VYBERTE SI REGION

Mistr světa Buchta: Cyklisté v katarském vedru vyprázdnili bidon za pět minut

Brno /ROZHOVOR/ – Vrátil se s manželkou na místo, které se pro ně stalo druhým domovem. Bývalý mistr světa v dráhové cyklistice a současný vedoucí trenér brněnské Dukly Svatopluk Buchta se v roli diváka s chotí Dagmar zúčastnili světového šampionátu v silniční cyklistice, který o víkendu vyvrcholil v katarském Dauhá. 

21.10.2016
SDÍLEJ:

V katarském Dauhá Svatopluk Buchta sledoval mistrovství světa s manželkou Dagmar.Foto: archiv Svatopluka Buchty

„Dům ani čtvrť, kde jsme bydleli, už nestojí. Je zbouraná, ustoupila metru. Přežila jen stará požární stanice, ze které je muzeum," říká v rozhovoru pro Deník Rovnost Buchta, který v letech 2003 až 2006 trénoval katarské cyklisty.

Jak moc se za tu dobu Dauhá proměnilo?
Mocně se buduje spousta nových silnic, zmizely orientační body, které jsme měli. Staví se nové čtvrtě, kde dřív byl písek, budují se mezinárodní univerzity. Vyrůstají velká obchodní centra, uvnitř mají napodobeninu italských Benátek, kde se jezdí na gondolách. Nebo hokejové hřiště s rozměry NHL, kde hraje katarský národní tým a celoroční liga s osmi mančafty. Je to nehostinné místo, ale máme to tam rádi. Stát dělá pro obyvatele maximum, aby horké měsíce zvládali. Dá se třeba běhat na klimatizovaném stadionu.

Cyklistický šampionát se jel na uměle vybudovaném poloostrově Perla Kataru. Znáte to tam?
Když jsem z Kataru odjížděl, teprve její budování začalo. Navozili tam zeminu a kameny a postavili nové město. Pořád je poloprázdné, ale pomalu se zalidňuje. Bylo velmi prozíravé, že závody přesunuli tam, udělali patnáctikilometrový okruh po krajích Perly.

O diváky bylo postaráno?
Měli vstup zdarma. I pro ně bylo teplo náročné, při západu slunce bývá 45 stupňů. Dobrovolníci rozdávali zdarma chlazené vody, ledové džusy, deštníky. Většina fanoušků tři čtvrtě závodu viděla v chládku 
v klimatizované fanzóně a šla jen na start a na závěr. Pořadatelsky to pro mě byl zážitek. Všude bylo snad padesát kilometrů plotů, nikde ani místečko, aby se fanoušek nedostal na trať. Organizace na jedničku.

Jak náročné podmínky měli závodníci?
Jezdil jsem v Kataru na kole a vím, čím museli projít. Pět a tři čtvrtě hodiny pro závod profesionálů bylo úplně na hraně. Pořadatelé připravili asi tři tisíce bidonů (plastové nádoby na vodu – pozn. red.), deset tisíc litrů vody, povolili ji dávat na celé trati. Juraj Sagan říkal, že co pět minut při závodě vypili či vylili jeden bidon. Skoro nic nejedli, akorát gely či želé, do pytlíků dostávali led. Vedro a vítr byly rozhodující faktory. Viděli jsme dvě holky omdlít. Smekám před závodníky.

Také jste měl možnost si okruh vyzkoušet. Jaký byl?
Objel jsem čtyři kola po patnácti kilometrech a hned jsem poznal, že na poziční boj bude nesmírně náročný. Kruhové objezdy, vracečky, zatáčky, silnice není moc široká a do cíle se zvedala, takže spurt byl na malém kopečku. Hned jsem si řekl, že to bude po Petera Sagana jak dělané. Vítr se také hodně točil, střídavě foukal zleva, zprava, proti i do zad.

A Peter Sagan skutečně obhájil titul mistra světa.
Kolem nás byl na tribuně jeho fanklub a celou dobu řval. Všiml jsem si, že mu přál každý, Belgičané, Nizozemci i Dánové.

V Kataru se chystá také fotbalové mistrovství světa v roce 2022. Všiml jste si toho?
Všechno se k němu koncentruje. Staví se čtyřicetikilo­metrové metro, nadzemka i podzemka. Všechny stadiony se renovují, budou mít střechy. Bývalí svěřenci mi říkali, že stát omezil dotaci ostatním federacím a většinu peněz uvolnil pro úspěch mistrovství světa. Už teď je Katar na šampionát připravený, ale chtějí to vyšperkovat na maximum a udělat světovou událost. Věřím, že jsou toho schopní.

. V katarském Dauhá Svatopluk Buchta sledoval mistrovství světa s manželkou Dagmar.

V katarském Dauhá Svatopluk Buchta sledoval mistrovství světa s manželkou Dagmar. Foto: archiv Svatopluka Buchty

Autor: Jaroslav Kára

21.10.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ve Švýcarsku byl plně zprovozněn nejdelší železniční tunel světa

Erstfeld (Švýcarsko) - Nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě, vybudovaný ve Švýcarsku pod Alpami, byl dnes otevřen pro plný dopravní provoz. Gotthardský tunel, přezdívaný podle francouzské zkratky GBT, je dlouhý 57,1 kilometru a v některých místech je až 2,3 kilometru pod povrchem.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Sobotka: Přes návrhy změn by se měly firmy na EET nadále chystat

Praha - Přes návrhy změn v elektronické evidenci tržeb (EET), které projednává Poslanecká sněmovna, by se měli podnikatelé na její zavedení připravovat podle platného zákona. Norma jasně uvádí, koho se evidence tržeb týká. V pořadu Otázky Václava Moravce České televize to dnes uvedl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle něj se zdá, že návrhy z dílny ministerstva financí i koaličních lidovců nebudou schváleny. Byla by to nejlepší varianta, dodal premiér.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies