VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Asfaltové bruslení má nelehký život

PRAHA - Mohutně se rozvíjející sport nemá v Čechách stále pochopení. Naráží dokonce na zákazy, závodníci nemají kde trénovat

16.10.2007
SDÍLEJ:

Foto:

SERIÁL DENÍKU - Progresivní sporty

7. díl: In-line brusle

Sportu v České republice se narodilo nechtěné dítě. Dravě se vyvíjející in-linové bruslení nemá u nás vůbec lehké dospívání. „Ačkoliv stále vznikají nové plochy, u fotbalových hřišť, v okolích tenisových kurtů na obslužných komunikacích, kde se natahuje nový povrch, není jich pořád dostatek,“ posteskl si sekretář svazu kolečkového bruslení Jindřich Pařík.

„Při úpravě parků se počítá i s jinými uživateli, takže kolikrát uprostřed dráhy vyrostou odpadkové koše, nebo štěrkový pás. Nedávno nám například zakázali trénink na pražské Ladronce.“

Je přitom s podivem, že například vůči cyklistům v konkrétním případě metropolitního břevnovského parku žádný zákaz neplatí.

„Přitom kolo by při kontaktu s chodcem způsobilo mnohem větší zranění, než kdyby narazil bruslař,“ vysvětluje Pařík. „Ten maximálně ublíží sobě samotnému.“

Přes nelehké podmínky progresivního odvětví u nás neustále roste o in-line bruslení zájem. „Pod svazem je registrovaných asi 400 bruslařů a pořád vznikají nové oddíly,“ říká spokojeně sekretář svazu. „Rekreačně se pak sportu věnuje tolik lidí, že by se dali počítat na desítky tisíc. Stačí se jen podívat na statistiky prodeje bruslí u nás a uvidíte, o jaký se jedná boom.“ Snad i proto, že bruslení je podle Paříka nejzdravější sport, jaký zná.

„Na tělo nepůsobí žádné otřesy, netrpí klouby a šlachy jako u běhu,“ vyjmenovává výhody. „Navíc provozovat in-line nestojí tolik jako třeba cyklistika. Brusle hodíte do tašky a není potřeba střešní nosič. Bruslení ani není tak nebezpečné, když je srovnáte s cyklistikou na silnici.“ První použití kolečkových bruslí je spjato s rokem 1743 v Londýně, první patent na brusle pak pochází z roku 1819. Tehdejší brusle byly podobné dnešním, ale těžko se daly ovládat.

„Do České republiky se inline dostal v průběhu devadesátých let, kdy závodníci z dlouhé ledové dráhy měli inlinové brusle jako součást letní přípravy,“ vzpomíná Pařík. „V závodní podobě se ale tehdy neprovozovalo, sloužilo jen jako doplňkový sport právě na led.“

K těm nejlepším in-linistům u nás dnes patří jména jako Sáblíková, Novotná, Jirků. „Závodí se v seriálu mistrovství republiky na dráze s klopenými zatáčkami. Ve sprintu, bodovacím a vyřazovacím závodě,“ dodává sekretář. „Na silnici se jezdí půlmaraton a od letošního roku i maraton.“

Mistrovství republiky v maratonské distanci se jede v sobotu. Přijeďte do Brna. Třeba i vás in-line bruslení pohltí.

Kolečka jsou přípravou na ledové nože

Je přesným obrazem českého in-line bruslení. Žádný specialista! Stejně jako celá špička kolečkového bruslení přišel i Matěj Krupka z ledových oválů. „Short track je pro mě pořád hlavní disciplína, in-liny jsou spíš přípravou na zimu,“ uznává sedmnáctiletý závodník klubu BZK Praha.

A neuvažoval jste někdy o specializaci jen na kolečka?

Kolikrát, ale pokaždé ke konci sezony na kolečkových bruslích už se těším na led.

Takhle ale svět výsledkově nedoženeme. Je mezi námi propast?

Je to znát, všichni už jsou specialisté. Trénují i v zimě v halách, bruslí odmalička.

A jak se jezdí ve světě?

Nevím, jak jezdí třeba Kolumbijci, kteří patří ke světové špičce. Domácí vítěz ale bude v Evropě o 15 až 20 míst zpět.

Je u nás dostatek míst k tréninku?

Jezdíme hlavně do Benátek nad Jizerou, občas v Běchovicích. Donedávna jsme jezdili i na Ladronce.

Jenže tam je teď zákaz. Cítíte nevoli i na ostatních místech?

Nepřipadá mi to nijak zvlášť extrémní. Lidé na nás koukají a vypadá to v pořádku.

Kolik stojí špičková výbava?

Od deseti do dvaceti tisíc. Zahrnuje helmu za zhruba dva tisíce a brusle, plus nějaké chrániče na kolena, rukavice.

In-linové závody se jezdí na dráze i na delší štreky na asfaltu.

Já preferuji silnici, jsem totiž vytrvalec a v balíku se umím lépe orientovat než na dráze.

Už jste se na bruslích „vysekal“?

Letos je hodně padací sezona. Už jsem spadl asi sedmkrát, ale zlomeného naštěstí nic. Takže klepu na dřevo. (fil)

16.10.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kandidát na ministra financí Ivan Pilný poskytl 18. května v Praze rozhovor Deníku.
1 17

Pilný: Návrh rozpočtu je rozumný, změny neplánuji

Dennis Russell Davies

Na Pražské jaro po čtvrtstoletí vrací Dennis Russell Davies

Otec zavíral své děti do hladomorny, tvrdí obžaloba. Viní ho z týrání

Dvě nezletilé děti měl sedmačtyřicetiletý otec na Břeclavsku podle obžaloby zavírat do místnosti nazývané hladomorna. Policisté navíc sdělili, že v jeho počítači našli tisíce erotických fotografií s mladými chlapci. Případem se v úterý začal zabývat brněnský krajský soud.

Pohledem Stanislava Šulce: Složitější svět

Týdeník Economist přinesl statistiku teroristických útoků na území západní Evropy a Spojených států amerických. Připomíná, že ačkoli máme dojem permanentního ohrožení, a dokonce si myslíme, že teroristické útoky jsou na denním pořádku, v perspektivě posledních padesáti let je realita trochu jiná.

AUTOMIX.CZ

OBRAZEM: Jak by asi dnes vypadala legendární auta východního bloku?

Po rozpadu východního bloku se mnoho ikonických vozů této éry nedočkalo přímého nástupce. Plno nadšenců si však představuje jejich návrat a skrze grafické ilustrace vytváří moderní interpretace těchto známých aut. Podívali jsme se na ty nejzajímavější.

AKTUALIZOVÁNO

Je to tady! Kajínek opustil vězení. "Vítej na svobodě," zaznělo na uvítanou

/VIDEO, FOTOGALERIE/- Doživotně odsouzený vrah Jiří Kajínek se dočkal. Dnes o půl dvanácté byla odeslána podepsaná milost prezidentem Milošem Zemanem na Ministerstvo spravedlnosti k dalšímu vyřízení. Krátce po půl druhé pak vyšel branou na svobodu. "Vítej na svobodě," křičeli přítomní na evidentně dojatého muže. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies