 1922 – 1968.

„Fotografických výstav o staré Praze se už konalo několik. Tímto cyklem chceme poukázat spíše na každodennost a všední život. Návštěvníka na výstavě napadne například otázka, proč si lidé v minulosti fotografovali snímky s architekturou nebo proč jim stálo za to vyfotit si svůj dům," uvádí třídílnou výstavu kurátorka Klára Halmanová. Podle jejích slov si na výstavě přijdou na své nejen zájemci o architekturu, ale také obyvatelé Prahy či turisté, kteří se chtějí na chvíli vymanit z předvánočního shonu a prohlédnout si, jak naše metropole vypadala v minulosti.

Dráty elektrického vedení napomohly k podobě výstavy

Zhruba 150 fotografií je na výstavě rozděleno do osmi celků podle toho, za jakým účelem vznikly. V prostorném Sále architektů se vyjímají na závěsných průhledných fóliích. „Autor architektonického řešení Jan Fabián se inspiroval fotografií Miroslava Háka, která se stala hlavním motivem výstavy, a zároveň jedním z typických znaků tehdejší i dnešní Prahy, dráty trolejového vedení," vysvětluje provedení kurátorka výstavy.

Všechny snímky, které jsou na expozici k vidění, vybral její autor a historik Pavel Scheufler ze sbírek několika institucí i soukromých sběratelů. „Určité fotografie a pohnutky jejich autorů je možné vykládat mnoha způsoby, každý může v daném snímku najít jiný význam. Například náhodné amatérské fotografie mohou mít v dnešní době neskutečnou dokumentární hodnotu," říká Halmanová. „Překvapivé je také to, jak některé fotografie třeba z 30. let vypadají moderně až současně," dodává. Na výstavě lze nalézt mnohé podstatné nebo zajímavé stavby, které byly v daném období vytvořené. Od Veletržního paláce přes Bruselskou restauraci až po výstavbu sídlišť.

Pavel Scheufler: V současnosti klesá řemeslná úroveň snímků

Autor výstavy Pavel ScheuflerHistorik Pavel Scheufler je autorem třídílného výstavního cyklu „Fotografování pražské architektury", který mapuje způsoby a metody fotografování architektury na snímcích pražských staveb. V Sále architektů na Staroměstské radnici v současnosti probíhá druhá výstava, která je vymezena lety 1922 a 1968.

Jaká doba byla pro Prahu z architektonického hlediska nejbohatší?

Asi by se mělo odlišit, kdy se nejintenzivněji stavělo díky přírůstku obyvatel a kdy vznikla nejhodnotnější díla. Dvacet let prvního samostatného státu, tedy léta 1918–1938, znamenal obrovský stavební rozmach. Ve srovnání s ním léta 1948–1968 nebyla zdaleka tak bohatá. Podstatná velká sídliště se začala stavět až poté.

Jak byly vnímány fotografie architektonických staveb v minulosti oproti dnešku?

Nemyslím, že by profesionální technicky perfektní snímky byly v minulosti vnímány jinak, než současné době. S množstvím mnoha fotografujících laiků však klesá řemeslná úroveň snímků a také v periodikách se vytrácí povědomí, jak má vlastně technicky perfektní fotka architektury vypadat.

Jak se liší současné způsoby a metody fotografování architektonických staveb od dřívějších?

Základní problém fotografování architektury, totiž vyrovnání svislic, zůstává stejný. Způsobu řešení je však v současné době více, takže kácející se svislice je možno vyrovnat například v mnoha grafických programech. Existují i speciální objektivy, které tento problém mohou částečně řešit. Stejně jako dříve může i dnes profesionální fotograf používat fotoaparáty s měchem, který v současnosti provádí záznam buď klasicky na film, nebo s pomocí digitální zadní stěny na čip.

Jakou roli hrají časové mezníky výstavy – roky 1922 a 1968 ve vývoji fotografie?

Z hlediska dějin fotografie nejde o klíčové mezníky. Dvacátá léta znamenají doznívání piktorialismu s jeho měkkou kresbou a náladovostí, 30. léta jsou ve znamení ostrosti a jasnosti snímků, což souvisí i s citlivostí na sociální motivy. Ostatně v roce 1934 u nás vrcholila hospodářská krize… Vzrostla i citlivost fotomateriálů, začaly se používat menší formáty fotografických přístrojů a v 60. letech se u nás začaly uplatňovat všední motivy.

Setkal jste se při vytváření výstavy s něčím, co vás překvapilo?

Při realizaci jsou vždycky nějaká překvapení. Například Růžičkův snímek provedený technikou infrafotografie nebo nádherná Sudkova fotografie Petrské věže.

Fotografování pražské architektury

- Třídílný výstavní cyklus mapující způsoby a metody fotografování architektury na snímcích pražských staveb
- Druhá část výstavy, která je v současnosti k vidění v Sále architektů na Staroměstské radnici, zachycuje období 1922 – 1968
- Součástí expozice je 150 fotografií z několika institucí a nejvýznamnějších soukromých sbírek
- Otevírací doba: pondělí 11.00 - 18.00, úterý až neděle 9.00 - 18.00
- Vánoční otevírací doba: 24. 12.: zavřeno, 25. - 30. 12.: 9.00 - 18.00, 31. 12.: 11.00 -18.00, 1. 1.: 9.00 - 18.00
- Vstupné na výstavu je zdarma
- Autorem výstavy je historik Pavel Scheufler
- Výstava je přístupná do 31. března

MICHAELA ROZŠAFNÁ

Autor: Redakce

17.12.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Komerční banka

Přechod k jiné bance bude od března snazší

Ilustrační foto.
6

Cukrárna Šárka v Michálkovicích končí, hlavním důvodem je EET

Nemocnice se propadají do dluhů. Bez injekcí z krajů by neměly na provoz

/INFOGRAFIKA/ Nemocnice jsou na tom stále hůř, přestože účty pojišťoven bobtnají – jen za poslední dva roky se jejich přebytky navýšily o 11,5 miliardy korun. Kde je problém? Experti tvrdí, že je české zdravotnictví špatně nastaveno.

Filipínští islamisté sťali uneseného Němce, nedostali výkupné

Filipínská teroristická skupina Abu Sayyafa zavraždila sedmdesátiletého německého rukojmího, což ukazuje dnes zveřejněný videozáznam činu. Smrt svého občana potvrdila a odsoudila vláda v Berlíně. Filipíny označily zločin za barbarský. Muže radikální islamistická organizace unesla loni v listopadu, když se plavil kolem jednoho z ostrovů na jihozápadě Filipín. Jeho devětapadesátiletá partnerka přišla o život už při únosu.

Národní galerie má novou ostrahu. V úterý už bude přístupná expozice

Národní galerie (NG) v Praze dnes uzavřela novou smlouvu o ostraze svých šesti objektů i uměleckých děl se společnostmi G4S a Indus. "Noví dodavatelé od úterý 28. února, kdy se výstavní prostory Národní galerie znovu otevřou pro návštěvníky, zajistí kompletní služby," uvedla NG na webu. Své objekty NG o víkendu uzavřela kvůli sporům s bezpečnostní agenturou ABAS IPS Management.

Dva měsíce nemoci už vás nezničí. Nemocenská by se měla zvýšit

Dlouhodobě nemocným by v příštím roce mohla stoupnout nemocenská. Zatímco nyní dostávají od 15. dne nemoci dávky ve výši 60 procent vyměřovacího základu bez ohledu na délku choroby, vláda včera navrhla, aby dávky od druhého a poté i od třetího měsíce dlouhodobé nemoci vzrostly. Po měsíci stonání by tak zaměstnanci měli nově dostávat 66 procent vyměřovacího základu, od dvou měsíců dokonce 72 procent.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies