VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Raboň byl domestikem, teď může být lídrem

Plzeň - Giro sleduje po třech letech František Raboň jen v televizi, duše pětadvacetiletého závodníka je přitom rozpolcená.

12.5.2009
SDÍLEJ:

Český cyklista František Raboň.Foto: REUTERS/Va­lentin Flauraud

V úvodní části sezony totiž člen americké stáje Columbia Highroad dokázal vystoupit z pelotonu bezejmenných.

Raboň přestal být jen oceňovaným domestikem, pomocníkem hvězd, ale s úspěchem se zhostil i postu jednoho z lídrů.

Skvěle si vedl v závodu Kolem Murcie a parádní vystoupení předvedl Raboň i ve Švýcarsku Kolem Romandie.

V podniku Pro Tour vyhrál excelentní časovkář prolog, přispěl k triumfu v časovce týmů a po výhře sahal i v jedné z etap. To ve finiši podlehl jen Oscaru Freiremu.

„Pro mě bylo úžasné už vítězství v úvodní části závodu, kdy jsem za sebou nechal jezdce takového kalibru, jako Valverde nebo Cancelara,“ svěřil se Raboň poté, co se na čas zase vrátil domů do Plzně.

Na Romandii jste dvakrát držel žlutý trikot vedoucího jezdce. Neblesklo vám hlavou, co ho zkusit přivézt až do cíle?

Už když jsem na Murcii, byť jen na chvíli, oblékl žluťáka, říkal jsem si, že příště ho zkusím udržet. Ta šance přišla na Romandii, bohužel v závěrečné hornaté etapě jsem o ni zase přišel.

Ty kopce byly nad vaše síly?

V úvodu sezony jsem absolvoval spíš rovinatější závody, jako Okolo Kataru, jednorázovky v Belgii a chystal se na časovky. Z pěti jsem také tři vyhrál a dvakrát byl třetí, což je solidní. Ale bylo zřejmé, že ve velkých kopcích můžu mít problémy, což se potvrdilo.

Co chybělo k blýskavějšímu úpěchu?

Jak už jsem řekl, formu jsem měl solidní, nechyběl mi tah ani rychlost, ale na dlouhé deseti – patnáctikilometrové kopce to bylo málo.

O prvenství jste se přitom ve Švýcarsku přetahoval s jiným Čechem a pozdějším vítězem Romanem Kreuzigerem.

Pro naši cyklistiku to bylo jen dobře. Jediní dva Češi v Pro Tour a bojují o vítězství, co si víc přát. Soupeři si z naší rvačky sice malinko utahovali, ale bylo vidět, že jsme si jen upevnili jejich respekt.

Jak jste souboj bral vy osobně?

Jak to přicházelo. Letos jsme se s Romanem utkali snad vůbec poprvé. Oba jsme stáli o co nejlepší umístění a během závodu jsme v rámci možností také spolupracovali. Roman pak zaslouženě vyhrál.

Na Romandii jste byl blízko i třetímu vavřínu, a to po duelu ve finiši.

Nešlo o klasický spurt, kdy se do cíle řítí obrovský balík. Ti nejlepší spurteři předtím totiž zaostali v kopcích a o prvenství bojovala zbylá asi padesátka jezdců. Držel jsem se Freireho a málem to vyšlo.

V časovce týmů ale sestava Columbie nedala nikomu šanci.

To byla parádní záležitost, prože sladit dohromady devět jezdců není lehké. V sedmdesátiki­lometrové rychlosti, zalehlí za aerořidítky, to už je někdy kaskaderství. Sám ve sjezdu jsem si naměřil bezmála stovku, ale jet sedmdesátkou v týmu je o něčem jiném.

Vaše stáj potom vyhrála i prolog na Giru, ale tam už jste chyběl…

To zamrzelo, protože s týmem jsem byl na Giru druhý a třetí, první nikdy. Letos jsem ale konečně využil možnosti jet sám na sebe. Takže kdyby mi někdo nabídl Giro v roli domestika nebo moje letošní výsledky, bral bych určitě to druhé. Třeba se na Giro za rok dva vrátím a bude to v zcela jiné pozici.

Kolik výher si v italském dobrodružství naplánoval váš parťák z týmu a přítel Mark Cavendish?

Je to maximalista, takže mi v esemesce psal o pěti výhrách, ale top závodem je pro Marka až Tour, takže možná, Giro ani nedokončí a soutředí se na etapy ve Francii.

Vás by Tour de France nelákala?

Tour je pro každého cyklistu výzva, i pro mě. Minulé sezony jsem měl ale nasměrované k Giru, teď přišla výhybka, tak uvidíme, jakou formu budu mít v závěru června.

Do závodního kolotoče naskočíte za čtrnáct dní na Kolem Katalánska, už ve středu se ale představíte v Plzni na třetím závodě Giant ligy.

Honza Kotal tuhle sérii kritérií vytáhl na vynikající úroveň. Pro mě to bude hlavně rychlostní trénink, když předtím dopoledne si ještě odjedu zhruba stovku. A na Lopatárně se potom potkám se známými a chvilku pokecáme. To je vždycky fajn.

Autor: Karel Sopr

12.5.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Z letáků za rok zmizela půlka "českých" potravin

Hromadná nehoda kamionů na dálnici D1 u Brna ve směru na Vyškov. Měla tragické následky.
AKTUALIZOVÁNO
21

Hromadná nehoda na D1: zemřel řidič dodávky, za tragédii může stojící kolona

AUTOMIX.CZ

Lidé si utahují ze jména Karoq. Škodě navrhují jiné názvy, třeba Kardiaq a Svejq

Až česká automobilka Škoda představí nástupce kompaktního SUV Yeti, je možné, že už neponese lehce upravené jméno mýtického sněžného muže, ale poněkud zvláštní název Karoq. Ten si škodovka registrovala na patentovém úřadě začátkem března.

Dvě tváře břečťanu

Plevel, nebo požehnání, vítaná výživa, nebo alergizující rostlina. Všechno je v jednom. Něco jiného ovšem platí pro včely a ptactvo nebeské a něco jiného pro lidi.

Na západě Čech může v noci napadnout i několik centimetrů sněhu

Vlnící se studená fronta přinese dnes v noci do Česka déšť, který bude v polohách nad 600 metrů přecházet ve sněžení. Nejvydatnější srážky meteorologové předpovídají pro západ Česka. 

Na Facebooku vysílal vraždu své dcerky. Pak spáchal sebevraždu

Podle thajské policie se mladý muž natáčel při vraždě své dcery a celou událost přenášel živě na sociální síť Facebook. Nakonec si vzal život.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies