VYBERTE SI REGION

Výstava ukazuje století plakátu jako ideologického nástroje

Praha - Plakát jako ideologický nástroj tak, jak se vyvíjel za sto let, které letos uplynou od začátku první světové války, představuje nová výstava v pražském centru současného umění DOX. Jmenuje se Plakát v souboji ideologií 1914 - 2014.

14.2.2014
SDÍLEJ:

Výstava v DoxuFoto: Deník/Sylvie Petráková

Zaměřuje se na médium plakátu s přesahy k dalším médiím, jako jsou film a digitální média. Potrvá do 19. května.

„Nemohli jsme nevyužít příležitosti stoletého výročí od začátku první světové války. Určila vývoj 20. století a předurčila i dynamiku, kterou žijeme dnes," řekl ve čtvrtek novinářům kurátor výstavy Jaroslav Anděl.

Výstava odkazuje ke známému výroku "the medium is the message", který se poprvé objevil v knize Marshalla McLuhana Understanding Media (1964). Záměrem výstavy je z perspektivy současné společenské situace ukázat součinnost média propagandy, jakým je plakát, s poselstvím dominantních ideologií v průběhu posledních sta let.

„Plakát jako nástroj propagandy má svůj počátek právě v první světové válce. Do té doby se plakát používal především v soukromé sféře, stát toto médium začal používat, aby pro válku získal podporu veřejnosti. Sloužily k tomu postupy a nástroje vyvinuté v reklamě, které démonizovaly nepřítele, vyzývaly k podpoře válečného úsilí nákupem státních obligací, k šetření potravin, k podpoře vojáků a jejich rodin nebo k dobrovolnému narukování," shrnuje Anděl obsah první části výstavy.

Kapitalismus a socialismus

Expozice je členěna chronologicky do několika sekcí. První tři sekce ukazují úzké sepětí válek s rozvojem národních států na jedné straně a se vznikem a upevněním komunistického systému po první a druhé světové válce na straně druhé. Další část se zaměřuje na období studené války a soutěž socialismu a kapitalismu.

Sekce věnovaná období po roce 1989 zdůrazňuje specifika transformačního období 90. let včetně působení globalizačních procesů. Závěrečná část výstavy naznačuje, jak souvisí překotně vyvíjející sféra multimédií a nových médií se současnými ideologickými střety a alternativami.

Soutěž dvou dominantních společenských systémů, kapitalismu a socialismu, charakterizovala většinu 20. století, dnešní doba je z tohoto hlediska méně přehledná.

Samostatnou kapitolu výstavy tvoří také oddíly Osvobození a studená válka, kolaps Komunismu, Transformace a globalizace, Boj proti terorismu a poslední sekce Krize a protesty. Návštěvníci tak v závěru výstavy najdou třeba připomínku pádu Berlínské zdi, listopadu 1989 v České republice či třeba plakáty připomínající válečné konflikty v bývalé Jugoslávii počátkem 90. let.

Současnou nejistotu ve společnosti provázejí pokusy politických oportunistů oživovat některé myšlenky ideologií minulosti, například rasismu a fašismu, nebo tendence státu potlačovat demokratické principy, například v jeho snaze sledovat a kontrolovat své občany, míní autoři výstavy. Média jsou hlavním prostředkem ke sdělování těchto poselství.

Autor: ČTK

14.2.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hlavní třídy se zcela promění, Praha dá na jejich obnovu miliardu

Praha /INFOGRAFIKA/ - Během dvou let se velké třídy v metropoli zcela promění. Začnou rekonstrukce čtyř ulic, které dostanou úplně novou podobu. Vše vyjde na více než miliardu korun.

AKTUALIZOVÁNO

V kauze Key Investments soud uložil tři až pět let vězení

Praha - Bývalí členové představenstva společnosti Key Investments (KI) mají jít na tři až pět let do vězení za pochybné spravování peněz klientů firmy, při němž vznikla škoda nejméně 873,7 milionu korun. Rozhodl o tom dnes pražský městský soud. Rozsudek není pravomocný, lze se proti němu odvolat.

Tejc se nechce vracet k chybám, ČSSD nabídne programové priority

Praha - Kandidát na prvního místopředsedu ČSSD Jeroným Tejc na sobotním jednání širšího vedení strany v Praze představí konkrétní návrhy programových priorit. Řekl to dnes v Poslanecké sněmovně. V projevu se nechce příliš vracet k chybám, které podle něj strana udělala v krajských a senátních volbách, ale hledat cestu, jak zatraktivnit značku ČSSD a stranu zlepšit a modernizovat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies