VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Šonka se chystá na novou sezonu a sní: Létat nad Vltavou? Bylo by to fajn

Praha /ROZHOVOR/ - Splní se mu sen a konečně vyhraje jeden ze závodů prestižní letecké série Red Bull Air Race? Český pilot Martin Šonka, který loni skončil v celkovém pořadí čtvrtý, stojí na prahu nových výzev. Hlavní sponzor si bývalého vojenského stíhače vybral do svého týmu jako nástupce maďarské legendy Pétera Besenyeiho (po něm Šonka „zdědil" i letadlo Edge 540 V3, na které si nyní zvyká). 

2.3.2016
SDÍLEJ:

Martin Šonka ve Spielbergu.Foto: ČTK/Ivo Stejskal

„Je pro mě obrovská čest a splněný sen, že si mě vybrali do svého týmu. Udělám vše, abych vyhrál závod," řekl Šonka na úterní tiskové konferenci, která se stylově konala na Žižkovské věži, vysoko nad zasněženými pražskými střechami. Nová sezona nejrychlejšího motoristického sportu světa začíná už 11. března v Abú Zabí.

Do letošní sezony vstupujete s novým hlavním sponzorem a novým letadlem. Jak velká je to pro vás změna?
Je to obrovská změna. To letadlo má spoustu úprav, které se liší od mého původního. Na to je potřeba si zvyknout a to nepřijde hned, tak uvidíme, jak to v úvodu sezony bude vypadat. Třeba kabina je mnohem nižší, takže když to řeknu lidově, je z ní prd vidět. (úsměv) Na druhou stranu by díky tomu měla mít menší odpor vzduchu.

Nezvažoval jste, že byste zůstal u svého starého stroje, který jste přece jen měl v ruce?
Bylo to samozřejmě dilema, protože to předchozí letadlo jsem měl nastavené na sebe. Řešili jsme, zda přesedlat na nový model. Nakonec jsem se rozhodl přesedlat, protože ty úpravy bychom museli udělat i na starém letadle. Není možné jít do nové sezony beze změn, všechny týmy pořád přicházejí s novinkami. V novém stroji vidím větší potenciál, i když otazník tam zůstává. V tuhle chvíli netuším, jak to bude fungovat.

Například ve formuli 1 bývá zvykem, že třeba sedačky ve vozech se dělají pilotům na míru. Je to v Red Bull Air Race podobné?
Je, ale není to tak jednoduché. Během závodu působí v kabině ohromné síly, takže tam nemůžeme mít jen tak nějakou sedačku, kterou by si tým sám vyrobil. Všechno musí být certifikované výrobcem, protože pokud pilot 
i s padákem váží dejme tomu metrák, tak při maximálním přetížení 12g je to přes tunu. To musí ta sedačka vydržet.

Rozměry kabiny a podobně se ale musí pilotům přizpůsobit, ne?
Je pravda, že výška kabiny se dělá na míru. Třeba Japonec Jošihide Muroja má opravdu malinkatou kabinku, která je vyrobená přesně na jeho velikost. Dokonce 
i helmu má menší, aby byla kabina co nejnižší a měla co nejmenší odpor. Můj problém je v tom, že teď mám letadlo po někom, kdo je o půl hlavy menší než já. Skoro jsem se tam nenaskládal. (úsměv)

Závody se létají buď nad vodní hladinou, nebo nad pevnou zemí. Je v tom pro pilota velký rozdíl?
Docela ano. Když letíte nad vodou, tak máte horší odhad výšky, na druhou stranu tam ale schází různé rušivé vjemy – vidíte pod sebou jen jednolitou plochu a pylony. Při letu nad pevninou má pilot odhad výšky mnohem lepší, ale zase je třeba víc se soustředit. Třeba ve Spielbergu přelétáváme okruh pro formuli 1 a člověk se v tom opticky trochu ztrácí. Mně je to ale celkem jedno, jestli létám nad vodou nebo nad pevninou.

Kromě vás bude letos mezi elitou létat i další Čech Petr Kopfstein. Co na to říkáte?
Petr si to za své výkony v kategorii Challenger zasloužil, byla to jen otázka času. Jiná otázka samozřejmě byla, zda mají závodit dva Češi. Je to i politika, protože Red Bull Air Race je celosvětová série a kdyby tam bylo deset Čechů, tak to bude pro svět méně zajímavé. (úsměv) I tohle tedy hrálo roli, ale nakonec naštěstí rozhodla kvalita pilota.

Existuje podle vás šance, že by se závod někdy konal i v České republice?
Bylo by to hrozně fajn. Jednak se ale musí najít dostatečně zajímavé místo, které by bylo pro organizátora atraktivní, a jednak by bylo třeba získat na takové místo potřebná povolení. Krásné místo by bylo třeba v Praze na Vltavě (v Budapešti se konají závody Red Bull Air Race přímo v centru nad hladinou Dunaje, pozn. red.), jenže zařídit všechna letecká povolení by asi bylo poměrně složité. V blízkosti je mezinárodní letiště, nad Pražským hradem je zakázaný prostor, musela by se uzavřít řeka 
a podobně. V příštích dvou letech se tu určitě nic takového neuskuteční, ale podobné myšlenky už proběhly a já sám bych na tom do budoucna chtěl zapracovat. Uvidíme, jestli to klapne. Možné je všechno.

Kopfstein: Chceme se rozkoukatUSA, Francie a Česko – jen tyto tři státy mají v elitní kategorii Master Class „letecké formule 1" hned dva piloty. K Martinu Šonkovi se letos připojí Petr Kopfstein, který dosud úspěšně závodil v nižší kategorii. Ten dokonce bude létat na bývalém Šonkově stroji. „Poměrně rychle jsem se s ním sžil," prohlásil sedmatřicetiletý pilot. Před svou premiérovou sezonou mezi elitou Red Bull Air Race si nedává moc přehnané cíle. „Samozřejmě se nechceme pohybovat někde vzadu, v prvních sezonách to tak ale bývá. Chci hlavně získat zkušenosti a rychle se rozkoukat," dodal Kopfstein.

Autor: Vojtěch Žižka

2.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Záchranáři pomáhají běžcům na olomouckém půlmaratonu 2017
25

Na půlmaratonu v Olomouci ošetřili přes 50 lidí, pět skončilo na urgentu

Ilustrační fotografie.
1 30

Vyplašená zvěř, zničené porosty. Čtyřkolky přidělávají vrásky myslivcům

DOTYK.CZ

Česká agentura veze z Cannes několik cen. Za kampaň pro časopis, co už nevychází

Čím jsou pro světový film ceny americké filmové akadamie Oscar, tím je pro evropskou reklamu mezinárodní reklamní festival Cannes Lions. Koná se vždy koncem června ve francouzském letovisku Cannes a v posledních letech je na něm úspěšná česká pobočka reklamní sítě Young & Rubicam.

Ohnivé peklo v Pákistánu, nejméně 120 lidí uhořelo po vzplanutí cisterny

/VIDEO/ K tragédii došlo v Pákistánu, kde se převrátila cisterna s palivem. Následně ji zachvátil požár, který se rychle rozšířil na okolní automobily a motorky. Podle posledních informací na místě zemřelo nejméně 125 lidí. Další desítky byly s vážnými popáleninami převezeny do nemocnic. Podle záchranářů tak mohou počty obětí nadále stoupat.

Týdenní zkrat: Milionová milost

Paroubek to zkusil, Zaorálek mu to zarazil, Klaus slavil a dostal milion. I další zprávy měly katastrofický rozměr.

Macron spojil se Schwarzeneggerem síly v boji proti změně klimatu

/VIDEO/ Slavný herec a bývalý kalifornský guvernér Arnold Schwarzenegger našel spojence v boji za záchranu klimatu: francouzského prezidenta Emmanuela Macrona. Oba si přejí zvrátit rozhodnutí odstoupit od klimatické dohody z Paříže, které nedávno učinil americký prezident Donald Trump.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies