VYBERTE SI REGION

Nejlepší tanečníci ve městě. Začíná Tanec Praha

Praha /ROZHOVOR/ - Hlavním programem začíná v pondělí 2. června 26. ročník Mezinárodního festivalu současného tance a pohybového divadla Tanec Praha. Propojí několik pražských scén: žižkovský Ponec, Loď Tajemství bratří Formanů nebo Hudební divadlo Karlín.

2.6.2014
SDÍLEJ:

Tanec Praha předvede špičku současného světového tanečního divadla.Foto: Sylvie-Ann Paré

Zatímco Česká taneční platforma začátkem dubna nabídla to nejlepší z českého tanečního divadla, Tanec Praha zamíří do celého světa: hned na pondělní slavnostní zahájení tak přiveze například jednu z vůdčích osobností australského současného tance Lucy Guerin.

Belgický soubor les ballets C de la B uznávaného režiséra a choreografa Alaina Platela pak 22. června přijede se svou nejnovější inscenací Coup Fatal, a to dvanáct dní po světové premiéře ve Vídni.

A událostí sezóny bude příjezd Kanaďanky Marie Chouinard s programem Svěcení jara, který v Hudebním divadle Karlín doplní originální kus Henri Michaux: Mouvements.

„Kdybych zúžila znalost diváků na osobnosti, které se pohybují na české divadelní scéně, tak řekněme, že Lucy Guerin je takový vysoce kvalitní Jiří Havelka, Alain Platel to už je Vladimír Morávek v tanci a Marie Chouinard, to je Robert Wilson," přirovnala ředitelka festivalu Yvona Kreuzmannová na dotaz Deníku mezinárodní hvězdy letošního programu k osobnostem z klasického divadla.

Chybět ale nebudou ani domácí. Úspěšný český soubor Spitfire Company na festivalu uvede premiéru své inscenace Animal Exitus.

Yvona Kreuzmannová, ředitelka festivalu Tanec Praha: Osobnosti tance do Prahy přivážíme hodně pod cenou

Taneční svět svou energií dokáže oslovit každého," říká žena, která jako ředitelka stojí u dnes startujícího festivalu Tanec Praha a je bez nadsázky nestorkou českého tanečního divadla: Yvona Kreuzmannová.

ZAKLADATELKA FESTIVALU Česká taneční platforma a členka jeho poroty Yvona KreuzmannováLetos na festival přivážíte například představení belgického choreografa Alaina Platela. I pro diváky, kteří ho neznají, může být zajímavé, že tak činíte pouhých 12 dní po jeho světové premiéře. Přestože Platel patří ke špičce v oboru, není to trochu risk?

Je to model koprodukcí největších mezinárodních festivalů, který v Evropě funguje léta. Nikdy jsme ale do tohoto rizika nešli, protože jsme byli opatrní a také nemáme takové peníze jako jiné velké festivaly. Letos jsme si ale řekli, že to začneme a chceme to dělat i v příštích letech. Takže budeme mít českou premiéru Spitfire Company a bude tady zmíněný Alain Platel. Co se Platela týče, těžko bychom hledali kvalitnější jméno, které by bylo zárukou, že z toho vyjde něco zajímavého. Už také víme, že příští rok tu bude izraelský umělec Ohad Naharin, další obrovská osobnost.

Mluvila jste o penězích. Jaké honoráře berou největší hvězdy, které na Tanci Praha vystupují?

Mám samozřejmě přísný zákaz říkat, za kolik peněz u nás umělci vystupují, protože pořád - i když je to pro nás strašně drahé - je to méně, než jim platí na jiných evropských festivalech. Třeba taková Lucy Guerin běžně udělá jedno představení za 10 tisíc australských dolarů, což my si vůbec nemůžeme dovolit. Alain Platel by zase běžně nešel pod 30 tisíc euro za dvě představení. Pohybujeme se v rovinách, které pro nás jsou nedosažitelné, ale smlouváme… o výši honorářů, o podmínkách, snažíme se, aby z toho Praha nevypadla. A zároveň jednáme s ministerstvem financí o tom, že už festivaly musí postavit do jiné roviny, aby mohly v Evropě konkurovat, protože takto to dál nejde. Teď se otevřela velká diskuse i na téma festivaly vážné hudby, ale nevidím důvod, proč by to měla být jen vážná hudba. Jestliže jsou tady festivaly, které dělají vizitku České republice v zahraničí, ať už jde o jakoukoli oblast umění, měly by být podporovány v samostatném programu, který bude ministerstvo kultury spravovat a ministerstvo financí podporovat.

Dalším odvážným bodem v programu je Svěcení jara. V minulosti ho diváci mohli vidět v O2 areně, teď bude v Hudebním divadle Karlín. Proč právě tam?

Narazili jsme na to, že Praha nedisponuje divadlem, které je velikostí vídeňského Burgtheateru nebo některých berlínských scén. Potřebovali bychom sál, který by kapacitně odpovídal tomu, kdybyste vedle sebe dali budovy Státní opery a Hudebního divadla Karlín a tyto scény propojili. I když by samozřejmě byla otázka, jestli by Praha takový sál uživila. Takže vybíráme inscenace, které fungují bez živé hudby. A věříme, že Svěcení jara s kvalitní nahrávkou zarezonuje stejně silně. Přídavkem bude právě semknuté divadelní prostředí, kde je vztah diváka k umělci velmi blízký.

Festivalu Tanec Praha se věnujete už drahnou řádku let. Stále vás to naplňuje?

Kupodivu ano. Měla jsem pěknou pauzu v letech 2006 až 2008, kdy jsem se snažila trochu nasměrovat kulturní politiku a pracovala jsem jako poradkyně ministra. A musím říct, že návrat ze státní správy do uměleckého prostředí pro mě byl velmi příjemný a zase mi vrátil tu energii, kterou tanečníci mají. Taneční svět je velmi pestrý a zajímavý, pořád v něm vzniká něco nového a dokáže oslovit každého.

Hlavní program Tance Praha 2014 v Praze (2. až 26. června)2. + 3. + 4. června | 20.00 | Ponec - divadlo pro tanec
Slavnostní zahájení
Lucy Guerin Inc and Belvoir (AU): Conversation Piece

5. června | 20.00 | Ponec - divadlo pro tanec
Jérôme Bel (FR): Cédric Andrieux

9. června | 20:00 | Ponec - divadlo pro tanec
Premiéra: Spitfire Company (CZ): Animal Exitus

10. + 11. června | 19.00 | Alfred ve dvoře
Evropská taneční laboratoř 1
Cie József Trefeli (CH): JINX 103
Clément Dazin (FR): Bruit de couloir

11. června | 21:00 + 12. června | 19.00 + 21.00 | Ponec - divadlo pro tanec
Cie Philippe Saire (CH): Black Out

17. + 18. června | 20.00 | Ponec - divadlo pro tanec
Evropská taneční laboratoř 2
Sofia Dias & Vítor Roriz (PT): A gesture that is nothing but a threat
Antonin Comestaz (NL): Out of the Grey

19. června | 20.00 | Loď Tajemství
Dny Jeruzaléma v Praze ve spolupráci s Tancem Praha
Einat Ganz (IL): All we ever wanted was everything
Noa Zuk (IL): Doom Doom Land

20. června | 18.30 | Loď Tajemství
Dny Jeruzaléma v Praze ve spolupráci s Tancem Praha
Einat Ganz (IL): All we ever wanted was everything

20. června | 20.00 | Ponec - divadlo pro tanec
Ve spolupráci s Dny Jeruzaléma v Praze
Iris Erez (IL): Homesick
Noa Zuk (IL): Doom Doom Land

22. června | 20.00 | Hudební divadlo Karlín
Les ballets C de la B & KVS / Alain Platel, Fabrizio Cassol, Serge Kakudji (BE): Coup Fatal

26. června | 10.30 - 13.00 | Národní galerie v Praze - Veletržní palác
Cie Marie Chouinard (CA): In Museum

25. a 26. června | 20.00 | Hudební divadlo Karlín
Slavnostní zakončení - událost sezony
Cie Marie Chouinard (CA): The Rite of Spring / Svěcení jara + Henri Michaux: Mouvements


Autor: Ondřej Leinert

2.6.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Inkluze je zločin na dětech, říká Václav Klaus mladší

Havlíčkův Brod /ROZHOVOR/ - Má všeobecní vzdělání budoucnost? Je inkluze krok tím správným směrem? To byla hlavní témata přednášky, kterou v Havlíčkově Brodě nedávno připravil Okrašlovací spolek Budoucnost.

Manželé ze Kdyně se snažili zachránit život mladému sportovci. Bohužel marně

Hluboká - Silák z Hluboké zemřel za jízdy na kole. Jeho otec děkuje manželům Homolkovým, kteří bojovali o jeho život.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies