VYBERTE SI REGION

Lance ještě může vyhrát Tour, a bude jezdit další rok

Praha - Exkluzívní rozhovor Deníku s Chrisem Carmichaelem, koučem Lance Armstronga.

22.7.2009
SDÍLEJ:

Trenér Lance Armstronga cyklista Chris CarmichaelFoto: GetPhoto/Martin Sidorják

S brazilským fotbalistou Dungou jsem kdysi dělal rozhovor ve výtahu hotelu v Saúdské Arábii. S anglickým střelcem Linekerem v pražské hospodě U Supa, kde si dával vepřovou s knedlíky a hranolkami. A s americkým cyklistickým koučem Carmichaelem jsme si povídali na kole. Za jízdy samozřejmě… I ve stoupání, kdy jsme mezi otázkou a odpovědí smrkali, odplivovali a vytírali pot z očí.

Co říkáte nedělnímu úprku Contadora do Verbier?

Úžasné…

Je skutečně takový rozdíl mezi ním a zbytkem cyklistického pelotonu, včetně Armstronga?

Ano, on jezdí v jiné kategorii, vážně úžasné.

O vítězi letošní Tour je tedy rozhodnuto?

A to zase ne. V přímé fyzické kapacitě není o jeho dominanci pochyb. Ale nikdy v historii Tour, pokud vím, neprojel lídr celý třítýdenní závod bez zaváhání, nějaké chybičky, nebo nehody. Stát se může cokoliv. Spadne, píchne, málo se nají pod kopcem a ztratí tři minuty.

Tím povzbuzujete Armstronga? Ještě nikdy jsem ho neviděl tak pokorného jako po nedělním dojezdu.

Mluvili jsme spolu hodinu, byl velmi zklamaný. Dělal, co mohl a nestačilo to. Musí být připraven a čekat, co se stane.

Dokáže to?

Zcela jistě. Je velmi silný, zkušený a koncentrovaný. Ve vynikající formě a na vrcholu sil. Pořád může vyhrát. Není nejlepší, ale i pokud skončí druhý, bude to skvělé, opravdu skvělé.

Jak dobře je připraven, na kolik procent své nejlepší éry?

Odhaduji pětadevadesát procent, vážně je ve výborné kondici.

Jak ho tedy může Contador o tolik převyšovat?

Řeknu vám jeden údaj z neděle. Počet metrů nastoupaných za minutu. Contador měl 18,9, Lance 17,6 v nejlepších letech. A teď někde okolo 17,3.

Jednou jste vysvětloval, že úpravu vyšší frekvence šlapání jste mu ordinoval proto, že byl subtilnější a měl menší svalovou hmotu. Přesto jeho lýtka a stehna, ramena a hrudník i mezi současnými cyklisty vypadají mohutnější…

Za tři roky pauzy neztloustl. Zůstane navždy sportovcem, ať už profíkem, nebo klukem co chodí do posilovny, zaběhne si maraton nebo vyrazí na vyjížďku na kole do hor. Něco málo nabral, díky posilování zmohutněl, ale podíl tělesného tuku se nijak nezvýšil. Po měsíci přípravy byl na hodnotách špičkových cyklistů.

V čem spočívá jeho výjimečnost?

Má vynikající fyziologické dispozice. Ale ty má mnoho cyklistů a viděl jsem mnoho i s lepšími než má on. Jenže on ctí obrovskou disciplínu, umí se soustředit a vytrvale touží po absolutní dokonalosti. Nepřistupuje na kompromisy.

Kolik času trávíte spolu?

Byli jsme před sezonou na kempu na Havaji, teď před Tour v horách v Aspenu. Voláme si skoro denně, probíráme věci. Lance je zodpovědný, ví, co má dělat, zná svoje tělo.

Je vyhraněná silná osobnost, jak se podřizuje jiné autoritě?

Zpočátku to bývalo těžké, chtěl si dělat věci po svém. Museli jsme si k sobě vybudovat důvěru, získat respekt. A za dvacet let spolupráce jsme měli samozřejmě nějaké spory, to s sebou tak dlouhý vztah přináší. Ale vycházíme spolu docela dobře…

Vydrží ještě do příští sezony?

Určitě, věk není problém, neomezuje ho. Musel jen překonat deficit asi 140 000 kilometrů, které by za dobu přestávky najezdil. Po patnácti letech si odpočinul a nezačínal z ničeho. Ten čas strávený mimo byl pro něj přínosný. Věnoval přípravě tolik energie, tolik práce. Jen pro pět závodů? Nejméně jeden rok ještě jezdit bude. Chtějí s Johanem (Bruyneelem, pozn. red.) postavit nový tým a potřebují ho „zajet“.

V Evropě, nebo Americe?

Mají sponzora obchodní řetězec Radioshock, takže sídlit bude zřejmě v Americe.

Contadora nejspíš neangažují…

Ale oni on nezůstane v Astaně. Má jít do nové francouzské formace, za níž stojí Renault a pilot F1 Alonso.

Jak hodnotíte českého mladíka Kreuzigera?

Neuvěřitelné. Ve třiadvaceti jede druhou Tour. Na špici, stále naplno pod tlakem. Žádné „v klidu dojeď někde kolem padesátky“. Přitom v jeho věku by měl jezdit menší závody a na závěr sezony si zkusit Vueltu, kde jsou kratší etapy a méně vřavy.

Nesedře se?

Každý člověk reaguje na zátěž jinak, neznám přesně jeho parametry.

Autor: Tomáš Nohejl

22.7.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ve Švýcarsku byl plně zprovozněn nejdelší železniční tunel světa

Erstfeld (Švýcarsko) - Nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě, vybudovaný ve Švýcarsku pod Alpami, byl dnes otevřen pro plný dopravní provoz. Gotthardský tunel, přezdívaný podle francouzské zkratky GBT, je dlouhý 57,1 kilometru a v některých místech je až 2,3 kilometru pod povrchem.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Sobotka: Přes návrhy změn by se měly firmy na EET nadále chystat

Praha - Přes návrhy změn v elektronické evidenci tržeb (EET), které projednává Poslanecká sněmovna, by se měli podnikatelé na její zavedení připravovat podle platného zákona. Norma jasně uvádí, koho se evidence tržeb týká. V pořadu Otázky Václava Moravce České televize to dnes uvedl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle něj se zdá, že návrhy z dílny ministerstva financí i koaličních lidovců nebudou schváleny. Byla by to nejlepší varianta, dodal premiér.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies