Svěrákova knížka Po strništi bos: kouzlo starých časů a hezké čtení

Praha, Žatec - Zdeněk Svěrák napsal další milou knížku. Je o Edovi Součkovi, klukovi, kterého znají diváci už z oblíbeného filmu Obecná škola. Příběhy a doba děje jsou ale trochu jiné… Chlapec jménem Eda Souček v nové knížce jezdí s kočím na voze a kulí oči z toho, jak si koně přímo před jeho obličejem během jízdy vydatně uleví. Rukama tenkýma jako špejličky na půdě tajně cvičí s činkami, aby ve správný čas dokázal odpálkovat vyspělejšího spolužáka, který ho stále provokuje a ponižuje.

25.11.2013

Zdeněk Svěrák a ředitel gymnázia v Žatci Miroslav Řebíček při besedě ve škole.Foto: Deník / archiv

Za tichého souhlasu rodičů odnáší z cukrovaru během kampaně pod kalhotami pytlíky s cukrem, aby si rodina za války přilepšila. Potom sleduje, jak sousedé v ulici střídavě vyvěšují a zas sundávají československé vlajky podle toho, jak ve zmatku v posledních dnech války němečtí vojáci zrovna odjíždějí či se opět vracejí.

Nová kniha Zdeňka SvěrákaKnížka se jmenuje Po strništi bos, a pokud máte dojem, že jste jméno hlavního hrdiny už někde slyšeli, nepletete se. Je to stejný kluk, který v mrazu lízal zábradlí a v létě skákal z mostu na vagóny v oblíbeném filmu Obecná škola. Ten napsal Zdeněk Svěrák, čerpaje ze svých vzpomínek na dětství, a tuhle útlou knížku jakbysmet. Jen se odehrává v době pouze několik málo let před filmem, když válka ještě neskončila.

Typický Svěrák, úsměvné příběhy, krásná čeština

Milou poetickou knížku vydalo na podzim nakladatelství Fragment. Zdeněk Svěrák ji napsal svým typickým stylem – úsměvně, krásnou češtinou, zobrazením obyčejných lidí a jejich obyčejných denních problémů, vystižením kouzelné neopakovatelné atmosféry starých časů a vzpomínek na ně. Určitě bude u čtenářů slavit úspěch stejně jako předchozí Povídky a Nové povídky s tématy ze současnosti, které napsal před pár lety pro stejné nakladatelství a knížky byly řadu týdnů nejprodávanějším titulem na českém literárním trhu.

Kniha se tentokrát odehrává ve východních Čechách v oblasti kolem Jičína. Přesto se v ní najde i jedna zmínka o Ervěnicích, místu, které není zase tak daleko od Žatecka, kde mladý Svěrák působil jako učitel. Na Žatecko do vesnického obchodu situoval i jednu z povídek ve svých uvedených předešlých knížkách.

Nová kniha není kronika dětství ani naší rodiny, chtěl jsem, aby to byla krásná literatura, píše sám Zdeněk Svěrák na obálce v anotaci. Jeho přání a cíl se mu podařily skvěle. Stejně jako Edovi chodit bez bot po strništi či propašovat cukr navzdory důkladné kontrole vrátného. Úkol maminky splnil špičkově – i přes drobnou stresovou nehodu v kalhotách.

Autor: Libor Želinský