RECENZE: Muzikál Cyrano má silné, romanticky klenuté melodie

České Budějovice /FOTOGALERIE/ - Studenti z Českých Budějovic zpracovali známou divadelní hru. Sklízí zasloužené ovace, nejlepší je Tomáš Vávra v hlavní roli.

18.9.2016
10 fotografií

Studenti z Českých Budějovic zpracovali známou divadelní hru Cyrano z Bergeracu. Sklízí zasloužené ovace. Na snímku Tomáš Vávra jako Cyrano.Foto: Daniel Veselý

Vztah „profesionálního“ a „amatérského“ je jedním z určujících prvků fungování umění; dotýká se jeho historické podstaty a smyslu, společenské role i estetického hodnocení. V diskuzi o populární hudbě rezonovalo téma vzájemného poměru obou uvedených světů se všemi svými důsledky zvláště v šedesátých letech v souvislosti s nástupem rockové hudby. U nás se tak dělo zejména ve vztahu ke kultuře divadel malých forem a jejich novým žánrům, moderní muzikál nevyjímaje. O tom, že kouzlo amatérských či poloprofesionálních studentských muzikálových produkcí může za jistých okolností docela dobře konkurovat mnoha profesionálně standardizovaným projektům, se můžeme přesvědčit i dnes. Třeba na Malé scéně českobudějovického Domu kultury Metropol v muzikálu Cyrano, jehož hudbu složil gymnazista Vojtěch Adamčík, texty písní vysokoškolák Filip Šinkner a režírovala vysokoškolačka Kateřina Studená.

„Nezávislý studentský muzikál“, jenž se od jarní premiéry těší poměrně velkému zájmu diváků, vychází ze známé divadelní hry Edmonda Rostanda Cyrano z Bergeracu. Hlavním hrdinou je zručný poeta, avšak nepohledný nosáč Cyrano, nešťastně zamilovaný do své sestřenice Roxanny, jejíž srdce patří krásnému, byť ne příliš důvtipnému Kristiánovi de Neuvillette.

Jak bývá na divadle obvyklé, také v podání studentů i jejich pomocníků z řad profesionálních herců a zpěváků dostala tisíckrát ohraná zápletka (nikoliv ovšem v muzikálovém žánru) nejeden nový charakterový odstín. Tomáš Vávra v roli Cyrana vůbec nebyl škaredý a vlastně ani nešťastník. Šlo o interesantní postavu, jejíž hudební i dramatické výstupy neměly během představení konkurenci. Cyranovu „árii“ Verše mé lze označit za nejsilnější moment prvního dějství, ne-li vůbec celého muzikálu – vedle charizmatického interpretačního pojetí k němu přispěly i působivé verše („Nepadejte hvězdy! Lidé neví, co si přát.“) a neobyčejně chytlavá melodická hudba, v tomto případě jednoduchého až lidového ražení.

Studenti z Českých Budějovic zpracovali známou divadelní hru Cyrano z Bergeracu. Sklízí zasloužené ovace.

I Lucie Pragerová jako Roxanna měla své hity, pouze s výrazem to bylo o něco slabší. Například jedno z jejích hlavních čísel, Vyznání, trochu kazila přemíra afektů a nakonec i poněkud vydřené výšky. Když zpěvačka pěje o „lásce bez velkých gest“ právě prostřednictvím „velkých gest“, může to působit komicky.

Na druhou stranu, i to je možná součást podstaty muzikálu a s ním spřízněných hudebně dramatických forem včetně operety nebo opery. Přestože byla Roxanna svým okolím označována za chytrou, působila spíše vychytrale a protivně. O nějaké hloubce osobnosti, kterou podsouvá druhé dějství, nemohla být řeč.

Stejně jako se povrchní Roxanna nezdála být sympatickému Cyranovi vhodnou partnerkou, ani Lukáš Randák v roli Kristiána nepůsobil jako kdovíjak silný sok v lásce. Hereckou a pěveckou úrovní či přesvědčivostí byl Randák blíže Pragerové než Vávrovi, to však neberme jako zásadní kritiku, spíše jako zvláštní pochvalu hlavního hrdiny. Také Randákova píseň Nic víc už nehledám návštěvníkům Malé scény určitě ještě dlouho po představení zůstala v uších.

Studenti z Českých Budějovic zpracovali známou divadelní hru Cyrano z Bergeracu. Sklízí zasloužené ovace. Na snímku Lukáš Randák jako Kristián de Neuvillette.Právě tento efekt byl odjakživa jedním z hlavních cílů muzikálu a Vojtěch Adamčík zde uspěl na výbornou. Frekvence silných, romanticky klenutých melodií byla opravdu vysoká (kdyby byla k dispozici živá kapela a nejen reprodukovaný doprovod, bylo by to dokonalé). Podobně, jako tomu bylo u gymnazistových předchůdců včetně velikánů Webera či Svobody, také v Adamčíkově hudbě by si zkušený „detektiv melodií“ zřejmě přišel na své. Otázkou ale je, jaké by mělo zjištění hudebních podobností třeba takového Vyznání s I Know Him So Well z muzikálu Chess smysl. Historická nesmrtelnost obou uvedených muzikálových tvůrců ukazuje, že žádný. Umění žije nápodobou, chcete-li inspirací.

U vědomí Adamčíkovy zjevné skladatelské invence se přesto místy vkrádala otázka, zda se autor nespokojuje s málem. Šlo například o závěrečnou kolektivní píseň (s docela naivním textem) Každý svůj příběh může psát, při jejíž kompozici – slovy mistra neotřelých metafor Jana Rejžka – „autor namočil pero do cukrové vody namísto do inkoustu“ a výsledkem je hudba jako ulitá pro pohádku Zdeňka Trošky. Tak pěkný muzikál jako Cyrano by si možná zasloužil silnější finále. Mluvíme-li o kompoziční či dramatické linii celého díla, zdálo se, že druhé dějství nemá takový tah jako první akt – možná kvůli přílišnému prostoru pro „lidovou taškařici“ s opilými vojáky, jimž se asi ne každý smál, možná kvůli až nečekaně stručnému rozuzlení celého příběhu, kdy Roxanna prozře bez adekvátní hudebně dramatické gradace.

Závěrečné mohutné ovace nebyly překvapivé. Atmosféra na Malé scéně DK Metropol se během celého představení dala krájet asi tak, jako tomu bylo v desítkách sálků takzvaných malých scén v šedesátých letech minulého století, když se u nás moderní muzikál probouzel.

Hodnocení: 80 %