VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nebeská formule vyhlíží prvního Čecha

Praha - Už v listopadu může pokořit Martin Šonka metu, kterou před ním žádný jiný Čech ještě nezdolal.

29.10.2009
SDÍLEJ:

Závod akrobatických letadel Red Bull Air Race World Championship v kanadském Windsoru.Foto: Red Bull

Akrobatický a vojenský pilot Martin Šonka má nakročeno do startovní listiny nejlepšího a nejprestižnějšího leteckého závodního seriálu světa – Red Bull Air Race. V přípravném kempu ve Španělsku získal jako osmnáctý člověk na planetě potřebnou superlicenci a hodlá se stát zatím jediným českým bojovníkem ve „vzdušném řádění.“

„Chci být nejlepší na světě a hlavně všechno ve zdraví přežít,“ prozrazuje svůj životní cíl pilot, který netrpělivě očekává rozhodnutí o své účasti v příštím ročníku bláznivého závodu.

Jak se vojenský a akrobatický pilot stane jedním z nejvážnějších kandidátů na atraktivní startovní post závodě v Red Bull Air Race?

Začalo to zhruba před dvěma lety. Na mistrovství světa v akrobacii ve Španělsku za mnou přišli lidé z okolí Air Race a vyptávali se mě, jestli tyhle závody sleduju. Říkal jsem jim: Je to nádherný. V budoucnu bych o to měl zájem. Bylo by to skvělé vyvrcholení kariéry. No a po pár telefonech jsem se ocitl v tréninkovém kempu nováčků. Bylo nás tam pět. Já, Brazilec, Francouzka, Fin a Slovinec. Superlicenci jsme dostali nakonec jen dva. Já a Brazilec.

Jak taková superlicence vypadá? Proč je tak ceněná mezi piloty?

Je to kartička. Otvírací, hezká, taková průkazka na tramvaj. (smích) Na světě to má osmnáct lidí. Možná proto je o ní takový zájem. (smích)

Jakou cestu jste musel urazit, abyste jí získal?

Pilot musí mít patřit mezi světovou špičku, musí mít výsledky z mistrovství světa a Evropy. Počet hodin nalítaných jak normálně, tak v akrobacii. Navíc absolvujete rozhovory a další me-diální aktivity. Ale nejdůležitější je samozřejmě samotné létání.

Vy v něm patříte mezi absolutní špičku a díky tomu je angažmá v Red Bull Air Race velmi blízko…

To je pravda. Tohle je šance, která už nemusí přijít.

Jenže to by znamenalo, že by byla vaše pracovní kariéra u české armády zřejmě u konce?!

Pokud bych startoval v takovém závodě, tak bych zřejmě musel z armády odejít. Uvidíme. Pokusím se to skloubit.

Jak se na vaše závodění tváří v armádě?

V práci mi fandí. Včetně mých velitelů. (smích)

Předpokládám, že angažmá v Air Race by pro vás bylo finančně zajímavější než v armádě?

Bohužel je to tak. Je tam velký rozdíl. V Air Race bych se uživil. Asi tak jako piloti formule jedna. Ale je to krátkodobá kariéra.

Jenže start v takovém podniku je podobně komplikovaný jako ve formuli 1. Hlavně po finanční stránce …

Je to tak. Piloti musí shánět sponzory. Rozpočet na sezonu se může strašně moc lišit. Musíte platit mechaniky, velkou sumu vás stojí sehnat si letadlo. Neomezené studna výdajů je pak samotné ladění stoje.

Ale když se to podaří, bude to pro vás splněný sen …

S tím musím souhlasit.

Jen mi nejde do hlavy, že si někdo vysní kabinu, ve které na něj působí přetížení až 12 G. Můžete popsat, co u toho prožíváte?

Je to něco hrozného. Cítíte, jak je každý váš kus na těle rvaný dolů k podlaze letadla. Na tváři se vám odchlipují spodní víčka očí. Když dáte ruku pryč z páky, tak už jí nezvednete. Je to nepopsatelný pocit, ale svým způsobem příjemný. Mám rád, když mohu cítit energii toho letadla.

A co by to udělalo s obyčejným a netrénovaným člověkem jako jsem třeba já?

Myslím, že byste tak v šesti G usnul. Krev by se vám odlila z hlavy a byla tlačena do nohou. Chyběla by v mozku a vy byste pak usnul. Můžete proti tomu bojovat. Musíte zatnout svaly na nohou a v břiše. Tahle schopnost narůstá s trénovaností a fyzickými proporcemi. Nám pilotům navíc pomáhají anti G obleky, v armádě používáme nafukovací kalhoty.

Autor: Daniel Hajný

29.10.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Asi pětasedmdesát zaměstnanců firmy Bauhaus protestovalo proti pomalému rozhodování soudu.
AKTUALIZUJEME
12

Bauhaus stojí neoprávněně. Inspektor nejednal s vlastníky pozemků

Dva muže zavalila zemina v Zahořanech nedaleko Vranova u Čerčan. Na místě jsou hasiči a policisté.
14

Zemina zasypala dva dělníky, nehodu nepřežili

Sedm milionů dolarů za horu ledu plnou zlata a ropy

/INFOGRAFIKA/- Rusové dnes nová území obsazují. Bývaly doby, kdy se jich zbavovali. Před 150 lety prodali Aljašku Spojeným státům.

AKTUALIZOVÁNO

Rusnok: Konec intervencí může nastat prakticky kdykoli

/ANKETA/- Konec režimu devizových intervencí může nastat kdykoliv po konci tzv. tvrdého závazku, tedy od dubna, řekl dnes guvernér ČNB Jiří Rusnok. Zároveň upozornil, že centrální banka již nebude zveřejňovat možné scénáře načasování konce kurzového závazku.

Youtuber před soudem: Dostal podmínku za vulgarismy

Petr Jelínek z Jihlavy s přezdívkou Pstruh103 je na Vysočině vůbec prvním tvůrcem videí na internetu, takzvaným youtuberem, který skončil před soudem.

Marksová: Opatření vůči řidičům hraničí se šikanou. Oplatíme stejnou mincí

Česká republika a Slovensko jsou připraveny zavést protiopatření vůči některým zemím kvůli jejich požadavkům na české řidiče při vyslání do ciziny. Šoféři z některých starých unijních států by tak pro jízdu po českém a slovenském území potřebovali různé doklady v češtině a slovenštině. Novinářům to dnes řekla ministryně práce Michaela Marksová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies