VYBERTE SI REGION

Národní technické muzeum vystavuje velorexy

Praha /FOTOGALERIE/ - To je hadrák, pane. Ten neublíží, ten leští, reagoval v legendárním filmu Vrchní, prchni chudý knihkupec Vrána na výtku majitele honosného vozu, že se mu svým lidovým vozítkem značky Velorex otřel o jeho chloubu. To se psal začátek 80. let a těchto motorových tříkolek se po českých silnicích pohybovala spousta.

13.4.2016
SDÍLEJ:
Fotogalerie
9 fotografií
Národní technické muzeum představuje v dopravní hale od 13. dubna do 25. září 2016 legendární motorovou tříkolku naší minulosti – vozítka značky Velorex

Národní technické muzeum představuje v dopravní hale od 13. dubna do 25. září 2016 legendární motorovou tříkolku naší minulosti – vozítka značky VelorexFoto: Deník/Dimír Šťastný

Nyní jsou středem zájmu sběratelů, kteří je do neděle 25. září vystavují prostřednictvím svého klubu veteránů v Národním technickém muzeu (NTM) v Praze. V dopravní hale se jich setkala desítka, mezi nimi i ojedinělé prototypy včetně velorexu nákladního či přestavby s karoserií z laminátu.

Podle ředitele Muzea dopravy NTM Arnošta Nezmeškala díky péči majitelů stále šíří po českých i zahraničních silnicích pozitivní atmosféru. I když první prototyp, jehož autorem byl František Stránský, by dnes málokdo poznal.

Lidové vozítko velorex patří mezi legendy československých silnic z let socialismu. Jeho čtyřkolová varianta si po patřičných úpravách zahrála v dětském filmu Ať žijí duchové.

Hadraplán oblečený do módní džínoviny

Toto lichostopé vozítko se dostalo i do písničky Ivana Mládka, tentokrát v džínové podobě. I když autor tehdy ještě nemohl tušit, že se „hadraplán" oblečený do módní džínoviny jednou stane skutečností, jak dosvědčuje kreativita sběratelů. Velorex se objevil i v jednom z dílů britské série Top Gear.

Český velorex je stále jediným homologovaným vozidlem s plátěnou karoserií na světě. A nevadí, že se mu v době rozkvětu posměšně říkalo hadrák, hadrolet, husí stehno, montgomerák, netopýr, splašené trubky či prchající stan.

Až do konce druhého tisíciletí k jeho řízení stačilo mít řidičský průkaz skupiny A (motocykl). Nyní je nutné mít průkaz skupiny B1 (auto od 17 let). Velorexy dnes díky sběratelům jezdí po celé Evropě, několik jich je v Asii, Americe a jeden dokonce v Austrálii.

Tělesně vadní do šťastné budoucnosti!

Historie velorexů však nebyla jednoduchá. Ve složitém období počátku 50. let minulého století množství jiných zajímavých projektů zahynulo na stolech byrokratů s mocí řídit socialistický průmysl. Bratři Stránští však dokázali přesvědčit, že právě jejich tříkolka je tím nejvhodnějším vozidlem pro invalidy.

S reklamním heslem Tělesně vadní do šťastné budoucnosti! vzniklo od roku 1950 zhruba 15.000 tříkolek a později téměř 1500 čtyřkolových modelů. Velorex se udržel ve výrobě přes 20 let, a dočkal se dokonce exportu do ciziny. V roce 1973 byla výroba ukončena.

Obléci toto vozítko do originálního, původně koženkového kabátu, není jednoduché. Švy musejí přesně sednout na trubkový rám, jehož předlohou byly kostry letadel. Zručný čalouník to zvládne za 90 hodin a výsledek potěší sběratele v tuzemsku i v zahraničí.

Autor: ČTK

13.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Úroveň technického vzdělání podle šéfů strojírenských firem klesá

Praha - Úroveň technického vzdělávání se podle 60 procent ředitelů strojírenských firem za posledních deset let zhoršila. Pesimističtější byli v průzkumu mezi 285 podniky šéfové velkých společností. Vyplývá to z průzkumu analytické společnosti CEEC Research, jehož výsledky mají média k dispozici. Kompletní data budou zveřejněna v úterý na konferenci Budoucnost technického vzdělávání na ministerstvu školství.

Pomníček připomene automobilovou honičku StB a zakladatelů Charty

Praha - Automobilovou honičku Václava Havla a Pavla Landovského se Státní bezpečností, když 6. ledna 1977 ujížděli s prohlášením Charty 77 a seznamem podpisů k poštovním schránkám, má v Praze 6 ztvárnit dočasný pomníček. Instalován bude v Gymnazijní ulici, která ústí do Evropské ulice, tedy v místě, kde byli zatčeni. Slavnostní odhalení se uskuteční 5. ledna, v předvečer 40. výročí události, řekl novinářům náměstek Ústavu pro studium totalitních režimů Ondřej Matějka, který krátkou uměleckou instalaci na místě paměti chystá.

Anonym ohlásil bombu na pražském hlavním nádraží, vlaky nejezdily

Praha - Policie v sobotu večer kvůli anonymní hrozbě bombou vyklidila pražské hlavní nádraží. Železniční doprava byla na víc než hodinu zastavena. Metro svou stanicí na nádraží projíždělo. Policie bombu nenašla, po původci anonymního telefonátu pátrá. Médiím to řekl mluvčí pražské policie Jan Daněk.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies