VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Petr Domanický: Optimismus 60. let vyšel jen zčásti

Plzeň /ROZHOVOR/  - Lesk, barvy a iluze charakterizují architekturu Plzně 60. let. Výstavu, na níž je možné vidět plány a nákresy staré více než padesát let stejně jako dobové fotografie i snímky mapující dnešní stav staveb z tehdejší doby, připravil Petr Domanický ze Západočeské galerie v Plzni. Zahájena byla 19. listopadu a potrvá do 9. února 2014.

28.11.2013
SDÍLEJ:

Petr Domanický ukazuje jeden z exponátůFoto: DENÍK/Zdeněk Vaiz

Co může návštěvník od výstavy s názvem Lesk, barvy a iluze/ Architektura Plzně šedesátých let a stejnojmenné publikace očekávat?
Nejde o hlubokou vědeckou reflexi. Chtěli jsme se s odstupem času podívat na toto období. Vytvořit vyvážený pohled, kritizovat přemrštěné a bezohledné vize, ale také vyzdvihnout velkorysé návrhy i realizace, i ukázat, co přežilo dodnes.

A na co jste přišli?
Že významných staveb celoměstského nebo regionálního charakteru vzniklo vlastně celkově málo, Plzeň byla podinvestovaná. Většina z těch postavených se navíc v původní podobě nezachovala. Jsou buď zbourané, nebo radikálně přestavěné. Plzeň navíc nelze srovnávat s Prahou nebo Brnem, kde v 60. letech bylo uskutečněno více zajímavých realizací, ale tato města měla jiné podmínky. I v Plzni se však podařilo vytvořit mnoho pozitivního. Typickou plzeňskou stavbou 60. let, která se zachovala v téměř nezměněné podobě, je zimní stadion nebo hotel Ural či bývalý Prior. Také jsme ale přišli na to, že byl tehdy položen základ k mnoha dnešním problémům.

Můžete to blíže vysvětlit?
Určitě by to bylo na dlouhý rozbor… V 60. letech byl závazně přijat první územní plán města Plzně. Jeho principy však vycházejí z plánu připraveného již ve 40. letech, který byl velmi výrazně ovlivněn funkcionalismem a Corbusierovými vizemi zářících měst, a tak tento plán počítal s tím, že historické centrum Plzně (s výjimkou historického jádra) bude srovnáno se zemí a vystavěno bude nové. Plán přinesl také nový dopravní systém – hlavní silnice měly být rozšířeny na čtyřproudé – tzv. expresní – a jejich hlavní křížení bylo umístěno do centra města – jde o křižovatky U Jána a u hlavní pošty. Díky tomuto územnímu plánu hlavní evropské tahy vedou nejen centrem Plzně, ale i mnohými obytnými předměstími a vážně jim škodí.

Ale plán srovnat se zemí historické centrum realizován nebyl…
Byla to doba plná optimismu. Vytvořila se iluze, že se podaří postavit během jedné generace nové město. Ale v 60. letech bylo realizováno jen velmi málo z plánovaných velkorysých staveb a doba normalizace byla podstatně horší. Vždyť areál fakultní nemocnice není dokončen dodnes, stejně jako tzv. Zelený trojúhelník – tedy univerzitní areál. Nebyly finanční, technické a ani personální prostředky na to realizovat všechny plány, a tak naštěstí Americká a Klatovská třída, stejně jako synagoga a jiné stavby určené ke zbourání, zachovány zůstaly.

Autor: Hana Josefová

28.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Havárie ultralightu. Ilustrační foto:
AKTUALIZUJEME

Bolí mě záda. Pád ultralightu nedaleko letiště Pohoří pilot přežil.

Sále populárnější lev Fufi žije ve Zděchově.
12

Chovatel lva: Úřady mě chtějí finančně zlikvidovat

Poslední den kouření v hospodách: Protesty? Třeba vysypání nedopalků na ulici

/ANKETA, INFOGRAFIKA/ Poslední možnost zakouřit si v restauraci nebo baru mají v úterý lidé po celé republice. Pak už jim to nedovolí takzvaný protikuřácký zákon, který začne platit od středy 31. května.

Michal Klíma: Stát má podporovat nezávislá média

Téma svobody médií v České republice se už dostalo i do agendy jednání Evropského parlamentu. Dne 1. června se budou poslanci zabývat tématem Riziko politického zneužití médií v ČR.

AUTOMIX.CZ

Garáž 10 motoristů: Tahle parta stavěla fascinující auta, socialismu navzdory

Sedmdesátá léta minulého století československým automobilovým nadšencům příliš nepřála. Nabídka aut byla samozřejmě úzká a když už jste si vybrali, ani samotné pořízení nemuselo být snadné. Našli se ale tací, kteří se s takovou situací odmítli smířit a i v náročných podmínkách si plnili svoje automobilové sny. Takoví byli i nadšenci, kteří stáli za projektem s podivuhodným názvem GIOM.

Záludná Paříž. Je Roland Garros nejtěžší grandslam?

Každý grandslam bývá spojován s nějakým tím „nej", které si pečlivě hýčká a žárlivě střeží. Wimbledon je ze čtyř tenisových veleturnajů nejstarší a nejtradičnější. US Open nabízí nejvyšší prize money. Australian Open má zase pověst toho nejpohodovějšího grandslamu. A co aktuálně probíhající French Open? V čem vyniká nad konkurenty?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies