Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Největší výstava současného umění v Liberci

Liberec - Oblastní galerie Liberec představuje na velkém prostoru český a britský videoart několika posledních let. Výstava končí 22. února.

7.2.2015
SDÍLEJ:

VIDEOART je představen v Oblastní galerii v Liberci vůbec poprvé. Návštěvníci mohou shlédnout několik videí v prostoru bývalého bazénu a dvou menších bočních prostorách, ve kterých fungují galerie SET a NIKA. Foto: OGL

Nová média vstoupila do našich životů a ovládla je. Propojení zvuku a videa se stalo nejsugestivnějším nástrojem ovládání lidí. Po přijení internetu vznikla nová platforma pro vyjádření. Umělci využívající video a nebo audio data uložená na nosičích jako je videokazeta, počítačový soubor uložený na hard disku, CD-ROM, DVD-ROM a podobně, vytváří umělecká díla, která dala vzniknout nové formě současného umění, videoartu.

Rekurze 1.618

Oblastní galerie v Liberci (OGL) ve spolupráci s kurátory Janem Stolínem a Janem Mladovským představuje významné české a britské tvůrce videoartu v největší výstavě věnované současnému umění, kterou kdy kulturní instituce zorganizovala. Zde je ale nutné připomenout, že Rekurze 1.618, jak zní název výstavy, se už ve stejném formátu a složení uskutečnila v Galerii PBR v Třeboni. Risk a zapojení liberecké galerie tak byly mnohem menší než by se předpokládalo.

Výstava představuje podle kurátorů ze strany londýnské scény skupinu mladší a střední generace, mezi nimiž zaujímá významné místo poslední laureátka Turnerovy ceny Laure Prouvost. Ze strany scény pražské je generační rozptyl širší. V obou případech se výběr umělců pokouší o reprezentativní představení vyrovnaného celku odrážející škálu a pestrost současných výrazových prostředků videoartu.

Video v bazéně

Konkrétně se v prostorách bývalého bazénu a dvou bočních galerií dají shlédnout videa Marka Aeriala Wallera, Daniely Baráčkové, George Barbera, Sebastiana Buerknera, Jiřího Davida, Redmonda Entwistleho, Dana Hanzlíka, Anji Kirschner & Davida Panose, Radima Labudy, Adama Leecha, Jana Mladovského, Pavla Mrkuse, Matthewa Noel-Toda, Hannah Perry, Laure Prouvost, Clunie Reida, Rachel Reupke, Jana Stolína, Viktora Takáče, Maiji Timonen, Tomáše Wernera nebo Martina Zeta a Petra Zubka.

Jedním z prezentovaných umělců je i výtvarný umělec Zbyněk Baladrán (jeho instalace na obrázku), který studoval dějiny umění na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze a později navštěvoval ateliér vizuální komunikace Jiřího Davida, ateliér malby a ateliér nových médií na pražské AVU. Baladrán je jedním ze spoluzakladatelů a kurátorů prostoru pro současné umění display, který byl založen v Praze v roce 2001. Jeho díla lze charakterizovat jako hledání souvislostí mezi minulostí a její konstrukcí ve vztahu k převládajícím epistemologickým vzorům.

Prostředkem prezentace všech jmenovaných se stávají kamera, monitor, televize, videopřehrávač či jiný přístroj, umožňující čtení a zpřístupnění dat. Oproti filmové projekci, divadelní produkci či televiznímu vysílání jde o podskupinu uměleckých děl, které zdrojové informace využívají v nových souvislostech a časových relacích společně s nástroji. Výsledným dílem se pak stává buď samostatný záznam, prezentovaný společně s přístrojem video-skulptura či video-instalace, nebo syntetický tvar, sjednocující videoart s jiným uměním.

Rozdíl mezi filmem a videoartem popsal srozumitelně jeden z kurátorů Jan Mladovský. „Jeden z rozdílů je prezentace. Pro běžného diváka je film zážitek v rámci kolektivu obecenstva jednoho představení kina s daným začátkem a koncem, zatímco videoart je většinou zážitek spojený s návštěvou galerie, kde umělecké dílo běží nepřetržitě ve smyčce a divák jako jedinec má volbu sledovat prezentaci tak dlouho, jak se mu zlíbí. Opakované sledování může vést k pocitu rekurze a v případě vstřícného zájmu dobré umělecké dílo začne záhy odhalovat své kouzlo, podobným způsobem opakování slavné Fibonacciho řady také záhy dosáhne poměrně přesné aproximace odhalující uspokojující proporce magického zlatého řezu: čísla 1.618…" vysvětlil Mladovský zároveň původ názvu výstavy.

Kam dále a co se bude dít?

Výstava končí v liberecké galerii už 22. února, do té doby, ale mohou zájemci stihnout ještě několik událostí spojených s videoartem. Příští týden ve čtvrtek se koná komentovaná prohlídka s kurátorem a zároveň jedním z vystavujících umělců Janem Stolínem. 17. února pak proběhne v OGL malá konference, jejíž snahou bude podle Stolína nastolení diskuze o tom, jak pracovat s videoartem, jak by k němu měly galerie přistupovat a kam dále může směřovat (myšleno jak OGL, tak videoart).

Oblastní galerie v Liberci je otevřena každý všední den kromě pondělí od 10 do 17 hodin. Každý čtvrtek je vstup do galerie pro všechny zdarma a expozice jsou otevřené o hodinu déle.

Autor: Petr Vodseďálek

7.2.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Policisté vyšetřují na místě, kde k hrůzné události došlo.
AKTUALIZOVÁNO
8

V Doubici zavraždili mladou dívku, další bojuje o život

Tomio Okamura ve Sněmovně.
51 9

Piráti a Okamura ve Sněmovně, TOP 09 mimo, říká průzkum

Trump nám vyhlásil válku, tvrdí Severokorejci. Americké bombardéry sestřelíme

Ministr zahraničí Severní Koreje Ri Yong-ho dnes v New Yorku oznámil, že Pchongjang si vymezuje právo sestřelit americké bombardéry i v případě, že budou mimo severokorejský vzdušný prostor. USA podle něj Severní Koreji vyhlásily válku. Svět by si „měl jasně pamatovat“, že to byli první Američané, kdo válku deklaroval, prohlásil Ri Yong-ho. Bílý dům jeho slova označil za "absurdní".

VIDEO: Policie zasahuje. Drogy, kam se podíváš

Osm případů týkající se drogové kriminality řeší policisté v Chebu. Nejstaršímu zadrženému je 74 let. Policejní záběry odhalují například plně vybavenou pěstírnu marihuany.

Kanibalismus v Rusku: manželé měli sníst až třicet lidí

Podle ruských médií je manželský pár z Krásnodaru zodpovědný za smrt třiceti lidí, které měl údajně sníst. Vyšetřovatelé zatím podrobnější informace nezveřejnili. Videa a fotografie z vyšetřování se podařilo získat serveru Russia Today. Obviněni byli zatím ze smrti jedné ženy.

Nadávky, krádeže, potyčky. V Přerově už se bojí i Romové

Chovají se, jako kdyby jim tu všechno patřilo. Máme strach jít večer po ulici. Obchodníci z lokalit u nádraží, ale i lidé, kteří zde žijí, popisují, že atmosféra v Přerově v poslední době zhoustla.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení