Naposledy třeba v pondělí v Pardubicích v ulici Na Drážce, kdy 71letý muž na jízdním kole vjel bez rozhlédnutí na přejezd pro cyklisty – jenže právě před projíždějící automobil. Vyvázl naštěstí jen s lehkým zraněním. A od té doby byly při nehodách zraněni ještě další dva cyklisté.

Jako ilustrační obrázek problému, se kterým se při vyšetřování těchto nehod setkávají policisté, by mohla také sloužit vážná nehoda, ke které došlo před čtrnácti dny Cholticích.

Jednasedmdesátiletý cyklista zde z vedlejší silnice vyjel do hlavní a byl sražen osobním vozidlem. Při střetu utrpěl vážné poranění mozku a do nemocnice jej ve vážném stavu transportoval vrtulník.

Právě na této nehodě totiž můžeme najít hned dva problémy, které stojí za vysokou statistikou mrtvých a zraněných cyklistů.
Tím prvním je to, že někteří cyklisté za řídítky svého kola zapomínají i na elementární pravidla bezpečnosti silničního provozu, ačkoliv pro ně platí zcela stejně jako pro řidiče motorových vozidel. S ohledem na vlastní zranitelnost by jich ale právě cyklisté měli dbát o to více.

Cyklista = řidič

„Cyklista je řidič. Toto vyplývá ze zákona o provozu na pozemních komunikacích, kdy je v paragrafu 2 uvedeno, že řidič je účastník provozu na pozemních komunikacích, který řídí motorové nebo nemotorové vozidlo. Spousta cyklistů se ale podle toho nechová," uvádí mluvčí pardubické policie Jozef Bocán. A tím problémy s řidiči – cyklisty nekončí. „Stejně jako řidič má i cyklista povinnost věnovat se plně řízení vozidla – v jeho případě jízdního kola – a sledovat situaci v provozu na pozemních komunikacích. O zákazu požívání alkoholických nápojů před a během jízdy a také telefonování ani nemluvě. Na vozovce jezdí cyklisté vpravo, více cyklistů smí jet jen za sebou, nikoliv vedle sebe," vypočítává Jozef Bocán další povinnosti.

Policisté tím naráží zejména na taková „zvěrstva", která někteří cyklisté na vozovkách ve městě předvádějí. Jen telegrafický výčet z minulých dní: jízda po víceproudé komunikaci s balíkem minerálních vod mezi řídítky, nerespektování dopravního značení, přednosti v jízdě, nedání znamení o změně směru jízdy… Zkuste si představit, jak by vypadaly statistiky nehod, kdyby se takto začali chovat i řidiči motorových vozidel. I to je další bod, co ze statistik letošních nehod cyklistů vyplývá. Mezi mrtvými a vážně zraněnými na Pardubicku jsou ve stech procentech případů dospělí lidé a většinou i držitelé řidičského oprávnění. Nikoliv tedy tolik tradované děti. I to patří k častým povzdechům dopravních policistů – nemožnost poslat některé dospělé cyklisty na kurzy na dopravním hřišti, které i děti zvládají bez problémů.

Helma neuškodí

Druhým mementem, který z choltické nehody vyplývá, je důležitost ochranné helmy. Zákon ji na pozemních komunikacích povinně nařizuje jen do osmnácti let věku. Její používání všem cyklistům ale doporučují zejména záchranáři. Helma není univerzální ochrana hlavy, přesto dokáže následky úrazu radikálně zmírnit a je to jedna z věcí, které pro sebe skutečně udělat můžete. Cyklisté by také neměli zapomínat na to, že jízdní kolo musí i na cyklostezce mít veškerou předepsanou výbavu.