Jeho hlavní hvězdou je právě představitel Tarzana Christopher Lambert. Není ale zdaleka jediný, na koho návštěvníci netrpělivě čekají. Čestným hostem je totiž legendární král Lear – Jan Tříska. Do divadla přichází víc než půl hodiny před Lambertem. A hned se stává středem pozornosti. Okolo neformálně oblečeného herce se srocují novináři i návštěvníci plesu. „Musím se přiznat, že jsem ještě nikdy na plese nebyl a myslím, že už ani nebudu. Tedy pokud nepočítám vlastní maturitní ples, na který jsem jít musel. Jinak je moc nevyhledávám," vypráví lidem známý herec.

A vysvětluje, že do Brna ho přivedla vlastně jen náhoda. „A vrtoch. Když vám v listopadu někdo z Brna zavolá, jestli nechcete v lednu přednést na plese Shakespearův sonet a vy řeknete ano, tak je to vrtoch," usmívá se sedmasedmdesátiletý Tříska na novináře. Ještě chvíli rozdává rozhovory a pak prchá do šatny připravit se na vystoupení.

Mezitím přicházejí další hosté. Někteří mají ale poněkud problémy dostat se dovnitř. Herec a moderátor Marek Eben například musí několik minut přemlouvat ochranku. „Děje se něco?" přichází po chvíli ke vchodu její šéf. „Zapomněl jsem na hotelu lístek," vysvětluje mu problém moderátor prvních tří ročníků Plesu v opeře. A záhy může vstoupit. Šéf ochranky totiž dává pokyn podřízenému, aby známého herce pustil.

Také jeho čeká podobně jako Třísku ještě dlouhé focení. Před vchodem, na schodech a nebo u modelek v krásných šatech evokujících alžbětinské období, v jehož duchu se ples nese.

Přestože si některé dívky stěžují, že se v šatech špatně dýchá, má jejich poslání na plese přece jen své výhody. Například to, že musí povinně pít víno. „Máme dokonce nakázané, že musíme být pořád se sklenkou v ruce," směje se jedna z dívek. Vadí ji ale jiná věc. Nedostatek mužů v dobových kostýmek. „Zatímco nás je šest, oni jsou jen dva," vysvětluje hostům nepřítomnost partnerů modelka.

Její slova přerušují fanfáry trubačů. Signalizují, že ples začíná. Lidé pomalu míří na svá místa. Vzápětí sál potemní, začne hrát hudba a na parket vbíhá rej tanečníků v jehož středu je anglická královna Alžběta I. Po pár minutách je na parketě střídá Tříska a přednáší Sonet 18 od Williama Shakespeara. I když se mu ze začátku trochu chvěje hlas, brzy získává jistotu a jeho přednes diváky pohltí. Z poetického rozpoložení je vytrhne až další taneční vystoupení, při kterém některé baletky pobíhají i mezi stoly. Jejich vystoupení inspiruje i moderátora večera Maroše Kramára, který se snaží napodobit jejich krok a vtančit na jeviště.

Dvakrát potlesk ve stoje

Po povinném poděkování organizátorům a sponzorům zve znovu na pódium čestného hosta Jana Třísku. Tomu se dostává dokonce ovací ve stoje. Po jejich utichnutí si bere slovo zase Kramár. „Honzíku, pořád ještě běháš?" ptá se herce jeho kamarád. Oba muži se totiž znají ze Spojených států amerických. „Ano, každý den. Dneska po Zelném trhu," odpovídá Tříska a upřímnou odpovědí pobaví celý sál.

Kramár ho poté požádá o pomoc s překládáním z angličtiny a když dostane kladnou odpověď, zve na pódium Lamberta. „Děkuji vám za vřelé přijetí. Příště určitě přijedu jako turista, abych se to mohl pořádně porozhlédnout, protože vím, že Brno je krásné město," děkuje za potlesk ve stoje hollywoodský herec.

Už při jeho odpovědi se lidé několikrát smějí a tleskají. „Myslím, že asi není potřeba překládat, že?" reaguje na to Kramár. Přesto se ve stručnosti pokouší Lambertovu řeč shrnout. Do dokonalého překladu ale mají jeho slova místy daleko, a tak se publikum dál baví. Kramár na to reaguje krátkým dialogem v angličtině s Lambertem a hosté to oceňují dalším smíchem.

Po árii Habanera z opery Carmen zve moderátor amerického herce na pódium znovu. Právě Lambertovi totiž patří první tanec večer. Na parketu ho při něm doprovází modelka Jana Doleželová. Na herci je přitom vidět, že je to skutečně jeho první ples a tanec není zrovna jeho důvěrným přítelem. Přesto se snaží dodržovat základní kroky. Po chvíli ale zastavuje a zve na pódium další páry, které se brzy opravdu přidávají.

Ples, který vyvrcholí půlnočním přehlídkou kostýmů vedenou samotným Rudolfem II., jak jinak než v Lambertově podání, je v plném proudu.