VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pešek dal vzpomenout na zlaté časy

Praha - Ani ten, kdo se narodil v silných populačních ročnících 1974 a 1975, nemohl za celý svůj život zažít to, čeho v neděli dosáhl motocyklista Lukáš Pešek triumfem ve Velké ceně Číny ve třídě do 125 ccm.

6.5.2007
SDÍLEJ:

František ŠťastnýFoto:

Naposledy se totiž tehdy ještě československý silniční motocyklový sport radoval z vítěztví ve velké ceně světového šampionátu v roce 1967.

Před Peškem bylo umístění na stupních vítězů v MS z roku 1971. S domácím motocyklem ČZ obsadil Bohumil Staša druhou příčku ve Velké ceně Československa na klasickém přírodním brněnském okruhu.

Pešek to dokázal, vyhrál velkou cenu
Vše o triumfu českého jezdce
ve Velké ceně Číny třídy do 125 ccm

 

Peškův výsledek však připomíná i největší hvězdy historie tuzemského motocyklového sportu Františka Šťastného a Gustava Havla.

Šťastný se natahoval po titulu mistra světa

František Šťastný se narodil v roce 1927 v Kochánkách nad Jizerou. Sportovní kariéru začal sice jako cyklista, jel i Závod míru, ale od roku 1955 se naplno věnoval silničním motocyklům.

Už o dva roky později nahlédl do světového šampionátu. A hned v první sezoně dokázal v Nizozemsku zajet na pátém místě ve dvěstěpadesátkách. Už tehdy bylo vidět, že spojení Šťastný a Jawa bude znamenat velký úspěch.

Nejúspěšnější sezonu zažil československý závodník v roce 1961, kdy v třistapadesátkách obsadil v konečném hodnocení světového šampionátu druhé místo za Jihoafričanem Garry Hockingem na MV Agustě. Velký rok Jawy podtrhl třetím místem stálý Šťastného souputník Gustav Havel.

Na německém Hockenheimu sezona začínala a byl to start skutečně impozantní. Na trati o délce 7 725 metrů se Šťastnému výborně vydařil start a hned se dostal do vedení. 

Sice se před něj dostal Skot Bob McIntyre, ale jeho Benelli ve čtvrtém kole vyhlásilo stávku. Když se stejná věc o pár kol později stala druhému italskému stroji řízeném Ernesto Brambillou, byla cesta k historickému triumfu volná.

František Šťastný se tak stal prvním a do 6. května 2007 posledním československým či českým motocyklistou,  který slavil vítězství v grand prix. A oslava byla o to krásnější, že hned za ním dojel Gustav Havel.

Další tuzemský triumf přišel pro změnu v posledním podniku sezony ve švédském Kristanstadu. Šťastného sice na startu pozlobila spojka, ale brzy dohnal vedoucí skupinu, v níž se držel Havel.

Druhý tovární závodník Jawy bojoval o třetí příčku v konečném hodnocení MS. Vedoucí Mike Hailwood  na Hondě i třetí Hocking skončili v depu, tak se divišovská továrna dočkala druhého a zároveň posledního double s cílovým pořadím 1. Šťastný, 2. Havel.

Nebyly to jediné triumfy Františka Šťastného ve světovém šampionátu. Na první příčce dojel ještě v roce 1965 v severoirském Belfastu (350 ccm) a o rok později na východoněmeckém Sachsenringu vyhrál dokonce pětistovky.

Všech svých triumfů se Šťastný dočkal na motocyklu Jawa, i když sedlal také domácí ČZ a východoněmecký stroj MZ.

Stašovo druhé místo bylo překvapením

Lesk československých motocyklů začal postupně pohasínat s tím, jak svět pokročil ve vývoji. Pak však přišlo ještě jedno vzedmutí.

A jsme zpět u roku 1971. Tato sezona byla pro československý motocyklový sport přelomová, protože ve startovním poli po letech chyběl tovární tým Jawa a na jejím konci se s aktivní kariérou loučil František Šťastný.

Ale 18. červenec 1971 dal na úpadek alespoň na chvíli zapomenout. Bohumil Staša osedlal již poněkud obstarožní čtyřválcový motocykl ČZ 350 a vydal se do boje s legendárním Giacomem Agostinim na MV Agustě a dalšími soupeři.

Ital se záhy všem vzdálil, jenže v pátém kole jeho motocykl vypověděl poslušnost. V čele jej vystřídal finský jezdec Jarno Saarinen na Yamaze. Ale za ním se odbývala bitva, která zaplněné ochozy zvedala ze sedadel.

Staša se totiž na vlhkém brněnském asfaltu pral s Paulem Smartem z Británie o druhou příčku. Po jedenácti kolech proťal československý závodník cílovou čáru před svým ostrovním pronásledovatelem.

Blízko byl velkému úspěchu Jaroslav Huleš, který se v deštivé GP Japonska 2002 stopětadvacítek dostal na první příčku. V osmém kole však spadl a naděje byly ty tam.

Dočkal se až v neděli 6. května 2007 Lukáš Pešek, který má symbolicky na sedle číslo 39 jako památku na zesnulého Huleše.

6.5.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Derby Slavia - Sparta
52

Jako utržení ze řetězu. Slavia a Sparta byly na lovu v cizině

Vlakové nádraží v Brně-Židenicích.
18

Dopravní uzel? Židenické nádraží může převzít část vlaků z přetíženého hlavního

Česko zasáhly rozsáhlé kybernetické útoky, původci požadují výkupné

Aktuální vlna kybernetických útoků, jejichž původci požadují výkupné za odšifrování napadených zařízení, postihla i Česko. Aktuálně je země podle antivirové společnosti Eset devátým nejvíce zasaženým státem. Útoky, které odpoledne postihly Ukrajinu, se začaly šířit do dalších zemí. Antivirová firma Kaspersky Lab zatím celosvětově zaznamenala zhruba 2000 napadených uživatelů.

Pohledem Stanislava Šulce: Kouzelný bankomat

Bankomat slaví abrahámoviny. Podle různých anket jde o jeden z nejdůležitějších vynálezů minulého století a dodejme, že také jeden z nejkouzelnějších. Krom toho, že definitivně odtrhnul člověka od nutnosti mít peníze doma ve štrozoku, kouzelný je také proto, že se za těch pět desítek let takřka nezměnil.

Mizérie. Úroda ječmene je oproti loňsku poloviční, schnou i další obiloviny

Mizerná. Tak označil letošní sklizeň ozimého ječmene předseda Okresní agrární komory na Břeclavsku Antonín Osička. V okrese odhaduje kvůli velkému suchu propad v průměru o čtyřicet procent. „Máme posečených asi padesát hektarů a výnos se pohybuje mezi dvěma a třemi tunami na hektar. U jarních ječmenů to nebude lepší. A podobně špatné to bude i u pšenice. Obilí nedozrálo a uschlo," řekl Osička s tím, že loni byl v okrese průměrný výnos ozimého ječmene 5,1 tuny na hektar.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies