VYBERTE SI REGION

Výstava Davida Michalka a Miloše Šejna v Galerii města Ostravy se vydařila

Ostrava /RECENZE, FOTOGALERIE/ - Slow Dancing & Figure Studies a Vznášení a padání Davida Michalka a Miloše Šejna v Gongu… Společným jmenovatelem výstavy David Michalek: Slow Dancing & Figure Studies / Miloš Šejn: Vznášení a padání je lidské tělo coby námět silně rezonující právě v bývalém industriálním prostředí Dolních Vítkovic. Jedná se o premiérovou výstavu Galerie města Ostravy. Díla obou autorů, které jsou ke zhlédnutí ve dvoraně a hlavním výstavním sále Multifunkční auly Gong, představují dva svébytné přístupy.

3.12.2013
SDÍLEJ:
Fotogalerie
17 fotografií
Společným jmenovatelem výstavy David Michalek: Slow Dancing & Figure Studies / Miloš Šejn: Vznášení a padání je lidské tělo coby námět silně rezonující právě v bývalém industriálním prostředí Dolních Vítkovic.

Společným jmenovatelem výstavy David Michalek: Slow Dancing & Figure Studies / Miloš Šejn: Vznášení a padání je lidské tělo coby námět silně rezonující právě v bývalém industriálním prostředí Dolních Vítkovic. Foto: Deník/Miroslav Kucej

„Páteř projektu tvoří Michalkovy monumentální videoinstalace ze série figurálních a pohybových studií a fotografie a kresby českého umělce Miloše Šejna. Autorem koncepce výstavy je respektovaný historik umění a kurátor Ladislav Kesner," říká za pořadatele výstavy Eva Kijonková.

Šejn rozehrává pohyb

Stěžejním rysem Šejnova vztahování se k přírodě, které charakterizuje celé jeho dílo, je jednota a prostupování objektivního, pozorovatelského přístupu ke světu přírody se subjektivním, intenzivně fyzickým, prožitkem. Šejn rozehrává a zaznamenává své prožitky (pomalého) pohybu a způsoby začlenění vlastního pohybujícího se těla do přírodních živlů již mnoho desítek let.

Na rozdíl od Davida Michalka se zaměřuje téměř výhradně na vlastní tělo. Na svých toulkách, cestách a ve svých soukromých rituálech z konce šedesátých a sedmdesátých let začal zkoumat sensorimotorickou povahu jednoduchých akcí. Kresby, fotografie a experimentální filmy z tohoto období zaznamenávají pohyby jeho těla v reakci na okolní prostředí a v interakci s ním.

Společným jmenovatelem výstavy David Michalek: Slow Dancing & Figure Studies / Miloš Šejn: Vznášení a padání je lidské tělo coby námět silně rezonující právě v bývalém industriálním prostředí Dolních Vítkovic.

Aspekty pohybu

Výstava představuje dvě stěžejní Michalkova díla Slow Dancing a Figure Studies, která jsou součástí stále rozpracované série Figures/Actions. Obě se zaměřují na různé aspekty pohybu lidského těla, či přesněji ztělesněné mysli.

Aby uskutečnil své pojetí portrétu, který není ochuzen o čas tak jako fotografie, experimentoval Michalek s videotechnikou a nakonec objevil to, co hledal, ve vojenské kameře, která se používá k filmování startů raket a je schopna nasnímat tisíc záběrů za vteřinu. Ve složitém postprodukčním procesu se záznam následně zhruba stokrát zpomalí a vzniknou obrazy, které kombinují pohyb i klid.

Cyklus Slow Dancing se skládá z 54 monumentálních videoportrétů předních profesionálních tanečníků z celého světa, kteří tančí tance různých stylů a z různých kultur; záznam je promítán na několik obrazovek. Každý tanečník dostal za úkol zatančit pětivteřinovou sekvenci, která má začátek, střed i konec. V každém portrétu tedy vidíme přibližně desetiminutový záznam téměř neznatelného a extrémně zpomaleného pětivteřinového pohybu.

Tvorba obou autorů stojí v Gongu určitě za zhlédnutí.

Autor: Břetislav Uhlář

3.12.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

Pád vrtulníku pár kilometrů od zavaleného hotelu si vyžádal šest mrtvých

Petra Kvitová
4 5

Případ tenistky Kvitové: šlo o vydírání

Mount Everest se zřejmě zmenšil, může za to mohutné zemětřesení

Indie vyšle vědecký tým do Nepálu, aby přeměřil nejvyšší horu světa Mount Everest. Důvodem jsou šířící se zprávy, že kvůli mohutnému zemětřesení z roku 2015 tento horský velikán ztratil až několik centimetrů své výšky. Informovala o tom dnes agentura AFP.

Iráčtí uprchlíci, kteří žijí v Českém Těšíně, našli práci

Český Těšín - Pro všechny dospělé irácké křesťanské uprchlíky, kteří loni přijeli do Moravskoslezského kraje a nakonec se usídlili v Českém Těšíně na Karvinsku, se podařilo najít práci. V kraji z původních čtyř rodin nakonec zůstaly tři, celkem 13 lidí, řekla dnes novinářům Zuzana Filipková ze Slezské diakonie, která křesťanským uprchlíkům pomáhá s integrací.

Proč republika nekončí u Ostravy? Před 98 lety Češi uspěli v bitvě o Těšínsko

Sotva oschla krev první světové války, už se prolévala nová. Česko-polským Těšínskem se během sedmi dnů přehnal konflikt, díky němuž dnes v Bohumíně, Karviné nebo Třinci mluvíme česky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies