VYBERTE SI REGION

Počítačová učebna? Zbytečnost

Měčín - Ačkoli v Klatovech trávím kvůli střední většinu dne, mým domovem je stále Měčín. Malé městečko na okraji Šumavy se pyšní několika historickými památkami a také základní školou. Možná to zní zvláštně, ale právě ta stojí za povšimnutí. V září 2003 byla v naší třídě křídová tabule, židle, které vrzaly při sebemenším pohybu, a stará dřevěná okna s ještě staršími žaluziemi…

31.5.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Tomáš Machálek

Možná jsme si díky tomu užili více zábavy sami se sebou a nebyli upoutáni na techniku, jak je tomu dnes. Když jsme jako deváťáci „základku" opouštěli, z naší učebny přilehlé ke kabinetu výtvarné výchovy se stala taková, za kterou by se plzeňská či dokonce pražská základní škola nemusela vůbec stydět. Největší zásluhu na tom měl projekt Rozvoj interaktivních způsobů výuky ve škole, trvající od května 2010 až do ukončení mé povinné školní docházky. Celkový rozpočet tohoto projektu byl stanoven na 2 562 000,- Kč a podílel se na něm Evropský sociální fond v České republice, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Plzeňský kraj i samotná Evropská unie. Ale dost bylo faktů.

Žádná práce

Všichni jsme ocenili plastová okna s fungujícími žaluziemi, pohodlné židle, lavice a výškově nastavitelné tabule. Čeho bychom však bez projektu nikdy nedosáhli, byly interaktivní tabule v každé kmenové učebně. Výjimkou byla, co si ještě pamatuji, počítačová. Ovšem tam je to zbytečnost. Dalšími pomůckami byla hlasovací zařízení, která využíval hlavně náš třídní učitel. Pár cvičných testů a „už to jelo". Každý drží v ruce své vlastní zařízení, do kterého se pod svým jménem a kódem přihlásí, a pak už jen vybírá z možných odpovědí tu správnou. Zadání je, kde jinde, než na interaktivní tabuli. Vyučující nemá žádnou práci s opravováním písemek, výsledek se objeví po ukončení testu i s procentuální úspěšnosti každého z nás. Za pět minut je po písemce.

Při hodinách anglického jazyka jsme zase využívali fotoaparát a videokameru k zaznamenání našich prezentací. Díky tomu jsme mohli slyšet sami sebe a poučit se z chyb. Nedalo mi ani moc velkou práci najít všechny záznamy a s úsměvem se na ně podívat znovu.

Přísná učitelka

Úplně nejlepší byly hodiny matematiky. Naše paní učitelka techniku upřednostňovala, a tak jsme se i přes její pověstnou přísnost na hodinu celkem těšili. Přinesla do naší třídy vizualizér, flipcharty, jindy samostatné školní lavice se srazily dohromady a matematika mohla začít.

Naše první setkání s interaktivní tabulí bylo, jako bychom spatřili UFO. Nikdy předtím bychom neřekli, že TOHLE bude běžnou součástí takřka každé hodiny. Také nám bylo jasné, že veškerá obsluha připadne vyučujícím a my si s tím moc zábavy neužijeme, abychom to náhodou nerozbili. Ale opak se stal pravdou. Úvodní hodiny byly seznamovací jak pro žáky, tak pro kantory. Vyzkoušeli jsme si malování dotykovým perem i prstem. Stejně jako všechno, i tohle chtělo čas.

Pár nechtěných kliknutí, mazání, kalibrace, aktualizace… Pak bylo ale stále častěji slýcháno: „Kluci, připravte mi tabuli". V matematice jsme k ní chodili jak na běžícím páse a bavilo nás to. Myslím, že daleko víc nás zajímala „interaktivka" než goniometrické funkce na ní.

Cílem celého projektu tedy bylo přinést do škol interaktivní výuku. To se s velkým ohlasem splnilo. Všechny vzniklé prezentace se ukládaly na webové stránky školy, což žáci, zejména při opakování, velmi ocenili. Pokud někdo náhodou zapomněl doma učebnici nebo pracovní sešit, ani to nebyl problém. Byla tu sada učebnic interaktivních. S trochou štěstí by se mi povedlo najít i propagační předměty s logem Evropské unie, jako pravítka, tužky a gumy, kterých byla celá škola plná.

Jak nad tím teď přemýšlím, technika jde stále kupředu a možná na té plzeňské či pražské škole takové vybavení mají také. Za zvážení ale stojí, že já jsem z měčínské „základky" už 3 roky pryč a z doslechu vím, že jakmile skončil tenhle projekt, škola se zapojila do dalšího. Nevím, jestli i on má co do činění s Evropskou unií, ale to už je jiný příběh. Kdo ví, jak bude naše devítiletka vypadat za dalších pár let.

Andrea Tesárková
Obchodní akademie Klatovy
Měčín 
Plzeňský kraj
Téma: EU kolem nás 

Autor: Redakce

31.5.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Ve věku 69 let zemřel kytarista Radim Hladík

Praha -Ve věku 69 let zemřel dnes ráno kytarista Radim Hladík, který mimo jiné stál u zrodu legendární kapely Blue Effect, sdělil to současný zpěvák kapely Honza Křížek. Hladík podlehl následkům fibrózy plic, se kterou bojoval několik let. Sedmdesátiny by oslavil 13. prosince.

Záchranáři našli části těl obětí havárie indonéského letadla

Jakarta - Indonéští záchranáři dnes našli části těl v moři v oblasti, kde v sobotu havarovalo policejní letadlo se 13 osobami na palubě. Oznámil to na tiskové konferenci šéf Indonéské pátrací a záchranné agentury (BASARNAS) s tím, že ostatky pravděpodobných obětí byly nalezeny v místě, kde už vesničané dříve vylovili sedadlo z letadla a vak obsahující mobilní telefon a policejní doklady.

AKTUALIZOVÁNO

Koukalová ovládla stíhačku! Zazářili i Krčmář s Puskarčíkovou

Östersund /FOTOGALERIE/ - Biatlonistka Gabriela Koukalová vyhrála stíhací závod Světového poháru v Östersundu. Do vedení se dostala už po úvodní střelbě a do cíle dojela o osm sekund před Němkou Laurou Dahlmeierovou. Eva Puskarčíková skončila osmá, což je její nejlepší individuální výsledek v SP, Lucie Charvátová byla dvanáctá a Veronika Vítková osmnáctá. V mužské stíhačce se Michal Krčmář posunul proti sprintu o 31 míst a dojel sedmý.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies