VYBERTE SI REGION

Beton a vítr vyměnili dráhaři za kryté dřevo

Apeldoorn /Od zvláštního zpravodaje/ – Když v roce 1986 vyhrálo československé družstvo stíhačů v americkém Colorado Springs světový šampionát v dráhové cyklistice, závodilo na 300 metrů dlouhém betonu pod otevřeným nebem. Mistrovství světa 2011 v nizozemském Apeldoornu? Krytá dřevěná dráha dlouhá 250 metrů.

24.3.2011
SDÍLEJ:

Týmový sprint - ilustrační fotografie.Foto: Lenka Valová

Za pětadvacet let urazila dráhová cyklistika dlouhou cestu. „Dřív bývalý mistrovství až na konci srpna, teď se jezdí v březnu. Závodili jsme většinou na betonových otevřených drahách, které měřily 300, 333 nebo 400 metrů. V současnosti se hlavní sezona přesunula do zimy a krytých hal se dřevem,“ popisuje rozdíly Svatopluk Buchta, člen vítězného družstva stíhačů z roku 1986 a zároveň hlavní kouč Dukly Brno, která se stará o sprinterskou část reprezentace.

Tím se změnily i poměry mezi jednotlivými státy. Zatímco v současnosti dominují Velká Británie, Francie nebo Austrálie, před dvaceti lety vládlo Východní Německo, Rusko, Polsko či Československo. „Tenkrát měli všichni stejné podmínky, zatímco 250 metrů dlouhý dřevěný velodrom každá země nemá, což je také hendikep Česka. Musíme jezdit na dráhu za hranice,“ posteskne si Buchta nad dlouhodobým problémem.

Hendikep pociťují už mladí dráhoví cyklisté. „Děti si na dráhu zvykají dlouho, protože na čtyřsetmetrové se závodí úplně jinak, venku fungují jiné návyky,“ podotýká dlouholetý vedoucí české reprezentační výpravy Jan Kopač.

Ovšem nepříjemná zranění se objevují paradoxně víc na dřevěném velodromu než na dřívějším betonovém. „Na delší dráze se jezdilo o něco pomaleji a závodník měl víc času něco s krizovou situací dělat. Při pádu na dřevě nikdy nechybí třísky, viz případ Awang,“ připomíná Buchta malajského vicemistra světa, jemuž propíchl nohu dvaceticentimetrový kus dřeva.

Neporovnatelnou přeměnou prošla za poslední čtvrtstoletí také technologie. „Z chrommolyb­denových rámů kol se přešlo jen na karbon. To se projevuje na aerodynamice a také váze. Základem je i velmi brzká specializace závodníků, za nás se dělili na stíhače či sprintery až v juniorském věku,“ vypočítává Buchta.

Díky určitým omezením ovšem už k velkému boomu v dráhové cyklistice nejspíš nedojde. „Ještě před šesti lety bývala menší přední kola kvůli lepší aerodynamice, dnes se velikost obou kol sjednotila. Současnost jde proti stlačování časů i tím, že kola nesmí vážit méně než 6,8 kilogramů. Zpět se vrátila i jednotná stavba rámu. Všechno se děje kvůli fair play, aby se technologický vývoj materiálu nedostal někam, kde bude vyvolený jen pár federacím,“ uzavřel Kopač.

Autor: Jaroslav Kára

24.3.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Ve věku 69 let zemřel kytarista Radim Hladík

Praha -Ve věku 69 let zemřel dnes ráno kytarista Radim Hladík, který mimo jiné stál u zrodu legendární kapely Blue Effect, sdělil to současný zpěvák kapely Honza Křížek. Hladík podlehl následkům fibrózy plic, se kterou bojoval několik let. Sedmdesátiny by oslavil 13. prosince.

Záchranáři našli části těl obětí havárie indonéského letadla

Jakarta - Indonéští záchranáři dnes našli části těl v moři v oblasti, kde v sobotu havarovalo policejní letadlo se 13 osobami na palubě. Oznámil to na tiskové konferenci šéf Indonéské pátrací a záchranné agentury (BASARNAS) s tím, že ostatky pravděpodobných obětí byly nalezeny v místě, kde už vesničané dříve vylovili sedadlo z letadla a vak obsahující mobilní telefon a policejní doklady.

AKTUALIZUJEME

Skvělá Koukalová slaví první letošní triumf. Ovládla stíhací závod!

Östersund /FOTOGALERIE/ - Biatlonistka Gabriela Koukalová vyhrála stíhací závod Světového poháru v Östersundu. Do vedení se dostala už po úvodní střelbě a do cíle dojela o osm sekund před Němkou Laurou Dahlmeierovou. Pořadí v čele SP je opačné, Dahlmeierová vede před Koukalovou o 25 bodů. Eva Puskarčíková skončila ve Švédsku na osmém místě, což je její nejlepší individuální výsledek v SP, Lucie Charvátová byla dvanáctá a Veronika Vítková osmnáctá.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies