Dosud nejdražším Štyrského dílem na tuzemském aukčním trhu byl obraz Maldoror, který se před osmi lety prodal za 11 milionů korun bez aukční přirážky, s ní pak za 12,76 milionu. Ještě další tři díla překročila hranici deseti milionů korun. Loni na trhu nebyly žádné Štyrského malby, prodaly se ale všechny tři koláže, které se nabízely, a to za částky přes milion korun.

Ilustrační foto.
Stejná socha se bude ve dvou aukcích dražit za rozdílné ceny

Obraz byl dlouho znám jen z černobílé reprodukce

Štyrského obraz Kominík a sněhulák pochází z počátků jeho prvního pařížského pobytu. Olej na plátně o rozměrech 70,5 krát 50,5 centimetrů byl vystaven pod francouzským názvem Ramoneur et bonhomme de neige na výstavě artificialismu v Paříži na přelomu let 1925 - 1926 a po dlouhá desetiletí byl potom v majetku jediné východočeské rodiny, takže byl znám pouze z černobílé reprodukce.

Malíř Gerhard Richter před svým plátnem Streifen.
Světoznámý Gerhard Richter láká do Prahy

Obraz je podle historika umění Karla Srpka důležitý pro poznání rané artificialistické Štyrského fáze, ve které se, obdobně jako Toyen, pokusil propojit abstraktní plány a konkrétní detaily.

Z klasické moderny byl v dnešní aukci ještě raný obraz Václava Špály Idyla (Dívky, Koupání) z roku 1910. Do aukce šel s vyvolávací cenou 2,8 milionu korun a prodal se za rovné čtyři miliony korun, s 24 procentní aukční provizí tedy činí konečná cena 4,96 milionu korun.

Jelínkovo dílo z 20. let je téměř nedostupné

Dražila se i nově objevená kolekce devíti děl člena Devětsilu Jiřího Jelínka, z nichž nejvýznamnější je podle pořadatelů mnohokrát vystavovaný a publikovaný obraz Nábřeží datovaný do roku 1924.

„Po dlouhé přestřelce dražitelů byl nakonec vydražen za 3,100.000 korun, což je více než desetinásobek vyvolávací ceny," uvedla aukční síň. Jelínkovo dílo z 20. let je téměř nedostupné a podle znalců se zřejmě už nepodaří najít jeho další příklady podobné kvality.

Výstava Uloupené umění v Nostickém paláci.
Uloupené sbírky umění už není komu vracet

Vysokou vyvolávací cenu měla věhlasná plastika slavného francouzského sochaře Emila Antoina Bourdella Herakles napínající luk, která se nachází ve sbírkách Národní galerie v Praze, Metropolitního muzea v New Yorku nebo Musée d'Orsay v Paříži. Historický bronzový odlitek z počátku 20. století se vyvolával za 9,5 milionu korun, vydražil se za 9,7 milionu korun, i s aukční přirážkou tedy za více než 12 milionů.

Stejná soška, tentokrát za vyvolávací cenu 1,5 milionu korun, byla předmětem i dnešní dražby aukčního domu Sýpka na Žofíně. Socha z pozůstalosti malíře a sochaře Jiřího Jašky se prodala za 2,3 milionu korun včetně 18procentní přirážky. Socha je opatřena značkou kovolitecké firmy Alexise Rudiera z Paříže, která pracovala i pro Rodina.