VYBERTE SI REGION

Sklář Jakub Petr představil svůj kinetický projekt Toroid

Praha /ROZHOVOR/ - Galerie hlavního města Prahy na středeční vernisáži představila velkolepé dílo Toroid a s ním i jeho samotného autora. Tím je student ateliéru Sklo na Vysoké škole umělecko-průmyslové v Praze Jaku Petr. V rámci cyklu Start up III zaměřeného na mladé začínající umělce bude v prostorách Domu U Zlatého prstenu v Týnské ulici tento kinetický objekt k vidění až do 16. června.

18.5.2013
SDÍLEJ:

KVŮLI BEZPEČNOSTI návštěvníků je instalace uzavřena za skleněnými dveřmi. Foto: Galerie hl. města Prahy

Soustrojí, které Jakub navrhl a sestavil, vytváří svou rotací prostorovou kresbu světlem ve tvaru šroubovic. Skládá se ze tří hlavních částí, jeho základem je masivní sklářský brusičský stroj poháněný elektromotorem. Jedinečnost tohoto typu díla spočívá ve zdárném konstrukčním řešení dosahujícím opakovatelnosti tvaru. Ovšem při samotném procesu je stroj nebezpečný, proto je po dobu výstavy zakázán vstup do jeho bezprostřední blízkosti a diváci mohou celé dílo sledovat pouze za ochranným sklem.

Jakub Petr: Dětství jsem strávil na sklářské huti

Mladý umělecký sklář sice studuje v Praze, většinu času ale tráví ve své dílně v Jesenném. Ve svém díle propojil rodinnou sklářskou tradici se svou vášní pro matematiku a fyziku a ve středu návštěvníkům Galerie hlavního města Prahy představil svůj výstavní projekt Toroid.

Můžete vysvětlit princip mechanismu vašeho díla?

Spočívá ve vykreslování složeného pohybu dvou spojených ramen a na nich umístěných tří led diod. Různým poměrem rychlostí motorů pohybujících rameny vznikají rozdílné kresby, které se v čase proměňují.

Jak Vás napadlo pracovat s pohybem a světlem?

Výstava Toroid navazuje na můj předešlý světelný projekt Struna prezentovaný v rámci klauzurní práce na Vysoké škole umělecko-průmyslové. Prvotní nápad vychází z volného programu na našem atelieru, kdy nejde primárně jen o práci se sklem, ale také o práci se světlem a prostorem.

Co znamená název „Toroid"?

Je to geometrické prostorové těleso vzniklé rotací uzavřené křivky okolo osy a neprotínající křivku.

Jak náročná byla instalace takto rozměrného objektu?

Instalace byla náročnější hlavně z hlediska bezpečnosti návštěvníků, protože rotující stroj je nebezpečný a bylo tak nutné umístit do vstupního prostoru místnosti skleněné bezpečnostní dveře, které zajišťují průhled do expozice.

A náročnost celé práce se sklem?

Sklo je svébytný materiál jako každý jiný a má svá specifika. Je nutné počítat s mnoha aspekty v jeden moment. Hlavními vyjadřovacími prostředky jsou ušlechtilost materiálu, transparentnost a index lomu související s rozkladem světla. Sklo se dá zpracovávat mnoha technikami v horkém plastickém stavu i studenými procesy, s tím souvisí i hluboké pochopení a využití výhod a chyb při práci s ním.

Jak se vám matematika promítla do práce se sklem?

Má v mé práci designérské, tak i ve volném umění silnou pozici, je mi velkým inspirativním zdrojem spolu s teoretickou fyzikou. Souvisí s mou zálibou v perspektivě, geometrii a krystalografii.

Kudy vedla vaše cesta ke sklářskému umění?

Ta byla až překvapivě jednoduchá a přímá. Navazuji na rodinnou sklářskou tradici, s níž začal můj otec. Kontakt se sklářským řemeslem jsem měl už od dětství v otcově firmě na sklářské huti Železnobrodské sklářské školy. To přirozeně vyústilo ve studium tohoto oboru na jmenované škole, v kraji proslaveném sklářskou výrobou a následným studiem ateliéru Sklo.

Co si myslíte o užitém umění?

Právě český termín užité umění je mi sympatičtější než ve všech pádech skloňované slovo design. Užité umění bylo v počátku mým hlavním zájmem, ale má jistá omezení, tím hlavním je, aby forma nepůsobila proti funkci produktu určenému pro hromadnou výrobu. To není třeba brát v potaz u mé volné tvorby, kdy vzniká jedinečný originál bez omezení autora.

Jaký umělecký styl je vám blízký?

Ač žijeme v postmoderní době, je mi nejbližší umělecký odkaz severské humanistické moderny a školy Bauhausu, jejichž názory se snažím ve své tvorbě uplatnit.

Autor: Kateřina Chvátalová

18.5.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Divoké prase pobíhalo po Litoměřicích
1 18

VIDEO: Postřelené divoké prase se vydalo městem do šaten školy

Letáky po ústecké MHD.

Pátrání po školačce z Ústí pokračuje, kriminalisté potřebují záběry z kamer

Šéf lékáren Dr.Max: Reklama spojená s léky u nás existuje historicky

Největší tuzemská lékárenská síť Dr.Max atakuje hranici 400 poboček. Tento měsíc otevíráme lékárny v Jaroměři a Stříbře, přírůstky představují v drtivé části úplně nově zřizované provozovny, podotýká generální ředitel Daniel Horák, který se vyjádřil k dotazům čtenářů Deníku.

AKTUALIZOVÁNO

Zeman nechce papeže k uctění Lidic, ale ke své kampani, míní Halík

Praha - Papež František by podle katolického kněze a teologa Tomáše Halíka neměl přijmout pozvání českého prezidenta Miloše Zemana k uctění památky lidické tragédie.

Skreč po pár minutách a milion v kapse. Almagro: O prémii mi nešlo

Melbourne - Tenisoví fanoušci si především na grandslamech zaplatí slušné peníze, aby mohli vidět bitvu svých oblíbenců. Jaké pak přijde zklamání, když místo tříhodinové dramatu je po všem už za necelou půlhodinu? Diváci mají po zábavě, samotný hráč ale smutnit nemusí, i tak na jeho kontě přibude téměř milion korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies