VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Beton a vítr vyměnili dráhaři za kryté dřevo

Apeldoorn /Od zvláštního zpravodaje/ – Když v roce 1986 vyhrálo československé družstvo stíhačů v americkém Colorado Springs světový šampionát v dráhové cyklistice, závodilo na 300 metrů dlouhém betonu pod otevřeným nebem. Mistrovství světa 2011 v nizozemském Apeldoornu? Krytá dřevěná dráha dlouhá 250 metrů.

24.3.2011
SDÍLEJ:

Týmový sprint - ilustrační fotografie.Foto: Lenka Valová

Za pětadvacet let urazila dráhová cyklistika dlouhou cestu. „Dřív bývalý mistrovství až na konci srpna, teď se jezdí v březnu. Závodili jsme většinou na betonových otevřených drahách, které měřily 300, 333 nebo 400 metrů. V současnosti se hlavní sezona přesunula do zimy a krytých hal se dřevem,“ popisuje rozdíly Svatopluk Buchta, člen vítězného družstva stíhačů z roku 1986 a zároveň hlavní kouč Dukly Brno, která se stará o sprinterskou část reprezentace.

Tím se změnily i poměry mezi jednotlivými státy. Zatímco v současnosti dominují Velká Británie, Francie nebo Austrálie, před dvaceti lety vládlo Východní Německo, Rusko, Polsko či Československo. „Tenkrát měli všichni stejné podmínky, zatímco 250 metrů dlouhý dřevěný velodrom každá země nemá, což je také hendikep Česka. Musíme jezdit na dráhu za hranice,“ posteskne si Buchta nad dlouhodobým problémem.

Hendikep pociťují už mladí dráhoví cyklisté. „Děti si na dráhu zvykají dlouho, protože na čtyřsetmetrové se závodí úplně jinak, venku fungují jiné návyky,“ podotýká dlouholetý vedoucí české reprezentační výpravy Jan Kopač.

Ovšem nepříjemná zranění se objevují paradoxně víc na dřevěném velodromu než na dřívějším betonovém. „Na delší dráze se jezdilo o něco pomaleji a závodník měl víc času něco s krizovou situací dělat. Při pádu na dřevě nikdy nechybí třísky, viz případ Awang,“ připomíná Buchta malajského vicemistra světa, jemuž propíchl nohu dvaceticentimetrový kus dřeva.

Neporovnatelnou přeměnou prošla za poslední čtvrtstoletí také technologie. „Z chrommolyb­denových rámů kol se přešlo jen na karbon. To se projevuje na aerodynamice a také váze. Základem je i velmi brzká specializace závodníků, za nás se dělili na stíhače či sprintery až v juniorském věku,“ vypočítává Buchta.

Díky určitým omezením ovšem už k velkému boomu v dráhové cyklistice nejspíš nedojde. „Ještě před šesti lety bývala menší přední kola kvůli lepší aerodynamice, dnes se velikost obou kol sjednotila. Současnost jde proti stlačování časů i tím, že kola nesmí vážit méně než 6,8 kilogramů. Zpět se vrátila i jednotná stavba rámu. Všechno se děje kvůli fair play, aby se technologický vývoj materiálu nedostal někam, kde bude vyvolený jen pár federacím,“ uzavřel Kopač.

Autor: Jaroslav Kára

24.3.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Budoucí zubaři se v Olomouci připravují na praxi pomocí špičkové stomatologické techniky
12

Stížností na zubaře přibývá, lidem vadí špatná čeština a drahé služby

Lithium na Cínovci - průzkumné vrty
2 10

Sobotka řekl Japoncům, že budeme lithiové centrum Evropy

Krev v mobilech? Suroviny pro baterie se těží v drastických podmínkách

Věděli jste, odkud pochází suroviny pro mobily, notebooky, nebo televize? Přichází totiž nová doba železná. O kontrolu nad těžbou a obchodem s kovy, ze kterých se vyrábí plošné spoje do elektronických přístrojů, se vedou tvrdé boje, na jejímž počátku jsou zubožené děti v afrických dolech a na konci spokojení uživatelé se smartphony. Z celosvětového byznysu profituje Čína, zásoby ale nejsou nekonečné.

Zeman má dalšího soupeře. Pana Škodu Vratislava Kulhánka

Miloši Zemanovi přibývají silní soupeři. Vedle bývalého předsedy Akademie věd ČR Jiřího Drahoše je to Vratislav Kulhánek, bývalý šéf mladoboleslavské Škody Auto. Jako prezidentského kandidáta ho zítra představí Občanská demokratická aliance podnikatele Pavla Sehnala.

DOTYK.CZ

První světovou válku roznítil nedomrlý intelektuál, který dožil v Čechách

Jeho kulka rozpoutala válku, které podlehlo 40 milionů nešťastníků. Sarajevský atentátník Gavrilo Princip byl bystrý chlapec, v Srbsku dodnes obdivovaný – jmenují se po něm ulice a náměstí. Ovšem mučedníkem se nestal, v době atentátu byl totiž nezletilý a tudíž nemohl dostat oprátku. Princip dožil v Čechách, v terezínské pevnosti, kde jeho tělo rozežírala tuberkulóza a duši sžírala samota i zlé zprávy o válečném osudu jeho milované země.

Karlovarský festival se blíží. Moderovat ho opět bude Marek Eben

S mezinárodním filmovým festivalem v Karlových Varech je tvář Marka Ebena spjata stejně silně jako Jiřího Bartošky, Evy Zaoralové nebo bratrů Cabanů. I letos bude oblíbený herec, skladatel a zpěvák na přehlídce plnit roli moderátora. Festival odstartuje už tento pátek. Která místa má Marek Eben ve Varech a v jejich okolí rád?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies