VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jak jsem málem vyhrál erzetu

ČERVENÁ VODA - Nejde mi na rozum, jak opravdový navigátor stíhá při té zběsilé jízdě luštit písmenka ze svých poznámek.

15.9.2007
SDÍLEJ:

Beze strachu. Redaktor Deníku Filip Grim (vlevo) usedl do závodního auta po boku Štěpána Vojtěcha.Foto: EVENT CONCEPT/Marek Felt

„Seš ready?“ slyším ve sluchátkách. „Jo, jdem na to!“ První rychlostní zkouška mého života právě startuje. Jsem navigátorem pilota rallye. Trať má asi čtyři kilometry. Půlka nahoru, půlka z kopce. A prý na ní není místo k chybě. Stromy jsou pekelně blízko. Strach? Nemám! Sedím přece vedle Štěpána Vojtěcha, světovými rallye ostříleného závodníka. Navíc si testovací okruh projel už snad tisíckrát.

„Jak rychle pofičíme?“ zajímám se při pohledu na nápis na palubní desce: jeď tvrdě, nebo běž domů! „Nevím, já na tachometr nekoukám, dělalo by se mi špatně!“ Hned jsem klidnější…

Start do kopce, kola v šotolině hrabou, dvojka, trojka. Usmívám se. Nevím, proč mi ráno říkali, abych si vzal kinedril. Zatím je všechno v pohodě. Řízku, co jsem měl k obědu, se ven ještě nechce. A už je to tady - první zatáčka. Podvozkem bereme o zem. Hlava mi lítá ze strany na stranu, pásy mi nedovolí sebemenší pohyb. Pravou nohou jakoby pomáhám mačkat brzdový pedál, ale nezpomalujeme. Pravá, levá, bacha, stromy. Ručka, doleva a svištíme.

„Tak co?“ slyším. „Dobrý! Druhá půlka je prý ještě rychlejší.“ Byla. Z kopce jedeme jako namydlený blesk. Nepotřebuju zase vidět úplně všechny taje rallye, můžeme klidně zpomalit, říkám si v duchu. „Tak to je všechno,“ ozve se smutná zpráva. Dojíždíme po asfaltu k cíli.

„Vyhráli jsme, jaký byl čas?“ Ptají se mě, co bylo nejlepší. Nevím, mám před očima mlhu. Trať mi splývá v ohnivou čáru. Jen mi nejde na rozum, jak opravdový navigátor stíhá při té zběsilé jízdě luštit písmenka ze svých poznámek. Bylo to super. Uááá, ty jo! Tři diamanty ve znaku závodního speciálu Mitsubishi mi přinesly štěstí. Přežil jsem. Dáme si to ještě jednou?

Vojtěch chce eliminovat handicap

Je to povrch, na který Češi nejsou moc zvyklí. „V republice se na šotolině nejede žádný závod, v mistrovství světa jsou z šestnácti soutěží asi jen čtyři asfalty,“ říká Štěpán Vojtěch z OMV Bixxol Rally Teamu. Testem na okruhu v Jeseníkách se připravoval na start v rakouské Waldviertel rallye.

Proč Češi na šotolině neumějí?

Neřekl bych, že neumějí. Roman Kresta vyhrál vložky v mistrovství světa. Jezdci ze středu Evropy ale mají s tímto podkladem malé zkušenosti, kdežto třeba ti severští na něm vyrůstají. Naše zkušenost je nulová. Šotolina je pro nás výzva a není jiné cesty než zkoušet nejtěžší rallye.

Dá se prosadit i bez tohoto umění?

Musíme handicap eliminovat, protože světový šampionát bez toho nejde! Ačkoliv několik startů už jsme zažili, jde pro nás pořád o nový povrch.

Jako všichni ostatní jste odkojení asfaltem že?

Strávili jsme na něm šest let. Dostali jsme se na nějakou úroveň a teď chceme dorovnat zkušenosti, abychom byli rozumně rychlí i na ostatních površích, a spektrum závodů tak pro nás bylo otevřenější.

O čem vůbec je jízda na štěrku?

Přirovnal bych ji k jízdě na sněhu. Klouže to, jede se ve smyku, ale neustále řízeném, pokud možno.

15.9.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Opel Insignia Grand Sport.
15

Francouzi chtějí Opel. Rýsuje se nový automobilový gigant

Ministr financí a předseda hnutí ANO Andrej Babiš.
13

Sněm ANO vybere tváře pro kampaň

Co zabilo bratra Kim Čong-una? Smrtící neurotoxická látka VX

Na těle mrtvého bratra severokorejského vůdce Kim Čong-una se našla smrtelně nebezpečná nervová látka VX. Sdělila to dnes podle agentury AFP malajsijská policie. Kim Čong-nam byl podle vyšetřovatelů nejspíš otráven 13. února na letišti v malajsijské metropoli Kuala Lumpuru.

EUC koupila od Homolky firmu poskytující nadstandardní péči

Praha - Skupina EUC (dříve Euroclinicum), která v Česku provozuje mimo jiné síť poliklinik a laboratoři, koupila za 50,5 milionu korun firmu Homolka Premium Care, která se specializuje na poskytování nadstandardní individuální zdravotní péče. Prodej akcií firmy je součástí likvidace společnosti Holte, která je dceřinou společností Nemocnice Na Homolce. Ve čtvrtek o tom informovala mluvčí nemocnice Martina Dostálová.

Silný vítr zkomplikoval dopravu v Česku, hasiči odklízejí popadané stromy

Předpověď meteorologů se vyplnila. Velmi silný vítr narušil železniční dopravu po celé České republice. Nejvíce pak v jižních Čechách. Provoz je kvůli popadaným stromům přerušen asi na šesti regionálních tratích.

Spoření na penzi. Vydělává, ale slabá koruna ho sráží

Penzijní fondy si pochvalují, že spoření na penzi táhne více než v nedávné minulosti. Na přilepšení k důchodu dokonce svým dětem začínají šetřit i někteří rodiče.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies