Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

"Bílá nemoc není jen varování před nacismem," říká režisér

Pardubice - Slavné drama Karla Čapka připravuje Mikoláš Tyc. Do hlavní role obsadil Milana Němce.

23.4.2016
SDÍLEJ:

Mikoláš TycFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Spisovatele Karla Čapka zná jako součást povinné četby ze školy asi každý. Ale vidět nějaké Čapkovo drama na jevišti? To je spíše ojedinělý divadelní zážitek, který budou mít již v sobotu premiéroví diváci ve Východočeském divadle Pardubice.

Hostující režisér MIKOLÁŠ TYC totiž právě připravuje inscenaci známého dramatu Bílá nemoc.

Jak došlo k vaší spolupráci 
s Východočeským divadlem?
Asi před dvěma roky jsem na Malé scéně ve dvoře pracoval na malém scénickém projektu. Spolupráce byla skvělá a těší mě, že divadlo dál sledovalo mou práci a přišlo s další nabídkou. Chvíli jsme hledali vhodný titul a nakonec jsme se dohodli na Bílé nemoci, což mě velmi potěšilo.

Bílou nemoc vám nabídla dramaturgie pardubického divadla nebo to byl váš výběr?
Shodli jsme se na tom. Chtěli jsme dělat nějaký klasický titul, který je neprávem opomíjen. Bílá nemoc zcela jistě patří do zlatého fondu českého dramatu, ale moc často se neuvádí. Řekli jsme si tedy, že k této hře zkusíme najít svou vlastní cestu.

Bílou nemoc má skutečně hodně lidí zafixovanou jako povinnou četbu, ale na jeviště se dostane málokdy. Čím je to způsobené?
Podle mě je to kombinace více faktorů. Bílá nemoc vznikla v době, kdy její téma „viselo ve vzduchu". Její premiéra v Národním divadle se stala velkou událostí. Hra tam byla mnohokrát uvedena, než byla zakázána. Slavný film Hugo Haase také velmi rezonoval s publikem. Myslím, že vznikl dojem, že tento titul je spojen s dobou svého vzniku. Může existovat obava, že člověk uvádí příběh z konce třicátých let minulého století. Ale ta hra je bohatší, jde o metaforu společnosti. Není jen duel doktor Galén versus Maršál, je to pestrá směs žánrových obrázků.

O Karlu Čapkovi se hodně hovoří jako o člověku, který byl bytostně spjatý s první republikou. Nebylo těžké zbavit se dobových odkazů?
Karla Čapka ctí, že byl muž své doby. Byl to ale také ryzí divadelník. My nechceme popírat, že Bílá nemoc vychází ze své doby, ale spíš hledáme, jaké jsou možnosti textu, na kterých místech není svázán se svou dobou. Směřujeme ke stylizovanému divadelnímu obrazu.

Obecně přijímaný výklad Bílé nemoci je varování před nastupujícím nacistickým režimem. Jaká témata jste v textu našel vy?
Hra není pouze varováním před nacismem. Když se člověk podívá na soupis postav, tak jsou často označeny pouze jako typy – Novinář, Otec, Matka, Maršál a podobně. Karel Čapek nezapře inspiraci žánrem commedie del´arte. Bílá nemoc je také o krizi společnosti a rozpadu systému. Ten rozpad ovšem nejde od Maršála, ale naopak od těch normálních lidí. Spousta výkladů opomíjí tu běžnou rodinu, kterou představují postavy Otce a Matky. Tyto figury tam jakoby nepatří, nebojují na té ideologické frontě jako Galén s Maršálem. Na těch normálních lidech se ukazuje nebezpečnost jejich myšlení a bílá nemoc se pak stává metaforou společnosti.

Diváci budou asi znát také slavný film s Hugo Haasem v roli doktora Galéna. V čem se divadelní verze liší od té filmové?
Film svými výrazovými prostředky mnohem víc akcentuje naturalistickou stránku věci. Působí mnohem víc jako varování před nacismem a také samotná nemoc je pojata hodně naturalisticky. Divák tedy hodně sleduje, co se s člověkem postiženým bílou nemocí fyziologicky děje. Na divadle je mnohem zajímavější sledovat vývoj jednotlivých postav. Objevují se tam různé absurdity.

Takže na Čapkovu hru nahlížíte groteskní optikou?
Nechceme hru nijak popírat, ani se nestavíme proti Karlu Čapkovi, spíše hledáme možnosti, které nám text nabízí. Těch absurdních situací je tam skutečně mnoho. Zajímalo nás, jak se bude tato absurdita vyvíjet v okamžiku, kdy se začne šířit bílá nemoc a kam až to může vést.

Do hlavní role doktora Galéna jste obsadil Milana Němce. Měl na to vliv i fakt, že ho znáte 
z jeho předchozího angažmá 
v Městském divadle Brno?
Určitě, s Milanem Němcem se mi spolupracovalo velmi dobře. Hodně se mi líbil v inscenaci Duše – krajina širá, takže jsem byl rád, že jsem mohl obsadit herce, se kterým jsem již předtím spolupracoval. Pro Galéna je skvělým představitelem, protože má
v sobě kombinaci jisté obyčejnosti s bezprostředností.

Autor: Lukáš Dubský

23.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Miloš Zeman a Jiří Ovčáček.
1 13

Zeman nadále tvrdí, že jeho výjezdy do krajů nejsou volební kampaň

Ponorka Nautilus postavená Dánem Peterem Madsenem
AKTUALIZUJEME
4

Tělo novinářky z Madsenovy ponorky někdo záměrně rozřezal a potopil

Babiš na další nahrávce: „Copak Sobotka s Haškom může řídit tuto zemi?“

/AUDIONAHRÁVKA/ Krátce před vznikem hnutí ANO, v roce 2012, se Andrej Babiš rozhovořil o svých názorech na politické elity a vztazích s nimi. Nahrávku získali reportéři Českého rozhlasu (ČRo) a zazní na ní i to, proč majitel Agrofertu vstoupil do politiky.

Minimální mzda roste. Tisícům lidí kvůli tomu zdraží pojistné

Sobotkova vláda tlačí na vyšší výdělky. Pro studenty, maminky či brigádníky je to ale danajský dar. Zaplatí stovky korun navíc. 

Netradiční VIP louka v centru Ostravy budí pozornost. Proč?

/FOTOGALERIE/ Květinový experiment v ostravských Komenského sadech budí zaslouženou pozornost nejen obyvatel města, ale také jeho návštěvníků. Kolem VIP louky budou i koně chodit „po špičkách“.

Nominujte Deník v anketě Křišťálová Lupa 2017!

Nominujte Deník.cz do ankety českého internetu Křišťálová Lupa 2017! Díky vám bude mít Váš regionální Deník šanci dostat se do finálního hlasování v kategorii "Zpravodajství".

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení