VYBERTE SI REGION

"Bílá nemoc není jen varování před nacismem," říká režisér

Pardubice - Slavné drama Karla Čapka připravuje Mikoláš Tyc. Do hlavní role obsadil Milana Němce.

23.4.2016
SDÍLEJ:

Mikoláš TycFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Spisovatele Karla Čapka zná jako součást povinné četby ze školy asi každý. Ale vidět nějaké Čapkovo drama na jevišti? To je spíše ojedinělý divadelní zážitek, který budou mít již v sobotu premiéroví diváci ve Východočeském divadle Pardubice.

Hostující režisér MIKOLÁŠ TYC totiž právě připravuje inscenaci známého dramatu Bílá nemoc.

Jak došlo k vaší spolupráci 
s Východočeským divadlem?
Asi před dvěma roky jsem na Malé scéně ve dvoře pracoval na malém scénickém projektu. Spolupráce byla skvělá a těší mě, že divadlo dál sledovalo mou práci a přišlo s další nabídkou. Chvíli jsme hledali vhodný titul a nakonec jsme se dohodli na Bílé nemoci, což mě velmi potěšilo.

Bílou nemoc vám nabídla dramaturgie pardubického divadla nebo to byl váš výběr?
Shodli jsme se na tom. Chtěli jsme dělat nějaký klasický titul, který je neprávem opomíjen. Bílá nemoc zcela jistě patří do zlatého fondu českého dramatu, ale moc často se neuvádí. Řekli jsme si tedy, že k této hře zkusíme najít svou vlastní cestu.

Bílou nemoc má skutečně hodně lidí zafixovanou jako povinnou četbu, ale na jeviště se dostane málokdy. Čím je to způsobené?
Podle mě je to kombinace více faktorů. Bílá nemoc vznikla v době, kdy její téma „viselo ve vzduchu". Její premiéra v Národním divadle se stala velkou událostí. Hra tam byla mnohokrát uvedena, než byla zakázána. Slavný film Hugo Haase také velmi rezonoval s publikem. Myslím, že vznikl dojem, že tento titul je spojen s dobou svého vzniku. Může existovat obava, že člověk uvádí příběh z konce třicátých let minulého století. Ale ta hra je bohatší, jde o metaforu společnosti. Není jen duel doktor Galén versus Maršál, je to pestrá směs žánrových obrázků.

O Karlu Čapkovi se hodně hovoří jako o člověku, který byl bytostně spjatý s první republikou. Nebylo těžké zbavit se dobových odkazů?
Karla Čapka ctí, že byl muž své doby. Byl to ale také ryzí divadelník. My nechceme popírat, že Bílá nemoc vychází ze své doby, ale spíš hledáme, jaké jsou možnosti textu, na kterých místech není svázán se svou dobou. Směřujeme ke stylizovanému divadelnímu obrazu.

Obecně přijímaný výklad Bílé nemoci je varování před nastupujícím nacistickým režimem. Jaká témata jste v textu našel vy?
Hra není pouze varováním před nacismem. Když se člověk podívá na soupis postav, tak jsou často označeny pouze jako typy – Novinář, Otec, Matka, Maršál a podobně. Karel Čapek nezapře inspiraci žánrem commedie del´arte. Bílá nemoc je také o krizi společnosti a rozpadu systému. Ten rozpad ovšem nejde od Maršála, ale naopak od těch normálních lidí. Spousta výkladů opomíjí tu běžnou rodinu, kterou představují postavy Otce a Matky. Tyto figury tam jakoby nepatří, nebojují na té ideologické frontě jako Galén s Maršálem. Na těch normálních lidech se ukazuje nebezpečnost jejich myšlení a bílá nemoc se pak stává metaforou společnosti.

Diváci budou asi znát také slavný film s Hugo Haasem v roli doktora Galéna. V čem se divadelní verze liší od té filmové?
Film svými výrazovými prostředky mnohem víc akcentuje naturalistickou stránku věci. Působí mnohem víc jako varování před nacismem a také samotná nemoc je pojata hodně naturalisticky. Divák tedy hodně sleduje, co se s člověkem postiženým bílou nemocí fyziologicky děje. Na divadle je mnohem zajímavější sledovat vývoj jednotlivých postav. Objevují se tam různé absurdity.

Takže na Čapkovu hru nahlížíte groteskní optikou?
Nechceme hru nijak popírat, ani se nestavíme proti Karlu Čapkovi, spíše hledáme možnosti, které nám text nabízí. Těch absurdních situací je tam skutečně mnoho. Zajímalo nás, jak se bude tato absurdita vyvíjet v okamžiku, kdy se začne šířit bílá nemoc a kam až to může vést.

Do hlavní role doktora Galéna jste obsadil Milana Němce. Měl na to vliv i fakt, že ho znáte 
z jeho předchozího angažmá 
v Městském divadle Brno?
Určitě, s Milanem Němcem se mi spolupracovalo velmi dobře. Hodně se mi líbil v inscenaci Duše – krajina širá, takže jsem byl rád, že jsem mohl obsadit herce, se kterým jsem již předtím spolupracoval. Pro Galéna je skvělým představitelem, protože má
v sobě kombinaci jisté obyčejnosti s bezprostředností.

Autor: Lukáš Dubský

23.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Úroveň technického vzdělání podle šéfů strojírenských firem klesá

Praha - Úroveň technického vzdělávání se podle 60 procent ředitelů strojírenských firem za posledních deset let zhoršila. Pesimističtější byli v průzkumu mezi 285 podniky šéfové velkých společností. Vyplývá to z průzkumu analytické společnosti CEEC Research, jehož výsledky mají média k dispozici. Kompletní data budou zveřejněna v úterý na konferenci Budoucnost technického vzdělávání na ministerstvu školství.

Pomníček připomene automobilovou honičku StB a zakladatelů Charty

Praha - Automobilovou honičku Václava Havla a Pavla Landovského se Státní bezpečností, když 6. ledna 1977 ujížděli s prohlášením Charty 77 a seznamem podpisů k poštovním schránkám, má v Praze 6 ztvárnit dočasný pomníček. Instalován bude v Gymnazijní ulici, která ústí do Evropské ulice, tedy v místě, kde byli zatčeni. Slavnostní odhalení se uskuteční 5. ledna, v předvečer 40. výročí události, řekl novinářům náměstek Ústavu pro studium totalitních režimů Ondřej Matějka, který krátkou uměleckou instalaci na místě paměti chystá.

Anonym ohlásil bombu na pražském hlavním nádraží, vlaky nejezdily

Praha - Policie v sobotu večer kvůli anonymní hrozbě bombou vyklidila pražské hlavní nádraží. Železniční doprava byla na víc než hodinu zastavena. Metro svou stanicí na nádraží projíždělo. Policie bombu nenašla, po původci anonymního telefonátu pátrá. Médiím to řekl mluvčí pražské policie Jan Daněk.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies