VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Sklář Jakub Petr představil svůj kinetický projekt Toroid

Praha /ROZHOVOR/ - Galerie hlavního města Prahy na středeční vernisáži představila velkolepé dílo Toroid a s ním i jeho samotného autora. Tím je student ateliéru Sklo na Vysoké škole umělecko-průmyslové v Praze Jaku Petr. V rámci cyklu Start up III zaměřeného na mladé začínající umělce bude v prostorách Domu U Zlatého prstenu v Týnské ulici tento kinetický objekt k vidění až do 16. června.

18.5.2013
SDÍLEJ:

KVŮLI BEZPEČNOSTI návštěvníků je instalace uzavřena za skleněnými dveřmi. Foto: Galerie hl. města Prahy

Soustrojí, které Jakub navrhl a sestavil, vytváří svou rotací prostorovou kresbu světlem ve tvaru šroubovic. Skládá se ze tří hlavních částí, jeho základem je masivní sklářský brusičský stroj poháněný elektromotorem. Jedinečnost tohoto typu díla spočívá ve zdárném konstrukčním řešení dosahujícím opakovatelnosti tvaru. Ovšem při samotném procesu je stroj nebezpečný, proto je po dobu výstavy zakázán vstup do jeho bezprostřední blízkosti a diváci mohou celé dílo sledovat pouze za ochranným sklem.

Jakub Petr: Dětství jsem strávil na sklářské huti

Mladý umělecký sklář sice studuje v Praze, většinu času ale tráví ve své dílně v Jesenném. Ve svém díle propojil rodinnou sklářskou tradici se svou vášní pro matematiku a fyziku a ve středu návštěvníkům Galerie hlavního města Prahy představil svůj výstavní projekt Toroid.

Můžete vysvětlit princip mechanismu vašeho díla?

Spočívá ve vykreslování složeného pohybu dvou spojených ramen a na nich umístěných tří led diod. Různým poměrem rychlostí motorů pohybujících rameny vznikají rozdílné kresby, které se v čase proměňují.

Jak Vás napadlo pracovat s pohybem a světlem?

Výstava Toroid navazuje na můj předešlý světelný projekt Struna prezentovaný v rámci klauzurní práce na Vysoké škole umělecko-průmyslové. Prvotní nápad vychází z volného programu na našem atelieru, kdy nejde primárně jen o práci se sklem, ale také o práci se světlem a prostorem.

Co znamená název „Toroid"?

Je to geometrické prostorové těleso vzniklé rotací uzavřené křivky okolo osy a neprotínající křivku.

Jak náročná byla instalace takto rozměrného objektu?

Instalace byla náročnější hlavně z hlediska bezpečnosti návštěvníků, protože rotující stroj je nebezpečný a bylo tak nutné umístit do vstupního prostoru místnosti skleněné bezpečnostní dveře, které zajišťují průhled do expozice.

A náročnost celé práce se sklem?

Sklo je svébytný materiál jako každý jiný a má svá specifika. Je nutné počítat s mnoha aspekty v jeden moment. Hlavními vyjadřovacími prostředky jsou ušlechtilost materiálu, transparentnost a index lomu související s rozkladem světla. Sklo se dá zpracovávat mnoha technikami v horkém plastickém stavu i studenými procesy, s tím souvisí i hluboké pochopení a využití výhod a chyb při práci s ním.

Jak se vám matematika promítla do práce se sklem?

Má v mé práci designérské, tak i ve volném umění silnou pozici, je mi velkým inspirativním zdrojem spolu s teoretickou fyzikou. Souvisí s mou zálibou v perspektivě, geometrii a krystalografii.

Kudy vedla vaše cesta ke sklářskému umění?

Ta byla až překvapivě jednoduchá a přímá. Navazuji na rodinnou sklářskou tradici, s níž začal můj otec. Kontakt se sklářským řemeslem jsem měl už od dětství v otcově firmě na sklářské huti Železnobrodské sklářské školy. To přirozeně vyústilo ve studium tohoto oboru na jmenované škole, v kraji proslaveném sklářskou výrobou a následným studiem ateliéru Sklo.

Co si myslíte o užitém umění?

Právě český termín užité umění je mi sympatičtější než ve všech pádech skloňované slovo design. Užité umění bylo v počátku mým hlavním zájmem, ale má jistá omezení, tím hlavním je, aby forma nepůsobila proti funkci produktu určenému pro hromadnou výrobu. To není třeba brát v potaz u mé volné tvorby, kdy vzniká jedinečný originál bez omezení autora.

Jaký umělecký styl je vám blízký?

Ač žijeme v postmoderní době, je mi nejbližší umělecký odkaz severské humanistické moderny a školy Bauhausu, jejichž názory se snažím ve své tvorbě uplatnit.

Autor: Kateřina Chvátalová

18.5.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Plavecký areál Klíše.
33

Dotační úřad chce po Ústí vrátit čtvrt milionu za halu na Klíši

Budova Národní galerie. Ilustrační foto.
AKTUALIZUJEME
2 8

Národní galerie zavřela! Údajně kvůli ochrance

DOTYK.CZ

Města duchů. Navštivte reálná místa, kde vám může jít i o život

Pokud jste viděli film o Jamesi Bondovi Skyfall, pak si jistě vybavíte scénu, kdy hlavní záporná postava Raoul Silva nutí agenta 007 sestřelit z hlavy jeho milenky panáka alkoholu. To vše mezi betonovými ruinami budov, ze kterých snad mrazí ještě více, než ze samotné scény. Nejde však o počítačem vytvořené kulisy. Hašima, opuštěný ostrov u břehů Japonska, skutečně existuje. Stejně jako další „města duchů" po celém světě. Tady jsou některá z nich.

Řidiči autobusů se strachují: Budeme mít co jíst?

Řidiči autobusů zvažují stávku. Přestože měli dostat přidáno, na výplatních páskách se to moc neprojevilo. Většina řidičů si naopak stěžuje, že se jim plat ještě snížil.

Nízké daně podle ANO? Pohádka, tvrdí ODS

Sněmováni vládního hnutí ANO probíhá jako idylická slavnost. Andrej Babiš vyzval k jednotě a akčnosti celého týmu, čehož se delegáti drží. Momentálně vystupují ministři za ANO s projevy, které jsou přehlidkou úspěchů, jež mají ve svých resortech za sebou.

Nechtěné olympiády? Evropa dává od sportovního svátku ruce pryč

Tento týden je to půl roku, co se Rio de Janeiro okázalým závěrečným ceremoniálem loučilo s letní olympiádou. Vzduchem vanuly úsměvy, temné brazilské nebe rozblýskal pestrobarevný ohňostroj a představitelé Mezinárodního olympijského výboru (MOV) se spokojeně plácali po ramenou, jak celá mamutí sportovní akce nakonec dopadla.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies