Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Beton a vítr vyměnili dráhaři za kryté dřevo

Apeldoorn /Od zvláštního zpravodaje/ – Když v roce 1986 vyhrálo československé družstvo stíhačů v americkém Colorado Springs světový šampionát v dráhové cyklistice, závodilo na 300 metrů dlouhém betonu pod otevřeným nebem. Mistrovství světa 2011 v nizozemském Apeldoornu? Krytá dřevěná dráha dlouhá 250 metrů.

24.3.2011
SDÍLEJ:

Týmový sprint - ilustrační fotografie.Foto: Lenka Valová

Za pětadvacet let urazila dráhová cyklistika dlouhou cestu. „Dřív bývalý mistrovství až na konci srpna, teď se jezdí v březnu. Závodili jsme většinou na betonových otevřených drahách, které měřily 300, 333 nebo 400 metrů. V současnosti se hlavní sezona přesunula do zimy a krytých hal se dřevem,“ popisuje rozdíly Svatopluk Buchta, člen vítězného družstva stíhačů z roku 1986 a zároveň hlavní kouč Dukly Brno, která se stará o sprinterskou část reprezentace.

Tím se změnily i poměry mezi jednotlivými státy. Zatímco v současnosti dominují Velká Británie, Francie nebo Austrálie, před dvaceti lety vládlo Východní Německo, Rusko, Polsko či Československo. „Tenkrát měli všichni stejné podmínky, zatímco 250 metrů dlouhý dřevěný velodrom každá země nemá, což je také hendikep Česka. Musíme jezdit na dráhu za hranice,“ posteskne si Buchta nad dlouhodobým problémem.

Hendikep pociťují už mladí dráhoví cyklisté. „Děti si na dráhu zvykají dlouho, protože na čtyřsetmetrové se závodí úplně jinak, venku fungují jiné návyky,“ podotýká dlouholetý vedoucí české reprezentační výpravy Jan Kopač.

Ovšem nepříjemná zranění se objevují paradoxně víc na dřevěném velodromu než na dřívějším betonovém. „Na delší dráze se jezdilo o něco pomaleji a závodník měl víc času něco s krizovou situací dělat. Při pádu na dřevě nikdy nechybí třísky, viz případ Awang,“ připomíná Buchta malajského vicemistra světa, jemuž propíchl nohu dvaceticentimetrový kus dřeva.

Neporovnatelnou přeměnou prošla za poslední čtvrtstoletí také technologie. „Z chrommolyb­denových rámů kol se přešlo jen na karbon. To se projevuje na aerodynamice a také váze. Základem je i velmi brzká specializace závodníků, za nás se dělili na stíhače či sprintery až v juniorském věku,“ vypočítává Buchta.

Díky určitým omezením ovšem už k velkému boomu v dráhové cyklistice nejspíš nedojde. „Ještě před šesti lety bývala menší přední kola kvůli lepší aerodynamice, dnes se velikost obou kol sjednotila. Současnost jde proti stlačování časů i tím, že kola nesmí vážit méně než 6,8 kilogramů. Zpět se vrátila i jednotná stavba rámu. Všechno se děje kvůli fair play, aby se technologický vývoj materiálu nedostal někam, kde bude vyvolený jen pár federacím,“ uzavřel Kopač.

Autor: Jaroslav Kára

24.3.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Nedokázal jsem si pomoci, tvrdil facebookový pedofil. Schůzce zabránili rodiče

Transparent z demonstrace proti Andreji Babišovi
1 14

Babiš chce vidět žádost o vydání k trestnímu stíhání

Turistika na Ibize drtí starousedlíky. Nájem za tisíc euro neseženete

Gabriel Alberto Andrade žije už rok v dodávce. Na ostrově Ibiza, který je už téměř dvě desetiletí jeho domovem, nemůže najít bydlení odpovídající jeho příjmům. Činže na tomto turisticky obléhaném ostrově rostou kvůli zájmu turistů do strmých výšin a nikdo neví, kdy a kde se zastaví.

Odporný útok na nevinné, odsuzují čeští politici útok v Barceloně

Český premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) označil dnešní najetí auta do lidí v Barceloně za další "odporný teroristický útok na nevinné". Sdělil to na twitteru. Na sociálních sítích odsoudili čin také další tuzemští politici. Útok, ke kterému se přihlásil Islámský stát, si vyžádal asi 13 mrtvých a osm desítek zraněných.

Piráti, sundejte mě z vězeňského autobusu, požaduje Nečasová. Hrozí právníky

Advokáti Jany Nečasové (dříve Nagyové) požadují po Pirátské straně, aby odstranila podobu někdejší šéfky kabinetu premiéra Petra Nečase z "vězeňského autobusu", s kterým tento týden vyrazila do volební kampaně. Piráti na autobusu poukazují kresbami na kauzy politických protivníků. V předžalobní výzvě, žádají zástupci Nečasové také omluvu, v opačném případě hrozí právními kroky. 

Blondýna dál okrádá opavské restaurace, policie je na ní krátká

Arogantní a značně pod vlivem. Taková je podle všeho žena, která odmítá v restauracích platit. Okradla už několik restaurací, policii zatím uniká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení