VYBERTE SI REGION

Tanec Praha 2015 nabídne Sashu Waltz divákům v Praze i v Plzni

Praha - Hlavní program festivalu Tanec Praha 2015 zahájí ve středu 3. června od 20 hodin v Hudebním divadle Karlín prestižní berlínský soubor Sasha Waltz & Guests. Jeho sedm členů roztančí živě interpretovanou Schubertovu hudbu v díle Impromptus. Poprvé se díky spolupráci s Evropským hlavním městem kultury hlavní hvězda festivalu představí také v Plzni.

2.6.2015
SDÍLEJ:

Festival Tanec Praha slavnostně zahájí německý taneční soubor Sasha Waltz & Guests se svým představením Impromptus.Foto: Sebastian Bolesch

V pondělí 15. června uvede v kreativním prostoru DEPO2015 své nejslavnější dílo, kterým prorazila na světové scény: Travelogue I - Twenty to Eight. Tímto dílem začala její strmá kariéra. Vytvořila je v roce 1993, kdy založila spolu s Jochenem Sandingem v Berlíně svůj soubor. Hned o rok později je představila na festivalu Tanec Praha v Praze.

Od té doby soubor spolupracoval s více než 250 umělci či soubory - architekty, choreografy, filmaři, designéry, hudebníky, zpěváky či tanečníky - z dvaceti pěti zemí, kteří coby „hosté Guests" spolupracovali na osmdesáti produkcích, projektech ze série „Dialog" či filmech. Travelogue I - Twenty to Eight je stále součástí dvacítky titulů, které má soubor na repertoáru a stojí za povšimnutí, že japonská tanečnice Takako Suzuki v něm účinkuje dodnes.

Impromptus představuje novou etapu v tvorbě této osobnosti. Po prvním desetiletí experimentů v oblasti tanečního divadla se vydala Sasha Waltz k jiné, lyrické poloze své tvorby a rozhodla se inspirovat klasickými hudebními díly. Nadchly ji písně a klavírní skladby Franze Schuberta včetně proslulé série Impromptus. Spolutvůrci scénického tvaru se stali mimořádně disponovaní tanečníci, neméně významná je vizuálně atraktivní scénografie a světelný design.

Humor, agrese a smyslnost

Tanec, stejně jako hudba, nás přivádí subtilním způsobem do emocionálních stavů mezi beztížným vanutím a ztrátou rovnováhy. Sasha Waltz se ve své tvorbě zabývá existenciálními otázkami týkajícími se lidského těla, jeho zranitelností a krásou. Tanec ve své nejvíce strhující, odhalující, manipulativní a v konečném důsledku povznášející podobě vyjadřuje samotnou podstatu nesčetných aspektů naší lidskosti.

„Humor, agrese a smyslnost jsou důležitými prvky mé choreografické tvorby. Užití konkrétních objektů, dekorace, stejně jako filmařských metod a groteskních pohybů němých filmů jsou hlavními zdroji mé inspirace, zdroji pro tvorbu mého vlastního pohybového slovníku," řekla k první etapě své tvorby Sasha Waltz. „Je to expresivní a emocionální jazyk a přesto nechává prostor pro abstrakci. Nejjednodušší události denního života s komickými momentkami vytvářejí kontrast k dramatickým a emocionálně nabitým partům," dodala tanečnice.

„V Travelogue I - Twenty to Eight se vše točí kolem kuchyně. Chci ukázat krásu všedních věcí, krásu, kterou už nevnímáme. Naše realita se stává snem. Do tohoto díla jsme se pustili z nadšení pro filmy a jejich hvězdy. Rozhodli jsme se stát svými vlastními hrdiny, nedokonalými, ošklivými i krásnými, jak jen můžeme být. Zvláště mě inspirovaly filmy Andaluský pes od Luise Buñuela a Salvadora Dalího a „Bout du Souffle" od Jean-Luca Godarda," vysvětlila Sasha Waltz.

Dvě slavnostní zahájení

Je třeba dodat, že třetí významnou událostí bude projekce filmu „Sasha Waltz - A Portrait", kterou uvede Goethe Institut v Praze 9. června od 19 hodin. Vynikající snímek pomáhá pochopit různé kontexty tvorby této choreografky a je krásným vodítkem k hlubšímu vnímání její první i druhé etapy tak, jak ji letos festival nabízí. Nepochybně i motivuje pražské publikum vyjet na Travelogue do Plzně. „Tanec Praha má letos vlastně dvě slavnostní zahájení," řekl o programu Tance Praha 2015 v Plzni Jiří Sulženko, programový ředitel Plzně 2015.

„To plzeňské úzce souvisí s programem Evropského hlavního města kultury. Jsem opravdu rád, že vedle špičkových výstav Trnky nebo Lindauera nebo představení sezóny nového cirkusu diváci najdou v programu takový poklad, jako je představení Sashy Waltz. Spolupráce s Tancem Praha je další ukázkou evropského rozměru plzeňského projektu, ale je zároveň otevřenou pozvánkou pro všechny diváky ke sdílení jedinečného večera. S trochou nadsázky říkáme, že DEPO2015, kde se představení Travelogue I - Twenty to Eight odehraje, je malý kus Berlína v Plzni. Díky Tanci Praha a souboru Sashy Waltz bude alespoň 15. června DEPO2015 opravdu velkým kusem Berlína," upřesnil Jiří Sulženko.

Sasha Waltz & Guests: Impromptus3. června od 20.00 hodin - Hudební divadlo Karlín
režie, choreografie: Sasha Waltz, hudba: Franz Schubert

Sasha Waltz & Guests: Travelogue I - Twenty to Eight15. června od 20.00 hodin - DEPO2015 Plzeň
režie, koncept: Sasha Waltz, scénografie: Barbara Steppe
hudba: Tristan Honsinger Quintett, Jean-Marc Zelwer: Le Tourment de Vassilissa la Belle

Autor: Redakce

2.6.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Čechům chutná. Přibrzdili ale v alkoholu

Praha – „Spotřeba potravin nabrala dobrý trend. Zdá se, že lidé nemají hlad, ale chuť," zhodnotil poslední čísla šéf odboru statistiky zemědělství, lesnictví a životního prostředí Jiří Hrbek. Poukázal na to, že v Česku i v roce 2015 rostla spotřeba potravin. Má to jen jednu vadu na kráse, bohužel tu podstatnou. Zatímco z Česka mířily do zahraničí suroviny, z ciziny k nám putovaly hotové výrobky.

Dřevo je drahé. Krade se rovnou v lese

Beroun – Topná sezona jede naplno a policisté na nejrůznějších místech republiky znovu vyšetřují krádeže dřeva v lesních porostech.Mnohým lidem se za palivové dříví nechce utrácet a raději si pro něj zajedou do lesa. Zloději odvážejí nejen kulatinu, která je nařezaná u lesních cest, ale také stromy, které si sami pokácí.

Britové poprvé utratili více za vinyly než za stažené desky

Londýn - Příjmy z prodeje vinylových desek v Británii minulý týden poprvé předstihly příjmy ze stahování nahrávek, oznámilo britské sdružení maloobchodníků v zábavním průmyslu (ERA). Za vinylové desky lidé podle ERA utratili 2,4 milionu liber (asi 76 milionů Kč), zatímco za stahování 2,1 milionu liber (zhruba 66,5 milionu Kč). Loni ve stejném období přitom tento poměr činil 1,2 milionu liber za vinyly ku 4,4 milionu liber za digitální hudbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies