VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Beton a vítr vyměnili dráhaři za kryté dřevo

Apeldoorn /Od zvláštního zpravodaje/ – Když v roce 1986 vyhrálo československé družstvo stíhačů v americkém Colorado Springs světový šampionát v dráhové cyklistice, závodilo na 300 metrů dlouhém betonu pod otevřeným nebem. Mistrovství světa 2011 v nizozemském Apeldoornu? Krytá dřevěná dráha dlouhá 250 metrů.

24.3.2011
SDÍLEJ:

Týmový sprint - ilustrační fotografie.Foto: Lenka Valová

Za pětadvacet let urazila dráhová cyklistika dlouhou cestu. „Dřív bývalý mistrovství až na konci srpna, teď se jezdí v březnu. Závodili jsme většinou na betonových otevřených drahách, které měřily 300, 333 nebo 400 metrů. V současnosti se hlavní sezona přesunula do zimy a krytých hal se dřevem,“ popisuje rozdíly Svatopluk Buchta, člen vítězného družstva stíhačů z roku 1986 a zároveň hlavní kouč Dukly Brno, která se stará o sprinterskou část reprezentace.

Tím se změnily i poměry mezi jednotlivými státy. Zatímco v současnosti dominují Velká Británie, Francie nebo Austrálie, před dvaceti lety vládlo Východní Německo, Rusko, Polsko či Československo. „Tenkrát měli všichni stejné podmínky, zatímco 250 metrů dlouhý dřevěný velodrom každá země nemá, což je také hendikep Česka. Musíme jezdit na dráhu za hranice,“ posteskne si Buchta nad dlouhodobým problémem.

Hendikep pociťují už mladí dráhoví cyklisté. „Děti si na dráhu zvykají dlouho, protože na čtyřsetmetrové se závodí úplně jinak, venku fungují jiné návyky,“ podotýká dlouholetý vedoucí české reprezentační výpravy Jan Kopač.

Ovšem nepříjemná zranění se objevují paradoxně víc na dřevěném velodromu než na dřívějším betonovém. „Na delší dráze se jezdilo o něco pomaleji a závodník měl víc času něco s krizovou situací dělat. Při pádu na dřevě nikdy nechybí třísky, viz případ Awang,“ připomíná Buchta malajského vicemistra světa, jemuž propíchl nohu dvaceticentimetrový kus dřeva.

Neporovnatelnou přeměnou prošla za poslední čtvrtstoletí také technologie. „Z chrommolyb­denových rámů kol se přešlo jen na karbon. To se projevuje na aerodynamice a také váze. Základem je i velmi brzká specializace závodníků, za nás se dělili na stíhače či sprintery až v juniorském věku,“ vypočítává Buchta.

Díky určitým omezením ovšem už k velkému boomu v dráhové cyklistice nejspíš nedojde. „Ještě před šesti lety bývala menší přední kola kvůli lepší aerodynamice, dnes se velikost obou kol sjednotila. Současnost jde proti stlačování časů i tím, že kola nesmí vážit méně než 6,8 kilogramů. Zpět se vrátila i jednotná stavba rámu. Všechno se děje kvůli fair play, aby se technologický vývoj materiálu nedostal někam, kde bude vyvolený jen pár federacím,“ uzavřel Kopač.

Autor: Jaroslav Kára

24.3.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Předseda ČSSD Bohuslav Sobotka
26 12

Odvolání Hermana? Babiš jen odvádí pozornost, tvrdí Sobotka

Tradiční výstava Zahrada.
13

Tradiční výstava Zahrada může být letos poslední. Kvůli EET

AKTUALIZOVÁNO

Češi ovládli divokou přestřelku. Švédům nasázeli osmičku a slaví prvenství

Ve svém druhém vystoupení na Carlson Hockey Games vyhrál národní tým České republiky v báječném utkání nad Švédskem 8:4 a s předstihem si zajistil prvenství v turnaji. V neděli se rozloučí s diváky na jihu Čech zápasem s Ruskem (18.30).

Učitel nic nespáchal, zato hajlující romský žák má problém. I jeho rodina

Učitel plánické základní školy Dušan Kučera, který neunesl hajlování třináctiletého romského žáka a vystartoval na něj, se nedopustil žádného trestného činu ani přestupku. K tomu závěru došla klatovská policie.

Vzkaz Česku? Jednání na vlastní pěst je jen iluzí, upozornil Tusk

Předseda Evropské rady Donald Tusk označil dnešní mimořádný summit Evropské unie kvůli schválení tzv. vodítek pro brexit za nejdůležitější v jeho dosavadním životě. Samotné schvalování trvalo jen čtyři minuty.

Turecko odstřihlo Turky od Wikipedie. Prý ohrožuje bezpečnost země

Celosvětově veřejná encyklopedie představuje prý mimořádné nebezpečí pro turecký stát. Vláda tak zablokovala uživatelům internetu tuto adresu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies