VYBERTE SI REGION

MS v basketbalu: žádná mega akce jako v Liberci

Praha - Česká republika hostí po mistrovství světa v lyžování další velkou sportovní akci. Tentokrát se s mnohamilionovými dluhy nepočítá.

21.9.2010
SDÍLEJ:

České basketbalistky - ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Malá česká země a velké sportovní podniky. Jde to vůbec k sobě? Sportovní funkcionáři, sportovci a sportovní nadšenci mají jasno: Co by nešlo? Vždyť i menší země, než je Česko, pořádají nejrůznější světové šampionáty. Třeba sousední Slovensko v příštím roce hostí hokejové mistrovství světa.

Jenže lidé mají v paměti také nechvalně proslulý liberecký šampionát v lyžování, po kterém zbyly jenom mnohamilionové dluhy. Od té doby uplynulo „pouhých“ devatenáct měsíců a Česko vítá další světové klání ve významném sportovním odvětví: v basketbale žen. „Pro Českou republiku je to čest,“ myslí si Josef Dobeš, ministr školství, mládeže a tělovýchovy. „A pomůže to i našemu sportu.“

Strašák jménem lyžování

Ve středu bude mistrovství v Brně slavnostně zahájeno, ve čtvrtek už proběhnou první zápasy, do bojů vstoupí i české basketbalistky. Nehrozí podobný finanční průšvih, jaký je spjat s lyžaři a Libercem? Jeho organizační výbor, který vedla olympijská šampionka Kateřina Neumannová, se dodnes vypořádává s trestními oznámeními od dodavatelů a dlužná částka stále činí zhruba 35 milionů korun.

Ale ničeho takového se tentokrát obávat nemusíme. Obě akce jsou odlišné. A netýká se to jen rozpočtu, který měli lyžaři mnohonásobně vyšší.

#nahled|http://g.denik.cz/1/4b/infografika_basket_zeny_ms_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/1/4b/infografika_basket_zeny_ms.jpg|Česká republika po 43 letech hostí basketbalové mistrovství světa žen#

Lyžařský šampionát byl monstrózní akcí, největším sportovním podnikem na českém území v historii. Počítal s rozpočtem kolem 594 miliónů, náklady však byly nakonec o 30 milionů vyšší a příjmy o 86 milionů nižší. Jen silná koruna vůči euru připravila organizátory o 35 milionů korun v příjmech. Ze státního, městského a krajského rozpočtu putovaly na lyžařský šampionát více než dvě miliardy korun. Na pořádání mistrovství se v Liberci podílelo i tisíc dobrovolníků. Přijelo 61 výprav, startovalo 660 sportovců, soutěže sledovalo 200 tisíc diváků v areálech.

Basketbalové mistrovství je mnohem skromnější akcí. Startuje tu 16 nejlepších zemí světa, které prošly kvalifikačním sítem. Celkem se nejedná ani o dvě stovky sportovkyň. Přestože i zde chyběly peníze ve zhruba 60milionovém rozpočtu, organizátoři se k těmto problémům postavili čelem, šetřilo se například i na reklamě - ani ta není v ulicích města a na dálničních tazích tak megalomanská jako v případě lyžařů.

Kdo mistrovství zaplatí?

Na „basketbalovém účtu“ se sejdou peníze od basketbalová organizace FIBA (ta MS zaštiťuje) a jejích sponzorů, České basketbalové federace a jejích partnerů, státu a pořádajících měst. Karlovy Vary údajně přispějí 10 miliony, Brno s Ostravou dají milionů pět. Dosud není jisté, jakou částkou přispěje stát. Organizační výbor má jen 40 lidí v hlavním štábu. Když se započítají i pracovníci v jednotlivých městech, jde celkově o zhruba 200 lidí.

Nejvýraznějším prvkem reklamy byl televizní šot, na němž se podílely největší české celebrity, od rychlobruslařky Sáblíkové, přes modelku Kůrkovou až k prezidentu Klausovi. „O tyto osobnosti jsme od začátku stáli,“ říká Tomáš Budka, jeden z hlavních tvůrců šotu. „Nikdo z nich na svůj basket nezanevřel a rádi mu obětovali pár hodin života.“

Není to ve světě věc mimořádná, že se nejvyšší státní představitel zasazuje o propagaci či získání významné sportovní akce. Vždyť i na největším, olympijském kolbišti v minulosti bojovali za své země Barrack Obama či Vladimir Putin.

Ministr školství Josef Dobeš pro Deník:
Velké sportovní akce by bylo možné pořádat se Slováky


Pořádat, či nepořádat velké sportovní akce v Česku? Je naše země schopna organizovat největší světové podniky, jakým je například nyní mistrovství světa basketbalistek žen? „Basketbal má u nás tradici,“ myslí si Josef Dobeš, ministr školství, mládeže a tělovýchovy. „A také má úspěchy reprezentační i klubové. Máme připravenou infrastrukturu – proto říkám ano, naše země je schopna takové akce pořádat.“

Neobáváte se tedy dalších finančních „průšvihů“, jakým bylo liberecké mistrovství světa v lyžování?
Ne. Tohle je úplně jiná organizace a příprava. Vše je připravené a minimum se musí budovat.

Kde se stala podle vás v souvislosti s Libercem největší chyba?
Je jich víc – třeba podivná rošáda v přípravném týmu, nejasné ekonomické zabezpečení, naivní představa, že v našich podmínkách (přírodních) dokážeme uspořádat světový šampionát v lyžování.

Byl Liberec pro Českou republiku příliš megalomanskou akcí? Přece jen, vyžádala si mnohem víc výstavby než nyní „nenáročné“ basketbalové mistrovství?
Jednoznačně to byla megalomanská akce.

Může teď takový basketbalový šampionát pomoci i samotnému českému sportu?
Pomůže to nejen českému sportu, ale je to velká čest pro naši republiku. Jde o zviditelnění, přímé přenosy do celého světa, prvotřídní basketbal na našich palubovkách.

Jak chcete rozvoji sportu pomoci vy osobně, jako ministr. Už máte v hlavě nějaké projekty?
Pro mě je klíčové zabezpečit sport pro rok 2011. Zde se podařilo získat stejné finanční prostředky jako pro rok předešlý, tedy nekrátit peníze. To je však pouze na přežití. Pak musí přijít na pořad dne do vlády loterijní zákon a zde pevné finanční zakotvení sportu.

Především malé sportovní svazy a kluby si stěžují, že umírají. Jak je zachránit?
Peníze nesmí končit v byrokratické administrativě, ale musí se dostat až dolů. Hodlám více direktivně vstoupit do rozdělování finančních prostředků.

Tušíte, kde v rozpočtu na sport brát?
Jak už jsem řekl, v roce 2011 nechci krátit rozpočet pro sport, jakékoliv krácení by bylo smrtící.

Mohly by si umírající kluby nějak pomoci i samy? Jak?

Financování sportu musí být vícezdrojové, samy kluby musí přinést do sportu více finančních prostředků. Alfou a omegou je však nový loterijní zákon a z něj plynoucí pravidelné financování českého sportu.

Doporučil byste svazům usilovat o další mistrovství světa? V jakých sportech to země ještě zvládne?
Usilujeme o pořádání mistrovství Evropy v kopané pro hráče do 21 let, to je v našich silách. Dokážeme úspěšně zvládnout světový šampionát ve vodních sportech i na hokejové mistrovství jsme velmi dobře připraveni. Myslím, že by bylo možné pořádat některé velké akce společně se Slováky.

A co někdejší projekt olympiády v Praze?
Jsem odpůrce olympiády v Praze. Je to nereálné a hrozí to ještě větším průšvihem, než již dříve zmiňované mistrovství světa v Liberci.

Autor: Markéta Kosová

21.9.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Sting zazpívá jako headliner Metronomu. Prvně na festivalové stagi

Praha /HEADLINER, FESTIVAL/- Pražský Metronome Festival odtajnil první zahraniční hvězdu. V termínu 23. a 24. června zazpívá na Výstavišti Sting a doprovodí ho jeho trio. Předprodej pro některé začíná již dnes.

Čechům chutná. Přibrzdili ale v alkoholu

Praha – „Spotřeba potravin nabrala dobrý trend. Zdá se, že lidé nemají hlad, ale chuť," zhodnotil poslední čísla šéf odboru statistiky zemědělství, lesnictví a životního prostředí Jiří Hrbek. Poukázal na to, že v Česku i v roce 2015 rostla spotřeba potravin. Má to jen jednu vadu na kráse, bohužel tu podstatnou. Zatímco z Česka mířily do zahraničí suroviny, z ciziny k nám putovaly hotové výrobky.

Britové poprvé utratili více za vinyly než za stažené desky

Londýn - Příjmy z prodeje vinylových desek v Británii minulý týden poprvé předstihly příjmy ze stahování nahrávek, oznámilo britské sdružení maloobchodníků v zábavním průmyslu (ERA). Za vinylové desky lidé podle ERA utratili 2,4 milionu liber (asi 76 milionů Kč), zatímco za stahování 2,1 milionu liber (zhruba 66,5 milionu Kč). Loni ve stejném období přitom tento poměr činil 1,2 milionu liber za vinyly ku 4,4 milionu liber za digitální hudbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies